۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا تمدید شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا تمدید شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضا پروتکل تمدید موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به امضا پروتکل تمدید موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا توسط وزیر صمت، اظهار کرد: با توجه به اینکه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۹۷ امضا شده و از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرای آن آغاز شده بود و نظر به اینکه مدت این موافقت‌نامه ۳ ساله بود، انتظار می‌رفت موافقت‌نامه تجارت آزاد پس از ۳ سال آماده شده و با آن جایگزین شود.

وی افزود: کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران توافق کردند در صورتی که مذاکرات برای عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد پیش از ۵ آبان ۱۴۰۱ به اتمام نرسد، موافقت‌نامه فعلی کماکان به قوت خود باقی مانده و اجرای آن ادامه پیدا کند تا وقفه ای در مشوق‌های تجاری تعریف شده بین این کشورها و ایران به‌وجود نیاید.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در واقع تمدید موافقت‌نامه فعلی موجب می‌شود اگر مذاکرات مربوط به عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد پیش از ۵ آبان ۱۴۰۱ به اتمام نرسیده و توسط پارلمان ۵ کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران با تاخیر به تصویب رسید، خلا در روابط تجارت فی‌مابین ایجاد نمی‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از یک سال پیش مذاکرات مربوط به تبدیل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی به موافقت‌نامه تجارت آزاد با ۵ کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا شروع شده و در دولت سیزدهم با سرعت بیشتری ادامه یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تصویب موافقت‌نامه جدید در مجالس کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود یکسال و نیم زمان نیاز دارد، این تمدید صورت می‌گیرد تا فاصله‌ای بین موافقت‌نامه فعلی و موافقت‌نامه تجارت آزاد که در حال مذاکره است، ایجاد نشود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت این امکان ایجاد شده که پس از ۳ سال این موافقت‌نامه بتواند ادامه پیدا کند و وقفه‌ای در روابط تجاری فی مابین ایجاد نشود.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha