۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
ارسال نخستین واکسن ایرانی کرونا به نیکاراگوئه
دیرعامل شرکت شفا فارمد خبر داد

ارسال نخستین واکسن ایرانی کرونا به نیکاراگوئه

بر اساس تفاهم‌نامه میان ایران و نیکاراگوئه، در مرحله نخست ۲۰۰ هزار واکسن برکت به این کشور صادر می‌شود.

به گزارش بازار، حسن جلیلی، مدیرعامل شرکت شفا فارمد، گفت: نیکاراگوئه نخستین کشوری است که مجوز مصرف استفاده اضطراری واکسن داده است و همین موضوع باعث شده است تا راه صادرات به این کشور باز شود.

وی بیان کرد: بعد از تولید ۶۰ میلیون دُز واکسن و رسیدن به سقف تولید؛ حالا شرایط برای صادرات این محصول با توانایی تولید روزانه یک میلیون دُز فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شفا فارمد تصریح کرد:‌ امروز در مراسمی با حضور گروه دارویی برکت و سفیر نیکاراگوئه تفاهم‌نامه ارسال واکسن ایرانی برکت به نیکاراگوئه امضا شد.

حمیدرضا جمشیدی، رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت درباره حجم صادرات این محصول گفت: حجم واکسنی که امروز در مرحله اول این تفاهم‌نامه در حال توافق هستیم ۲۰۰ هزار واکسن است، اما این عدد بالا خواهد رفت، با بعضی از کشورها بحث ۵۰۰ هزار را داشتیم؛ در دنیا بازار واکسن، بازار رقابتی است یعنی باید بتوانیم هم به لحاظ کیفیت هم به لحاظ قیمت در بازارهای دنیا رقابت کنیم.

محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت، ارائه مستندات علمی، اثبات کیفیت و اثر بخشی بالا با حداقل عوارض را از جمله مراحل طی شده برای رسیدن به نقطه صادرات در این محصول دانست و گفت: یک ارتباط فنی بین وزارت بهداشت صادرکننده، وزارت بهداشت کشور وارد کننده و شرکت تولیدکننده محصول به اضافه مستندات متغن که درباره این واکسن خاص است، همه دست به دست هم می‌دهد تا زمینه‌های قبول یک واکسن توسط یک کشور فراهم شود.

سفیر کشور نیکاراگوئه: اثربخشی واکسن برکت بالاست

"لنین براوو" سفیر کشور نیکاراگوئه که سال گذشته میلادی، واکسن برکت را دریافت کرده بود، میزان اثر بخشی این واکسن را بالا دانست و در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: من این فرصت را داشتم که بتوانم واکسن ایرانی تزریق کنم؛ وقتی وزارت بهداشت قدرت انتخاب واکسن برای تزریق داد من برکت را انتخاب کردم و هیچ عارضه‌ای برایم نداشت؛ ۲ یا ۳ ماه بعد از اینکه واکسن را دریافت کردم آزمایش دادم تا میزان پروتئین اسپایک را بسنجم و متوجه شدم ایمنی بدنم ۹۹ درصد بود و این موضوع را به کشورم گزارش کردم.

هم اکنون ۵ کشور به‌طور رسمی درخواست خریداری واکسن برکت دارند؛ این اتفاق می‌تواند فصل تازه‌ای برای صادرات کالاهای سلامت محور باشد و نقش موتور محرک برای رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

کد خبر: ۱۴۱٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha