۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
امتیاز ویژه به متولدین ۱۴۰۱| نوزادانی که با برخورداری از سهام عدالت سرمایه دار می شوند!
«بازار»از تصمیم مجلس برای جوانی جمعیت کشور گزارش می دهد

امتیاز ویژه به متولدین ۱۴۰۱| نوزادانی که با برخورداری از سهام عدالت سرمایه دار می شوند!

تشویق مجلس بر حمایت از فرزندآوری آن طور که متولدین شهرهایی با نرخ باروری پایینی از امتیاز سهام عدالت برخوردار شوند، اقدامی در راستای توجه ویژه به جوانی جمعیت کشور است.

اسدالله خسروی؛ بازار: توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به رشد میزان جمعیت کشور با تصویب ارایه سهام عدالت به متولدینی که درشهرهایی با نرخ باروری پایین متولد می‌شوند، درحالی است که اکنون میزان فرزندآوری و رشد نرخ جمعیت کشور نسبت به دهه های گذشته کاهشی شده و مسیر پیری را می پیماید.

طبق مصوبه مجلس، دولت مکلف شده به ازای هر فرزندی که از سال ۱۴۰۱ متولد می شود، برای شهرستان هایی که میزان نرخ باروری آنها تا ۲.۵ باشد، مبلغ ۱۵ میلیون ریال تا سقف ۱۵هزار میلیارد ریال را از صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد

اقدام مجلس برای رشد نرخ جمعیت کشور با سیاست های تشویقی
طبق پیش بینی کارشناسان در صورت کم توجه ای به رشد نرخ جمعت، ایران تا سال ۱۴۳۰ به جرگه کشورهای پیر دنیا خواهد پیوست. این پدیده می تواند تبعات منفی زیانبار اجتماعی، سیاسی و امنیتی را در پی داشته باشد در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی اخیرا در نشست علنی و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ براساس بند الحاقی (۱۱)، دولت را مکلف کرد به ازای هر فرزندی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ متولد می شود برای شهرستان هایی که میزان نرخ باروری آنها تا ۲.۵ باشد، مبلغ ۱۵ میلیون ریال تا سقف ۱۵هزار میلیارد ریال را از محل ردیف ۱۳۰۴۲۵ این قانون صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.
اقدامی که می تواند انگیزه فرزندآوری را تا حدودی برای کسانی که بیم از آینده نامعلوم فرزندانشان به دلیل فشارهای اقتصادی و ازدیاد جمعیت خانواده دارند را ایجاد کند چرا که اگر دولت با برنامه ریزی دقیق و چشم انداز درست حامی جوانی جمعیت کشور شود به راحتی می توان از بحران کاهش میزان جمعیت عبور کرد.
البته مدتی است مجلس و دولت در راستای افزایش میزان نرخ جمعیت کشور با ارایه تسهیلات لازم و برنامه ریزی درست اقداماتی نظیر حمایت از زوج های نابارور، تامین هزینه درمان با پوشش بیمه ای در کنار فروش خودرو بدون قرعه کشی برای مادران با تولد فرزند دوم، افزایش حق عائله‌مندی و... را در راستای تشویق فرزند آوری به کار گرفته و در این مسیر گام برمی دارند.

تمرکز بر ارایه تسهیلات و خدمات دهی به افرادی که از این پس صاحب فرزند می شوند اقدامی درست در راستای توجه به جوانی جمعیت است چرا که جمعیت کشور روبه روز در حال پیر شدن است و برنامه میان مدت با چشم انداز مثبت از همین الان باید مدنظر قرار گیرد

مناطقی که نرخ باروری پایینی دارند برای فرزندآوری مورد حمایت قرار می گیرند
هادی بیگی نِِژاد، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» اظهارداشت:‌ سالهاست که طرح جوانی جمعیت در مجلس خاک می خورد اما با روی کار آمدن مجلس یازدهم علاوه بر قانونی شدن آن تلاش می شود تا ضمن توجه به اجرای دقیق این قانون، زمینه رشد نرخ جمعیت کشور را با ایجاد زیرساخت ها و سیاست های تشویقی فراهم شود.
وی با بیان اینکه مجلس تصویب کرده است کسانی که در مناطق با رشد فرزند آوری کمتر باید به نوعی تشویق و حمایت شوند، افزود: قبلا استانهایی که رشد باروری کمتر یا پایین تری داشتند بعضا در قالب پوشش های حمایتی مورد توجه بودن اما مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا فرزندانی که در شهرستانهای با نرخ باروری کمتر نیز تحت حمایت های ویِژه قرار گیرند، طوری که با تولدهر فرزند ازسال ۱۴۰۱ منابعی برای آینده او در صندوق های سرمایه گذاری در قالب سهام عدالت در نظر گرفته شود.
عضو کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ تمرکز بر ارایه تسهیلات و خدمات دهی به افرادی که از این پس صاحب فرزند می شوند اقدامی درست و بجا در راستای توجه به جوانی جمعیت و رشد این شاخص مهم بوده چرا که جمعیت کشور روبه روز در حال پیر شدن است و برنامه میان مدت با چشم انداز مثبت از همین الان باید مدنظر قرار گیرد زیرا بی توجهی به چنین مسئله ای در آینده از هر حیث مشکل آفرین خواهد بود.
وی با بیان اینکه آینده نگری رشد جمعیت و تامین تسهیلات برای تشویق به فرزندآوری نیازمند برنامه و منابع لازم است اظهارداشت: البته دولت مکلف شده است تا با سهامدار کردن متولدینی که ازسال ۱۴۰۱ بدون محدودیت بچه دارمی شوند در صندوق های سرمایه گذاری ثبت و آینده آنها را تاحدودی تضمین نماید.

درصورت مدیریت درست شرکت های بورسی زیرمجموعه سهام عدالت به راحتی می توان هم سهامداران را از محل سودآوری قابل توجه این شرکت ها راضی نگه اشت وهم اینکه اگر اشخاصی جدیدی به جرگه سهامداران عدالت اضافه شد حتی در صورت آمار بالا آنها را پوشش داد

پرتفوی قوی شرکت های سهام عدالت برای پرداخت و سود و درآمد زایی بالاست
اسماعیل غلامی، کارشناس اقتصادی و معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم نیز در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت: شرکت های زیر مجموعه سهام عدالت شرکت های بزرگ و پردرآمدی هستند که حتی اگر کل جامانده های سهام عدالت را پوشش دهند باز هم به دلیل پرتفوی قوی آنها توانایی لازم را در سود آوری و درآمد داراند.
وی افزود: درصورت مدیریت درست شرکت های بورسی زیرمجموعه سهام عدالت به راحتی می توان هم سهامداران را از محل سودآوری قابل توجه این شرکت ها راضی نگه اشت وهم اینکه اگر اشخاصی جدیدی به جرگه سهامداران عدالت اضافه شد حتی در صورت آمار بالا آنها را پوشش داد زیرا این شرکت ها شرکت های بزرگ و صاحب نام بوده که دارای پرتوی قوی هستند. شرکت هایی که مدیریت آنها با توجه به ظرفیت بالا و سودآوری زیاد تاکنون خیلی رضایت بخش نبوه است.

هر نوع سیاست حمایتی یا برنامه ای که منجر به تشویق فرزندآوری و رشد جمعیت کشور شود اقدام درست و ضرروی است چرا که در صورت کم توجهی به میزان رشد جمعیت کشور و نبود چشم اندازی مطلوب در این زمینه تهدیدی جدی برای آینده کشور است

بیم از پیری جمعیت کشور و تبعات منفی آن
شهلا کاظمی، دانشیار گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با «بازار» در مورد راهکارها، حمایتها و برنامه ریزی برای رشد جمعیت کشور گفت:‌ نرخ رشد جمعیت کشور مدتی است کاهشی شده است و اگر برنامه ای برای افزایش میزان فرزندآوری به خوبی تدارک داده نشود در دههای آینده مشکل پیری جمعیت و کاهش میزان نیروی کار جوان را خواهیم داشت. علاوه بر این چنانچه زیربناهای اجتماعی، اقتصادی و... برای کنترل رشد موالید مدنظر قرار نگیرد، جمعیت کشور تا کمتر از ۳۰ سال آینده رشدی منفی به خود خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ سالانه بیش از ۲ میلیون تولد داشتیم اما این رقم اکنون به حدود نصف تقلیل یافته است گفت:‌ بررسی سیاست‌های جمعیتی بیانگر آن بوده که ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورهای دنیا در اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت است.
کاظمی ادامه داد: هر نوع سیاست حمایتی یا برنامه ای که منجر به تشویق فرزندآوری و رشد جمعیت کشور شود، اقدام درست و ضرروی است چرا که در صورت کم توجهی به میزان رشد جمعیت کشور و نبود چشم اندازی مطلوب در این زمینه تهدیدی جدی برای آینده کشور محسوب می شود.
به گزرش «بازار» تایید طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از سوی شورای نگهبان در آبانماه ۱۴۰۰ و دوره فعالیت یازدهم مجلس شورای اسلامی اقدامی است که به آن افتخار می شود چرا که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از حدود یک دهه از تصویب طرح تعالی جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مجلس یازدهم به ثمر رسید. حال با عملیاتی شده این قانون، مجلس پیگر رشد نرخ جمعیت کشور است که با اقداماتی چون سهام دار کردن (سهام عدالت) متولدینی که از سال ۱۴۰۱ به دنیا می آیند، حمایت از زوج های نابارور، تامین هزینه درمان با پوشش بیمه ای در کنار فروش خودرو بدون قرعه کشی برای مادران با تولد فرزند دوم، افزایش حق عائله‌مندی و... گام برمی دارد.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک نیروی خرید خدمت IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      4 1
      سلام.... به نظر شما ۱۵ میلیون ریال خنده دار نیست؟