۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
همه چیز درباره بازارچه‌های فصلی | نوروز فرصتی طلایی برای بازار اشتغال است
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره بازارچه‌های فصلی | نوروز فرصتی طلایی برای بازار اشتغال است

سمنان- چند سالی است که حوالی نوروز در استان سمنان بازارچه‌های نوروزی برپا می شوند تا بتوانند در افزایش ماندگاری مسافران موثر باشند امسال نیز شرایط ویژه‌ای برای برپایی ۱۶۶ غرفه در استان مهیا شده است.

بازار، گروه استان‌ها: اوایل دهه ۹۰ بود که کم کم بازارچه‌های نوروزی خروجی و ورودی شهرهای استان سمنان باب شد و سر برآورد ابتدا هم از سمنان و دامغان و شاهرود شروع شد و به دیگر شهرهای استان نیز سرایت کرد تا در نهایت مسئولان اقدامی برای دوران نوروز که پیک تردد زائران رضوی و مسافران نوروزی محسوب می‌شود، کاری کرده باشند.

آمارها نشان داد در دوران قبل از کرونا سالانه ۲۰ میلیون نفر فقط زائر مشهد مقدس از استان سمنان تردد می‌کند و در ایام ۲۰ روزه نوروز در آخرین سال قبل از کرونا تردد دو و نیم میلیون نفر فقط از مسیر تهران به مشهد به ثبت رسید و لذا اینها همه مواردی بود که مسئولان را به فکر انداخت تا از این ظرفیت عظیم استفاده کنند.

توجه به موضوع گردشگر
مسئولان به دو موضوع توجه داشتند نخست جنبه فرهنگی و شناساندن شهدا و فرهنگ استان سمنان و … و دوم مقوله اقتصادی، فروش محصولات تولیدی استان و درآمدزایی، اشتغال و در نهایت پول درآوردن از مسافران که البته بازی برد برد بود هم مسافران در بین راه مسیر یک هزار کیلومتری تهران به مشهد استراحت می‌کنند و خطر تصادفات کاهش می‌یابد و هم مردم شهرهای استان سود آن را می‌برند.

مشکل اما اینجا بود که تا سال‌ها و حتی شاید تا یک دهه، این نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها در ورودی و خروجی شهرها، شکل نظام مندی نداشتند و فقط بودند که باشند! به عبارت دیگر فقط برپا شده بودند که مسئولان اعلام کنند چنین کاری را انجام داده‌ایم و در نتیجه آنطور که باید و شاید نتوانستند اثر گذار باشد برای مثال در یک تعطیلات نوروزی کامل ۲۰ روزه یکی از این بازارچه‌ها در شاهرود روی هم با ۴۰ غرفه ۱۰۰ میلیون تومان فروش کرد که رقم چندانی نبود.

آمارها نشان داد در دوران قبل از کرونا سالانه ۲۰ میلیون نفر فقط زائر مشهد مقدس از استان سمنان تردد می‌کند

این موضوعات سبب شد تا مسئولان به این فکر بیفتند که باید این مقوله نظام مند شود و از آنجا که بازارچه ثابت و قطعی در استان سمنان وجود ندارد (تنها بازارچه دائمی صنایع دستی در حال ساخت بوده و فعلاً فونداسیون آن کامل شده است) می‌بایست برنامه بهتری برای استفاده از این ظرفیت‌ها چید.

ایده ایجاد بازارچه ها
این ایده در واقع برای استاندار فعلی سمنان است که روزگاری فرماندار شاهرود بود و آن را در برنامه خود داشت و حالا که بعد از یک رفت و برگشت به قم و خراسان، دوباره وی استاندار سمنان شده، این موضوع را باز هم در برنامه کاری قرار داده اما این بار در تمام استان سمنان و برنامه مند؛ و نتیجه این برنامه‌ریزی نیز به گفته مسئولان ایجاد ۱۶۶ غرفه صنایع دستی برای ایام نوروزی است.

قبل از پرداخت به این سوال به وضعیت موجود نگاهی بیندازیم. استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش ماندگاری مسافر در استان ضروری است و یکی از برنامه‌های ما در این زمینه بازارچه‌های خروجی و ورودی شهرهای استان است، گفت: تاکید شده که شهرداران و حتی بخشداری‌ها و دهیاری‌ها فضای شهرها و روستاهای استان را برای ماندگاری مسافران مهیا کنند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگر پذیری است که باید از آن بهره برد، بیان کرد: فضاسازی و زیباسازی و ساماندهی ورودی شهرها و استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های نوروزی از جمله تأکیدات ما در ستاد تسهیل خدمات سفر بوده است.

همه چیز درباره بازارچه‌های فصلی | نوروز فرصتی طلایی برای بازار اشتغال است

ایجاد 166 غرفه
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار از برپایی ۱۴ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت هنرمندان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و با هدف ارتقای اشتغال و درآمدزایی از ظرفیت مسافران نوروزی برپا می‌شود.

امیر کرم زاده با بیان اینکه ۱۶۶ غرفه در ورودی شهرهای استان سمنان طی ایام نوروز در نظر گرفته شده است، تاکید داشت: سعی داریم در این بازارچه‌ها ظرفیت صنایع‌دستی استان را به نمایش بگذاریم تا بتوانیم در زمینه جذب گردشگران و مسافران نوروزی و زائران رضوی بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه زائران امام رضا (ع) ظرفیت خوبی را برای راه اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی فرصتی در استان ایجاد کرده است، بیان داشت: فروش صنایع دستی در واقع هم به رونق اقتصادی و هم به درآمدزایی فعالان و هنرمندان صنایع دستی استان سمنان کمک می‌کند همچنین سعی شده در این نمایشگاه‌ها از توانمندی‌های افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد نیز استفاده شود.

بازارچه راه اندازی می شود
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه تولیدکنندگان صنایع‌دستی و مددجویان کمیته امداد که دارای پروانه تولید صنایع دستی هستند می‌توانند از غرفه‌های بازارچه‌های نوروزی استفاده کنند و محصولات خودشان را بفروشند، ابراز کرد: این بازارچه‌ها طی ۱۵ روز در تعطیلات نوروزی آماده پذیرایی از مسافران و زائران رضوی در استان سمنان خواهند بود.

برپایی ۱۴ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در استان سمنان

کرم زاده همچنین با اشاره به اینکه بازارچه‌های نوروزی می‌تواند به افزایش ماندگاری و استراحت مسافران نیز کمک کنند تا شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم، بیان کرد: در کنار این موضوع به هر صورت ارتقای شرایط اقتصادی استان نیز مد نظر قرار دارد.

سوق دادن گردشگر و سرمایه گذار
معاون امور عمرانی استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در نوروز پیش رو توجه ما معطوف به سوق دادن گردشگران و به خصوص سرمایه گذاران به سمت روستاهای استان است، گفت: صنایع دستی و تولیدات روستاهای استان یکی از عمده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان سمنان برای عرضه در بازارهای مقصد مانند تهران و مشهد است که نوروز و تشویق سرمایه گذاران برای بازدید از آنها می‌تواند گامی مؤثر باشد.

محمد حمیدی با بیان اینکه صنایع دستی ظرفیت استان برای جذب سرمایه گذار و توسعه بازارهای فروش به شهرهای بزرگ ایران اسلامی است، گفت: ظرفیت روستایی برای جذب مسافران به خصوص در ایام پیک سفر مانند نوروز، بسیار ویژه است و باید بهتر از آن استفاده شود.

وی همچنین از غذاهای محلی استان سمنان به عنوان دیگر جاذبه قابل سرمایه گذاری یاد کرد و با اشاره به ضرورت شناساندن این پتانسیل‌ها، افزود: شناساندن ظرفیت‌ها می‌تواند به توسعه سرمایه گذاری و سپس اشتغال و ارتقای اقتصادی روستاها منجر شود و از این بابت اهمیت بسزایی دارد.

همه چیز درباره بازارچه‌های فصلی | نوروز فرصتی طلایی برای بازار اشتغال است

همه آماده باشند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به اینکه از دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواسته ایم که نسبت به زیباسازی و پاکسازی روستاها به خصوص روستاهای هدف گردشگری استان اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: تمامی اماکن گردشگری روستایی استان می‌بایست آماده و مهیای میزبانی مسافران باشد همچنین بوم گردی و مجتمع‌های خدماتی در سطح روستاها می‌بایست توسط دهیاری‌ها بهسازی و آمده پذیرش مسافران شود.

صنایع دستی ظرفیت استان برای جذب سرمایه گذار و توسعه بازارهای فروش به شهرهای بزرگ ایران اسلامی است

حمیدی با بیان اینکه نوروز ۱۴۰۱ فرصتی طلایی برای تولید ثروت در روستاهای استان سمنان است به شرط آنکه این فرصت را غنیمت بشماریم و برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در این زمینه بکوشیم، ابراز داشت: همانطور که در نشست اخیر ستاد تسهیل سفر نیز مطرح شد می‌بایست از ظرفیت جشنواره‌های بومی محلی، البسه و موسیقی‌های محلی، مراسم بومی و بازی‌های محلی متناسب با هر روستا استفاده کرد.

حمایت جامعی نیست
یک فعال صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هنرمندان و فعالان صنایع دستی در تمام طول سال حمایتی نمی‌شوند و تنها در ایام عید است که به انها توجه می‌شود، تاکید کرد: در تمام طول نوروز و استان سمنان نهایتاً ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی استان بتوانند فرصت بروز آثارشان را داشته باشند و دیگران این ظرفیت را نخواهند داشت در نتیجه عملاً این بازارچه‌ها برای مجموعه بزرگ خانواده صنایع دستی استان اثری نخواهد داشت.

سید مرتضی حسینی با بیان اینکه بهتر است مسئولان یک برنامه جامع و بسته حمایتی را شامل تسهیلات، کمک به تهیه اقلام مورد نیاز، تامین فضا برای کارهای کارگاهی، امکان عرضه آثار و … را با یک برنامه ریزی درست فراهم بیاورند نه اینکه سالی یکبار آن هم ۱۵ روز به فکر صنایع دستی باشند، ابراز کرد: هیچ برنامه جامعی تاکنون از سوی متولی صنایع دستی در استان سمنان شاهد نبوده ایم.

وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی در فقدان بازار، حتی توان تامین اقلام مورد نیاز اولیه خود را ندارند، افزود: در فقدان حمایت، حتی یک نقشه راه درست هم از سوی میراث فرهنگی دیده نمی‌شود که میراث فرهنگی و صنایع دستی استان قرار باشد از نقطه الف به نقطه ب حرکت کند و در نتیجه این سکون است که معتقد هستیم ده بار این نمایشگاه‌ها هم در طول سال برگزار شوند، تاثیری مثبت بر این قشر نخواهد داشت.

در نهایت باید دید که ایام نوروز چه اتفاقاتی در بازارچه‌های صنایع دستی استان سمنان رخ می‌دهد و آیا استقبال خوبی از این ظرفیت‌ها شاهد خواهیم بود یا خیر و از آن مهمتر بالاخره چه زمانی شاهد یک برنامه ریزی جامع در این زمینه خواهیم بود.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha