۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
مجلس با لغو تغییر ساعت رسمی به کسری برق دامن می زند؟| اجرایی که سالانه ۲۳۰۰ مگاوات صرفه جویی داشت
«بازار» گزارش می دهد

مجلس با لغو تغییر ساعت رسمی به کسری برق دامن می زند؟| اجرایی که سالانه ۲۳۰۰ مگاوات صرفه جویی داشت

بر اساس آمارهای موجود ۹ درصد برق کشور یعنی چیزی حدود ۲۳ تراوات در سال صرف روشنایی بخش های مختلف می شود. برآوردها نشان می دهد که عدم تغییر ساعت می تواند حدود ۲۳۰۰ مگاوات بار مضاعف به شبکه تحمیل کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با پایان بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور احتمالا از این هفته در مجلس بررسی خواهد شد. به گفته ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس حدود ۵۰ نفر از نمایندگان به عنوان موافق طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در سامانه مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

در حالی برخی از نمایندگان موافق عدم تغییر ساعت های رسمی کشور هستند که آمارهای اعلامی از طرف توانیر نشان می دهد که استفاده بیشتر از ساعت های روشنایی و تغییر یک ساعته می تواند تا حد زیادی مصرف برق آن هم در نیمه اول سال که با رشد شدید مصرف مواجه هستیم، کاهش دهد.

بر اساس آمار موجود ۹ درصد برق مصرفی معادل ۲۳ تراوات ساعت در کشور صرف روشنایی می شود. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۸۵ صورت گرفته عدم تغییر ساعت در زمانی که پیک بار شبکه حدود ۳۲ هزار مگاوات بود، منجر به بار مضاعف یک هزار مگاواتی می شود

بر اساس آمار موجود ۹ درصد برق مصرفی معادل ۲۳ تراوات ساعت در کشور صرف روشنایی می شود. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۸۵ توسط دانشگاه تربیت مدرس در اینباره صورت گرفته تغییر ساعت در زمانی که پیک بار شبکه حدود ۳۲ هزار مگاوات بود، منجر به مدیریت یک هزار مگاواتی مصرف شود. حالا که پیک بار شبکه به ۷۰ هزار مگاوات رسیده اجرای این تصمیم درست می تواند ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات صرفه جویی به همراه داشته باشد که رقم بسیار بالایی محسوب می شود.

مصرف ۱۰۰ تراوات ساعت برق در بخش خانگی
تابستان سال گذشته وزارت نیرو برای تامین برق مشترکین خانگی و کاهش قطعی های برق به خاموشی معابر و آزادراه ها و بزرگراه ها پناه برده بود. اقدامی که با انتقادات زیادی مواجه شد و اتفاقا حوادث ناگوار بسیاری را هم رقم زد. شاید برای شما هم آن روزها این سوال پیش آمده بود که سهم معابر و خیابان ها از مصرف برق کشور چقدر است.

آمارهای اعلامی از سوی توانیر نشان می دهد که معابر، بزرگراه ها و آزادراه ها و خیابان ها سهمی حدود ۱.۸ درصدی از مصرف برق شبکه را به خود اختصاص داده اند. به عبارتی اگر کل مصرف برق شبکه را ۳۰۰ تراوات ساعت یا همان ۳ میلیارد کیلو وات ساعت در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که سالانه چیزی حدود ۶ هزار مگاوات برق در معابر کشور مصرف می شود. البته از این مقدار ۴۰ درصد آن یعنی ۲۴۰۰ هزار مگاوات در نیمه اول سال و ۳۶۰۰ مگاوات آن در نیمه دوم سال مصرف می شود.

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر در اینباره به «بازار» می گوید: سهم بخش خانگی از مصرف برق حدود ۳۳ درصد برآورده می شود. توانیر می گوید سالانه ۱۰۰ تراوات ساعت در این بخش برق مصرف می شود که سهم روشنایی از این مقدار حدود ۸ درصد است. با این اوصاف می توان ادعا کرد که سالانه حدود ۸ تراوات ساعت برق فقط صرف روشن کردن منازل می شود. به طور قطع یک ساعت بیشتر استفاده کردن از نور طبیعی برای روشنایی می تواند تاثیر زیادی روی کاهش مصرف در این بخش داشته باشد.

او همچنین ادامه داد: مدیریت مصرف ناشی از تغییر ساعت تنها به استفاده کمتر از روشنایی و لامپ ها نمی شود. چرا که با تغییر ساعت و شروع کار از ساعت های ابتدایی روز که اتفاقا دمای کمتری هم دارد، مقدار استفاده از وسایل سرمایشی هم کمتر می شود. به گفته آنها، مدیریت مصرف ناشی از کاهش مصرف حتی به مراتب کمتر از صرفه جویی ایجاد شده در بخش روشنایی است. به طوری که در استان های گرمسیر معمولا ساعت شروع ادارات یک ساعت زودتر از سایر استان های کشور است.

توانیر می گوید سالانه ۱۰۰ تراوات ساعت در این بخش برق مصرف می شود که سهم روشنایی از این مقدار حدود ۸ درصد است. با این اوصاف می توان ادعا کرد که سالانه حدود ۸ تراوات ساعت برق فقط صرف روشن کردن منازل می شود

در این میان فعالین صنعتی که بیشتر بار خاموشی های روی دوش آنها سنگینی می کنند، معتقدند که باید از هر کار و تصمیمی که منجر به افزایش مصرف در کشور می شود، اجتناب کرد.

امیری مدیر کل دفتر معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت در اینباره به بازار می گوید: صنایع کشور در تابستان امسال خسارت سنگینی را بابت خاموشی ها متحمل شدند. این حجم از خسارت در شرایطی وارد شد که ظرفیت تولید در صنایعی همچون فولاد و سیمان بسیار بالا بوده و با اتکا به این ظرفیت می توانستیم درآمد صادراتی بالایی کسب کنیم.

در طرح تغییر ساعت رسمی چه آمده است؟
طرح تغییر ساعت رسمی کشور در دستورکار جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه (اول تا پنجم اسفند) قرار داشت که به‌دلیل ورود مجلس به فصل بررسی بودجه رسیدگی به این طرح به بعد از اتمام بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ موکول شد. براساس طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کرده‌اند و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است، در صورت تصویب نهایی، ساعت رسمی کشور از اول فروردین تا پایان نیمه نخست سال دیگر تغییر نخواهد کرد.

در متن طرح تغییر ساعات رسمی کشور آمده است: «بیش از ۱۰۰ سال از آغاز تغییر ساعات در دنیا سپری شده و با مطالعه این طرح کشورها در تداوم اجرای این طرح بازاندیشی کرده‌اند. در این میان می‌توان به کشورهای آلمان، انگلستان، فنلاند، سوئد و برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد و مهم‌ترین دلیل آنها آثار سوء تغییر ساعات بر سلامتی مردم است که ناشی از تغییر زمان خواب شهروندان و لزوم تطابق آن با زمان خورشید است. در کشور ما علاوه بر این دلایل تفاوت اوقات شرعی و ساعت رسمی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است، بنابراین این طرح با هدف بازگشت ساعات رسمی به حالت قبل از تغییر آن تقدیم مجلس می‌شود.»

پیش از این طرح تغییر ساعت رسمی کشور در جلسه علنی ۲۵ آذرماه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شده بود. پیش‌تر نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم نیز در روزهای پایانی سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش تغییر ساعت رسمی کشور را در سال ۱۳۸۵ لغو کرد، هر چند درنهایت به دنبال اعتراض نمایندگان مجلس، مرداد ماه سال ۸۶ یک بار دیگر با تصویب مجلس، دولت ملزم شد ساعت رسمی کشور را در ابتدای هر سال یک ساعت جلو بکشد.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha