۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
احتمال افزایش نسبی قیمت سنبل در روزهای پایانی سال| عراق؛ اصلی ترین مقصد صادراتی گلهای باغچه ای ایران
رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در گفتگو با بازار:

احتمال افزایش نسبی قیمت سنبل در روزهای پایانی سال| عراق؛ اصلی ترین مقصد صادراتی گلهای باغچه ای ایران

شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه با بیان اینکه فعلا بازار راکد است اما روزهای پایانی سال رونق میگیرد، می گوید: در روزهای پایانی سال قیمت سنبل تا حدودی افزایش می یابد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت گل و گیاه اگرچه طی دو سال اخیر لطمه های زیادی دید اما همه ساله در ایام خاصی همچون نوروز فعالان این بخش به رونق گرفتن کسب و کار خود امید دارند.

اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در خصوص وضعیت بازار در واپسین روزهای اسفند به خبرنگار بازار می گوید: وضعیت بازار فعلا راکد است. البته گل فراوان است اما غالبا در ایام عید مردم ابتدا مواد و کالاهای مورد نیاز خود را که دارای اولویت است خریداری می کنند و نهایتا در روزهای آخر اقدام به خرید گل و گیاه می کنند. بنابراین روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند معمولا بازار گل فروشان داغ می شود.

با وجودی که همه کالاهای مصرفی ما همچون کود و سم و همچنین مزد کارگر افزایش یافته اما الان قیمت انواع گل های تولیدی ما نسبت به سال گذشته گرانتر نشده است

قیمت انواع گل و گیاه نسبت به سال قبل یا ثبات بوده و یا کمی ارزانتر شده است
شاهرخی با بیان اینکه به اصطلاح گل هایی همچون «سنبل، سینره، گل مریم، شب بو، گل داوودی و دیگر گل های بهاره» در ایام نوروز پرتقاضا تر است می گوید : با وجودی که همه کالاهای مصرفی ما همچون کود و سم و همچنین مزد کارگر افزایش یافته است اما الان قیمت انواع گل های تولیدی ما نسبت به سال گذشته گرانتر نشده و حتی تا حدودی ارزانتر هم شده است.

او همچنین در خصوص دلایلی که موجب شده قیمت گل امسال کمی ارزانتر از سال قبل باشد می گوید: سال گذشته گل کاران گل کمتری کاشتند چون سال پیش از آن به دلیل شیوع کرونا بازار راکد بود و ضرر کردند لذا سال گذشته گل در بازار کم بود و قیمت ها بالا رفت. اما امسال باز هم گل زیاد کشت شده است و در نتیجه وقتی عرضه زیاد می شود قیمت ها کاهش می یابد.

شاهرخی می افزاید: در واقع به دلیل مشکلاتی که وجود دارد و بحران هایی همچون کرونا که موج های مختلفی در کشور شیوع پیدا می کند و به تبع بازار راکد می شود و بعد از متوقف شدن آن مجددا کار رونق می گیرد، فعالان صنف ما نیز مانند بسیاری از اصناف دیگر به راحتی نمی توانند برنامه ریزی کنند. لذا کسب و کارها گاهی با ضرر همراه می شود و گاهی نیز سود می کنند.

او ادامه می دهد: با این وجود روی هم رفته اوضاع گل فروشان در سال جاری بهتر از سال ۹۹ بوده است و در مناسبت های مختلف نسبتا فروش ها خوب بود.

امسال صادرات بید قرمز رونق داشته و به کشورهایی مثل عراق، کویت و ژاپن ارسال داشتیم

اصلی ترین صادرات ما در سال جاری گل های باغچه ای و بیرونی به عراق بوده است| صادرات بید قرمز به عراق، ژاپن و کویت
او همچنین در خصوص صادرات گل و گیاهان کشور نیز اظهار می دارد: تا جایی که بنده اطلاع داریم صادرات گل شاخه نداریم اما صادرات گل های به اصطلاح «باغچه ای و بیرونی» به عراق داریم.

شاهرخی می افزاید: در واقع چون از نظر قیمتی خرید گل های ایرانی برای تاجران عراق به صرفه است و سود بالایی دارد و به اصطلاح برای آنها بسیار ارزان تمام می شود لذا خریداران قابل توجهی از این کشور به ما مراجعه می کنند و خریدار محصولات ما هستند.

او تصریح می کند: البته همانطور که می دانید به دلیل وجود یکسری قوانین نمی توانیم گل و گیاه با خاک صادر کنیم اما ارسال گل و گیاه به کشور عراق در این زمینه تسهیل تر است و صادرات داریم و قلمه هم به این کشور صادر می کنیم.

شاهرخی خاطر نشان می کند: در سال جاری صادرات «بید قرمز» خوب بوده و به غیر از عراق به کشورهای دیگری مثل کویت و ژاپن نیز صادر کرده ایم.

قیمت هر شاخه گل رز در بازار ۳۰ هزار تومان و قیمت هر دسته گل داوودی نیز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است

قیمت هر شاخه گل رز ۳۰ هزار تومان| افزایش نسبی قیمت مریم در سال جاری
او در خصوص جدیدترین خبرهای حوزه گل و گیاه نیز می گوید: شنیده ها حاکی است امسال افزایش قیمت گل سنبل را داشته باشیم چرا که همانطور که می دانید پیاز سنبل وارداتی است و به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت برای تولیدکنندگان گرانتر از سال های قبل تمام می شود.

شاهرخی می افزاید: به این ترتیب بسیاری از گل کاران امسال سنبل نکاشتند و به همین دلیل به نظر می رسد امسال قیمت این گل تا حدودی افزایش را تجربه کند.

او در خصوص قیمت روز برخی گل های پرفروش نیز می گوید: در حال حاضر قیمت هر شاخه گل رز در بازار ۳۰ هزار تومان است و قیمت هر دسته گل داوودی نیز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

شاهرخی می گوید: با توجه به اینکه در بازار کمی کمبود گل مریم ایجاد شده است قیمت این گل الان بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است.

فروش اینترنتی توسط فروشندگان غیر مجاز در شبکه های اجتماعی یکی از چالشهای صنف گل و گیاه است
او همچنین در خصوص چالش های اهالی صنف نیز می گوید: شاید بتوان گفت یکی از مشکلات اصلی ما در این حوزه بحث فعالیت یکسری افراد فاقد مجوز در شبکه های اجتماعی است که تحت نظر هیچ اتحادیه یا سازمانی ساماندهی نشده اند.

شاهرخی می افزاید: در حال حاضر بسیاری از فروشندگان عضو اتحادیه، فروش اینترنتی دارند و لذا اگر خریداری از این افراد گل و گیاه خرید کند و با گرانفروشی و یا هر گونه تخلف دیگری مواجه شود از سوی اتحادیه مورد پیگیری قرار می گیرد و خسارت به خریدار پرداخت می کنیم.

او ادامه می دهد: اما فروشندگانی که به صورت آزاد و بدون اینکه زیر نظر اتحادیه باشند اقدام به فروش گل و گیاه به صورت اینترنتی در شبکه های اجتماعی می کنند در صورت تخلف یا گرانفروشی، قابل پیگیری شکایات از طریق اتحادیه ما نیستند.

هلند بیش از ۸۰ درصد لاله های جهان را تولید می کند و اکوادور نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده گل رز در جهان شناخته شده است

تولید ۳ میلیون تنی گل و گیاه در هلند در سال ۲۰۲۱
گفتنی است صنعت گل و گیاه یکی از صنایع بزرگ جهان است که مانند بسیاری دیگر از صنایع با شیوع همه گیری کرونا آسیب های بسیاری دید و بازار این محصولات نیز به نوعی راکد شد. بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده برخی کشورها در دنیا به عنوان تولید کننده یک یا چند نوع گل خاص شناخته شده است. به طوری که در حالی حاضر کشور «اکوادور» به عنوان بزرگترین تولید کننده گل رز در جهان معروف است. در حالی که «هلند» بیش از ۸۰ درصد لاله های جهان را تولید می کند و بر اساس آمارهای منتشر شده در سال مالی ۲۰۲۱ تولید انواع گل و گیاه در هلند به ۳ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال قبلتر کمی کاهش داشته است و عمدتا به دلیل کاهش تولید گیاهانی همچون «گل همیشه بهار، نیلوفر آبی و آفتابگردان» بوده است. از سوی دیگر، کشور «کلمبیا» سالانه بیشترین گل میخک را تولید می کند و کشور «تایلند» نیز بزرگترین تولید کننده ارکیده در جهان است.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha