۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
برد بزرگ برای حاشیه نشین بزرگ جنگ اوکراین
رویای چینی در کابوس جنگ

برد بزرگ برای حاشیه نشین بزرگ جنگ اوکراین

اردبیل- «چین در کنار آمریکا و حتی بیش از آمریکا، برنده اصلی جنگ اوکراین است.» این بخشی از یادداشت یاشار پورمجید دکتری روابط بین الملل بوده که در بازار به رشته تحریر درآمده است.

یاشار پورمجید؛ بازار: «چین از دیدن جنگ اروپا درد می کشد»؛ جمله مذکور، اظهار نظر هوشمندانه ای است که در راستای تقویت دیپلماسی عمومی هیئت حاکمه چین، با ظرافت بیان شده است.

دیپلماسی عمومی به کلیه اظهارات، رفتارها و تولیدات فرهنگی _رسانه ای کشورها گفته می شود در که جهت تقویت وجهه انجام می شوند.

چین در کنار آمریکا و حتی بیش از آمریکا، برنده اصلی جنگ اوکراین است.

بیایید اوضاع را مرور کنیم؛ زلنسکی به خاطر اصرار در پیوستن اوکراین به ناتو، کشورش را به چنگال خرس روسی انداخت. در این شرایط مردم دنیا، آمریکا را به دلیل تنها گذاشتن اوکراین سرزنش می کنند. اگرچه مقامات آمریکا سیاسانه عمل کردند، اما تصویر آمریکا در اذهان عمومی لطمه خورد.

از دیگر سو جنگ و تحریم، اوضاع روسیه را مختل کرده و اوج گیری بهای انرژی، اقتصاد اروپا را از نفس انداخته است.

اما چین! قرارداد خرید ارزانتر نفت ایران را در جیب دارد و در حالی که ایران هنوز تحریم است، سود اصلی افزایش قیمت نفت، به جیب چین می رود.

با اینکه چین در پیمان امنیتی شانگهای، متحد روسیه محسوب می شود، اما جنگ اوکراین این فرصت را به چین داد تا حداقل برای دو دهه آینده، از قدرت اول بودن در پیمان شانگهای اطمینان حاصل کند و حتی از روسیه تحریم شده باج بگیرد.

ضمن آنکه شخم خوردن اوکراین، درس عبرتی برای تایوان خواهد بود تا مسئولانش به دور از شومن بازی، به چین بپیوندند یا حداقل به پیمان نظامی با آمریکا دل نبندند.

حتی اگر تایوان با چین کنار نیاید، این احتمال وجود دارد که مقامات چینی با رصد سرنوشت اقتصاد روسیه، از اقدام نظامی اجتناب کنند و هوشمندانه به دنبال ارتقای بیش از پیش قدرت اقتصادی چین باشند. دیپلماسی عمومی در پیش گرفته شده از سوی چین در قبال بحران اوکراین، این فرضیه را تقویت می کند.

حالا چین علاوه بر ایران، کارت روسیه را هم در آستین دارد. مثال داستان سندباد، دو غول انرژی در خدمت اقتصاد چین ایستاده اند.

چینی ها نفت و گاز ارزانتر می خرند و با پشتوانه قوی‌تر، به رقابت با آمریکا در نظام بین الملل ادامه می دهند.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha