۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
سایه تعهدات ارزی بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی|قیمت مواد اولیه افزایش یافت
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

سایه تعهدات ارزی بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی|قیمت مواد اولیه افزایش یافت

بیرجند-رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به کاهش صادرات فرش گفت: تعهدات ارزی بر صادرات فرش سایه افکنده و به دلایل عدیده صادرکننده نمی تواند ظرف شش ماه تعهدات ارزی را انجام دهد.

محمد حسن کامیابی مسک در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در از ابتدای سال جاری تا ابتدای اسفندماه بافندگان فرش دستباف در خراسان‌جنوبی ۱۷۰ هزار متر مربع فرش به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان بافته‌اند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف خراسان‌جنوبی بیانکرد: در همه شهرهای خراسانجنوبی بافت فرش دستباف صورت می‌گیرد ولی به نظر میرسد بیش از همه در شهرستان درمیان بافندگان و تولید فرش دستباف را داریم.

کامیابی مسک با بیان اینکه تعدادی از بافندگان فرش دستباف را برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی کردهایم، گفت: بسیاری از بافندگان فرش دستباف در خراسان جنوبی همچنان با مشکلاتی در حوزه بیمه و ... رو به رو هستند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه بافت فرش چون نخ و ...بیانکرد: قیمت مواد اولیه به نرخ دلار بستگی دارد که در سالهای اخیر به شدت در نوسان بوده است.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف خراسانجنوبی گفت: البته قیمت فرش دستباف نیز افزایش یافته ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که بافنده در وهله اول باید نقدینگی برای خرید مواد اولیه داشته باشد تا فرش را بافته و به قیمت روز بفروشد.

کامیابی مسک ادامهداد: بخش عمدهای از فرش تولیدی در خراسان جنوبی به سایر کشورها صادر می شده است که با توجه به تحریم ها در این زمینه با مسائلی رو به رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه بافندگان برای فروش داخلی، فرش را به صورت جفتی می بافند، اظهار کرد: با توجه به گران شدن مواد اولیه بافت جفتی فرش نیز در توان همه نیست و تنها برخی از بافندگان در این زمینه فعالیت و فروش داشتهاند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف خراسانجنوبی افزود: همین تعداد محدود صادرات فرش نیز بحث رفع تعهدات ارزی بر آن سایه افکنده و به دلایل عدیده صادرکننده فرش نمی تواند ظرف شش ماه تعهدات ارزی را انجام دهد.

کامیابی مسک گفت: با توجه به اینکه بسیاری از روستائیان ما منبع درآمدشان تولید فرش دستباف است باید نگاه متفاوتی به صادرات این محصول و بحث تعهدات ارزی مرتبط با آن داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر مشکل تعهدات ارزی برای صادرکنندگان خشکبار حل شده است که پیشنهاد من عملی شدن همین شیوه برای صادرکنندگان فرش دستباف است.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha