۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
ضرورت راه اندازی بازارچه فروش آبنبات در مرکز خراسان شمالی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

ضرورت راه اندازی بازارچه فروش آبنبات در مرکز خراسان شمالی

بجنورد- رییس اتحادیه آبنبات مرکز استان خراسان شمالی بر ضرورت راه اندازی بازارچه سوغات و آبنبات در مرکز این استان تاکید کرد.

رضا فدایی در گفتگو با بازار، اظهار داشت: متاسفانه آبنبات بجنورد با بیش از یک قرن سابقه تولید هنوز مشکلات زیادی از جمله مهمترین آن عدم راه اندازی بازارچه آبنبات، در مرکز استان مواجه است که با پیگیری های انجام شده هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در اطراف مبادی ورودی شهر مثل جاده باباامان می توان زمینی را به این امر اختصاص داد که هم صنایع دستی و هم آبنبات که از سوغاتی های شهر هستند، به فروش برسد.

رییس اتحادیه آبنبات مرکز خراسان شمالی تعداد مراکز تولیدی آبنبات بجنورد را ۶۵ واحد تولیدی آبنبات عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته این تعداد ۲۵۰ واحد بود که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات اقتصادی به ناچار تصمیم به جمع آوری کرده اند اکنون با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد توان خود کار می کنند.

فدایی اظهار داشت: آبنبات بجنورد با بیش از یک قرن سابقه در حال حاضر ۲۰ طعم آبنبات از جمله کاکوتی، زرشکی، گل محمدی، پسته‌ای، نارگیلی، گردویی، هلدار، دارچینی، زجبیلی، چوپانی و... تولید می کند که در شهرستان بجنورد ساخت سه نوع آبنبات هلدار، دارچینی و زنجبیلی نسبت به سایر انواع آن از قدمت بیشتری دارد.

وی درپاسخ به سوال پیرامون اینکه چه تعداد نیرو در هر کارگاه تولیدی آبنبات مشغول به کار هستند، می افزاید: در هر کارگاه تعداد حدود پنج تا شش نفر مشغول فعالیت هستند که به دلیل مشکلاتی همچون تأمین ماده اولیه تولیدی،افزایش بیمه، قیمت‌گذاری نامناسب، شیوع ویروس کرونا موجب شده بسیاری از این کارگاه های تولیدی تعطیل و یا نیروهای خود را تعدیل کنند.

رییس اتحادیه آبنبات مرکز خراسان شمالی ادامه داد: سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان پروانه کسب خود را باطل کردند و تعدادی نیز با توجه به اینکه پروانه کسب دارند ولی به کار دیگری مشغول هستند.

فدایی در خصوص صادرات آبنبات بجنورد به شهرها و کشورهای دیگر گفت: متاسفانه گمرک، آبنبات را جزو کالاهای لوکس حساب کرده و بر آن تعرفه های سنگینی می بندد که همین عامل صادرات را مشکل کرده، هزینه های بالای باربری نیز یکی دیگر از مشکلات صادرات آبنبات است و اکنون آبنبات بجنورد توسط یکی از تولیدکنندگان ما به کشورهای عراق و ترکمنستان صادر می‌شود که این روزها با مشکلاتی روبه روشده است.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha