۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
هزینه های سرسام آور آرایشگاه های زنانه| قیمت هایی که با نرخنامه مطابقت ندارد
گزارش بازار؛

هزینه های سرسام آور آرایشگاه های زنانه| قیمت هایی که با نرخنامه مطابقت ندارد

بیرجند- فاصله قیمت‌هایی که آرایشگاه‌های زنانه دریافت می‌کنند با واقعیت‌ نرخ‌نامه‌ها متفاوت است و این باعث شده قیمت‌ها پشت درهای بسته سالن‌ها سر به فلک بکشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۷۰۰ آرایشگاه زنانه با پروانه فعالیت در استان خراسان جنوبی مشغول به کار هستند، ای در حالی است که بخشی از آرایشگران بدون پروانه نیز فعالیت می‌کنند.

اما آنچه در آرایشگاه‌های زنانه خراسان جنوبی قابل‌توجه است، موضوع قیمت‌های بالای ارائه خدمات است که به تعبیر خود آرایشگران اجباری در پرداخت هزینه بالا نیست و مشتری خودخواسته نسبت به پرداخت هزینه، رضایت می‌دهد. از سویی مردم می‌گویند به‌هیچ‌عنوان تمایل ندارند پول زیادی به آرایشگاه‌ها بپردازند و ارقام درشت را از سر ناچاری می‌پذیرند.

مسئولان هم سخن از نظارتی می‌زنند که گویا چندان عملیاتی نشده و هر سالن قیمتی به دلخواه خود می‌گوید و مردم نیز چون اطلاعات دقیقی ندارند، نمی‌دانند در این مسیر چه کاری باید انجام دهند.

قیمت بالا، کیفیت پایین
عاطفه خاتمی، از شهروندان خراسان جنوبی در گفتگو با بازار گفت: نرخ آرایشگاه‌های زنانه تقریباً بالا است و البته شاید این موضوع به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه نیز باشد.

وی با بیان اینکه کیفیت کار در بیرجند زیاد خوب نیست، عنوان کرد: به نسبت قیمت‌هایی که از مردم برای خدمات خود دریافت می‌کنند انتظارات بیشتر است.

به گفتۀ وی البته اکنون کمی کیفیت بهتر از سال‌های قبل شده و آن به هم به دلیل افزایش سالن‌ها و رقابت است.

خاتمی بیان کرد: نظارت‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیاد مناسب نیست به دلیل اینکه آخر سال است و تعداد مشتری‌ها افزایش پیدا کرده است.

نرخ‌نامه‌ای ندیده‌ایم
زیبا زمانی از دیگر شهروندان بیرجندی در این باره به بازار عنوان کرد: قیمت‌ها هیچ ثباتی ندارد و برای یک کار واحد مانند اصلاح صورت یا کوتاهی مو که هر چندماه یک بار مراجعه می‌کنیم با قیمت جدیدی مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: همچنین علاوه بر این هر سالن حتی در یک نقطه شهر هم قیمت‌های مختلفی بیان می‌کنند و تاکنون ما در سالنی نرخ‌نامه ندیده‌ایم.

هرکس براساس مواد مصرفی ادعای قیمت خاص دارد
اعظم محمودآبادی از شهروندان خراسان جنوبی در گفتگو با بازار با اشاره به افزایش قیمت‌ها در آرایشگاه‌ها اظهار کرد: این شاید به دلیل شیوع کرونا و کاهش مشتری باشد که به نوعی نرخ‌ها را محاسبه می‌کنند که سود داشته باشد.

وی بیان کرد: اکنون متناسب با نوع آرایشگاه که البته اطلاعی ندارم برچه اساسی درجه‌بندی شده‌اند با قیمت‌های کاملاً متفاوتی روبه‌رو می‌شویم.

به گفتۀ وی برای یک اصلاح از ۱۵ تا ۲۵ حتی ۵۰ تومان متفاوت است و این در برخی مواقع به دلیل مکان و هزینه‌ها است که به عنوان نمونه نرخ سالن در امیرآباد با مرکز شهر تفاوت دارد در حالی که ممکن است سالن درجه ۳ کیفیت کاری بیشتری نسبت به درجه ۱ داشته باشد.

محمودآبادی بیان کرد: در حال حاضر کار کاشت ناخن از ۶۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و کار ابرو و خط چشم هم قیمت از ۷۲۰ تومان شروع و تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ادامه دارد و می‌گویند ممکن است مواد هم مرغوب نباشد و هر کس براساس مواد مصرفی ادعا و مبلغ خاص خود را می‌گوید.

هزینه های سرسام آور آرایشگاه های زنانه| قیمت هایی که با نرخنامه مطابقت ندارد

مردم حرفی نمی‌زنند
ساره مزروعی از دیگر شهروندان بیرجندی با گلایه از پولی که آرایشگاه‌ها دریافت می‌کنند، عنوان کرد: مردم ما بیشتر به دلیل کلاس گذاشتن به سالن‌هایی می‌روند که فقط برند شده‌اند ولی از نظر کیفیت حرفی برای گفتن ندارند.

وی در زمینه نظارت هم گفت: نظارتی وجود ندارد و اینکه مسئولان می‌گویند نظارت وجود دارد در حد حرف است، مگر اینکه خود آرایشگر وجدان داشته باشد.

به گفتۀ وی پیگیری آرایشگاه‌ها نیز سخت است و تا شاکی خصوصی نداشته باشند، نمی‌توان پیگیری کرد.

مزروعی ادامه داد: برای بازرسی سالن‌های آرایشی زنانه حتما باید از قبل اطلاع داده شود که این خود باعث می‌شود واقعیت‌ها دیده نشود و اصلاً طبق نرخ‌نامه کاری انجام نمی‎‌شود و مردم بیرجند هم به دلیل تعارفات و دوستی‌ها حرفی نمی‌زنند که مشکل ساز شده است.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ آرایشگاه‌ها
هما چمنی، رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران زنانه خراسان جنوبی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: بر آرایشگاه‌های زنانه نظارت توسط خود اتحادیه، اماکن، اصناف، صمت و بهداشت وجود دارد و اگر شکایتی به ما یا ۱۲۴ شود حتما پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: شماره تماس ۳۲۲۱۲۵۸۲ و ۸۳ برای پیگیری شکایات از آرایشگاه‌ها توسط اتحادیه است که مردم می‌توانند اعلام کنند.

به گفتۀ وی قیمت‌های سالن یک نوبت در ۲۸ دی ماه هر سال اجرایی می‌شود و بسته به درجه هر آرایشگاه دارد و در سال جاری نیز با ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش نرخ‌ها تا ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ مصوب و اعلام شده است.

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران زنانه خراسان جنوبی تصریح کرد: سالن‌های آرایشی به درجه ۱، ۲ و ۳ تقسیم‌بندی می‌شوند که براساس به روز بودن، مکان، تجهیزات و تخصص است.

هزینه های سرسام آور آرایشگاه های زنانه| قیمت هایی که با نرخنامه مطابقت ندارد

چمنی اظهار کرد: به صورت کلی اکنون اصلاح صورت ۱۱ هزار تومان، اصلاح ابرو ۱۲ هزار تومان، زیرچانه ۱۱ هزار تومان، پیشبند ۳۵۰۰ و محلول ضدعفونی ۲ هزار تومان است.

وی افزود: همچنین رنگ مو براساس کوتاهی، متوسط بودن و بلند بودن قیمت‌ها متفاوت است و برای رنگ مو که فقط دستمزد را حساب کنیم چرا که قیمت رنگ براساس برند متفاوت است ولی دستمزد رنگ مو بلند، متوسط و کوتاه به ترتیب ۲۸، ۲۴ و ۲۳ هزار تومان است.

به گفتۀ وی در کوتاهی مو نیز اگر معمولی باشد ۱۹ هزار تومان و در صورت مدل دار بودن ۳۶ هزار تومان دریافت می‌شود و ۴ هزار تومان برای پیشبند و ۲ هزار تومان محلول حساب می‌شود.

مردم نرخ‌نامه را درخواست کنند
رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران زنانه خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان حدود ۷۰۰ سالن آرایش زنانه وجود دارد، گفت: مردم در صورت تخلف و نصب نبودن نرخ‌نامه حتما اعلام شکایت کنند و مطمئن باشند که پیگیری می‌شود.

چمنی در زمینه آرایشگاه‌های بدون پروانه نیز بیان کرد: در استان وجود دارند و آرایشگاه‌های بدون مجوز که تابلو نصب کرده‌اند شناسایی و برای دریافت پروانه معرفی می‌شوند ولی آرایشگاه‌هایی که تابلو نصب ندارند حتی اگر ما مطمئن هم باشیم اجازه ورود و دخالت را نداریم.

وی با اشاره به کرونا و آسیب به آرایشگاه‌های زنانه عنوان کرد: برخی از آرایشگاه‌ها به دلیل نداشتن توانایی در پرداخت اجاره کلا تعطیل کردند.

به گفتۀ وی تسهیلات برای مشاغل آسیب دیده نیز برای آرایشگاه‌ها کارآمد نبود و شاید تعداد بسیار کمی که سرپرست خانوار بودند این تسهیلات را دریافت کردند.

هزینه های سرسام آور آرایشگاه های زنانه| قیمت هایی که با نرخنامه مطابقت ندارد

۲۰ فقره تخلف آرایشگاه‌های زنانه
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۰ پرونده تخلف آرایشگاه‌های زنانه واصل و رسیدگی شده است.

حسین حسن‌پور تصریح کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها ۴۳ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال بود.

وی بیان کرد: از این تعداد ۶ فقره مربوط به عدم رعایت بهداشت و از سوی مراکز بهداشت ارسال و ۱۴ فقره نیز به دلیل نصب نبودن نرخ‌نامه و گران فروشی از سوی صنعت، معدن و تجارت استان ارسال شده است.

به گفتۀ وی نظارت بر این صنف برعهده بهداشت و صمت است و تعزیرات وظیفه رسیدگی به تخلفات را برعهده دارد.

این مقام مسئول به مردم توصیه کرد: اگر تخلفی مشاهده کردند به سامانه ۱۳۵.ir مراجعه یا با تلفن گویای ۱۳۵ تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات تماس بگیرند.

طرح نظارتی دو مرحله‌ای از سوی تعزیرات
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: طرح نظارتی دو مرحله‌ای برای ایام نوروز اجرایی می‌شود و اولویت رسیدگی با کالاهای تأثیرگذار در سبد خانوار است.

حسن‌پور اظهار کرد: طرح نظارتی ویژه ایام نوروز در مرحله اول از ۱۴ اسفند تا ۲۹ اسفندماه سال جاری خواهد بود و در مرحله دوم از یک فروردین الی ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ است.

وی تصریح کرد: گشت‌های مشترک با بازرسان صمت، جهاد کشاورزی و اصناف خواهیم داشت و رسیدگی به پرونده‌ها در ایام تعطیل از ساعت ۷.۳۰ الی ۱۳.۳۰ و در ایام غیرتعطیل بعد از ساعات اداری از ساعت ۱۴.۳۰ الی ۱۹.۳۰ شب خواهد بود.

به گفتۀ وی برای رسیدگی به پرونده‌ها یک شعبه ثابت در مرکز استان اختصاص یافته و یک شعبه سیار نیز برای رسیدگی ایجاد شده است، همچنین تعزیرات شهرستان‌های قاین، فردوس، نهبندان و طبس دایر و کشیک هستند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه گشت‌های مشترک از ابتدای سال حضور فعال داشته‌اند، عنوان کرد: در این ایام نیز این گشت‌ها با شدت بیشتر وجود دارند.

درست است که مسئولان مربوطه از نظارت سخن می‌گویند ولی نظارتی که براساس اطلاع قبلی باشد چندان هم سودی برای مردم ندارد چرا که با خروج بازرس دوباره آن نرخ‌نامه برداشته می‌شود و از مردم از هر قیمتی که بخواهند با این ادعا که کیفیت مواد اولیه ما متفاوت است، دریافت می‌کنند. هر چند مردم نیز باید از تعارفات خود دست برداشته و حتما نرخ‌نامه مصوب را از آرایشگران درخواست کنند و در صورت قیمت‌های بالا به شماره تماس‌های ارائه شده اطلاع دهند.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha