۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
 آلمان برای تولید پنل‌های خورشیدی در ایران آماده همکاری است
در نشست کمیته آموزش اتاق ایران مطرح شد

آلمان برای تولید پنل‌های خورشیدی در ایران آماده همکاری است

در نشست کمیته آموزش، نوآوری و آینده‌پژوهی کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره تولید پنل‌های خورشیدی با همکاری آلمان بحث و تبادل‌نظر شد؛ همچنین تفاهم‌نامه‌ای با جامعه هتلداران ایران امضا شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیته آموزش، نوآوری و آینده‌پژوهی کمیسیون انرژی اتاق ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست آرش نجفی با اشاره به نحوه همکاری دولت سیزدهم با بخش خصوصی گفت: دولت سیزدهم تعامل و همکاری مناسبی با بخش خصوصی دارد و بستر مناسبی برای همکاری شکل‌گرفته است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: عده‌ای از فعالان اقتصادی از دولت مطالباتی دارند در قانون بودجه ۱۴۰۰ بندی مصوب شده که در آن به مسئله ۹۰ هزار میلیارد تومان تبادل مطالبات بخش خصوصی با تهاتر نفت اشاره‌شده است؛ این بند رد بودجه ۱۴۰۱ هم تکرار شده است.

او ادامه داد: ما با تعامل با سندیکای صنعت برق ایران و فدراسیون صنعت نفت ایران تلاش کردیم که این مطالبات تجمیع شود و طلب بخش خصوصی را از دو وزارتخانه نفت و نیرو پیگیری کنیم و به‌جای آن، نفت خام بگیریم.

به گفته نجفی درنهایت کمیسیون انرژی اتاق ایران با بانک گردشگری قراردادی امضا کرده که حواله نفت به این بانک داده شود. برای همین خواسته ما این است که بخش خصوصی مطالبات و صورت‌وضعیت را به کمیسیون انرژی اتاق ایران ارجاع دهند تا درنهایت وصول مطالبه شود.

بعد از آن فرهاد قلیچ‌خانی رئیس کمیته آموزش، نوآوری و آینده‌پژوهی کمیسیون انرژی اتاق ایران از وضعیت مصرف انرژی در ایران گفت و اینکه چقدر زباله در ایران تولید می‌شود: در دو سال گذشته به‌اندازه ۱۸۰ سال زباله تولید کرده‌ایم. از طرفی جریمه‌های سنگینی به جهت تولید کربن می‌پردازیم.

قلیچ‌خانی گفت: ایران یکی از تولیدکننده‌های نفت جهان است و اولین اما حفاظت از محیط‌زیست و زمین هرگز در اولویتش نبوده است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده کربن در جهان است و از طرفی بزرگ‌ترین صادرکننده تجهیزات کاهش کربن در جهان هم هست. ما باید سعی کنیم در جهت کاهش آلودگی و افزایش مصرف انرژی پاک تلاش کنیم.

بعد از آن ویلهلم هگن بارت، تولیدکننده پنل خورشیدی در آلمان در جمع فعالان اقتصادی سخن گفت: بین ایران آلمان روابط تاریخی و دوستانه برقرار است. نباید این دوستی به دلیل سیاست عجیب دولت‌ها به فراموشی سپرده شود. از طرفی امیدوارم مذاکرات وین به نتیجه برسد و تفاهم هسته امضا شود تا درنهایت ارتباط اقتصادی دو کشور ایران و آلمان آسان شود.

هگن بارت گفت: جهان کوچک‌تر شده و اگر در هرجایی مسئله‌ای برای محیط‌زیست پیش بیاید همه ما مسئول هستیم. با این هدف ما می‌خواهیم فعالان اقتصادی ایران را در تولید پنل خورشیدی یاری کنیم که درنهایت آن‌ها مستقل از چین باشند. طول عمر تجهیزات ۱۵ الی ۲۰ ساله است.

او در ادامه از مشخصات تکنولوژی موردنظر خود گفت که حدود ۸.۶۵ میلیون یورو هزینه این پروژه است. البته نکته مهم این است که ما نمی‌خواهیم تجهیزات را بفروشیم. می‌توانیم از ماژول‌های تولیدشده در ایران هم ‌استفاده کنیم و علاوه بر آن ‌تامین مالی از طریق شرکت خودمان با نرخ سود ۲ درصد خواهیم داشت. بازگشت سرمایه بدون تامین مالی در کمتر از ۲ سال عملی خواهد شد. این پروژه فرصت شغلی خوبی ایجاد خواهد کرد. همچنین ماشین‌آلات توسط تکنولوژی المان ساخته‌شده است. اگر این به‌صورت مطلوب پیاده شود ایران به شرایط بهتری در تولید انرژی خورشیدی خواهد رسید.

در ادامه قلیچ خانی گفت: این تکنولوژی به‌روز است و باید به این پروژه به‌صورت یک مجموعه نگاه کنیم و معایب و مزایا را باهم ببینیم. از طرفی آن‌طور که هگن بارت می‌گوید اگر روی این تولیدات عنوان ساخت آلمان درج شود، می‌توانیم به کشورهای حوزه CIS صادر کنیم. تمام این پنل‌های تولیدشده، قابل بازیافت هستند. چرخه عمر ماژول ۲۵ الی ۳۰ سال است وگرنه ماژول‌ها جایگزین می‌شود. تکنولوژی براساس قوانین و استاندارد آلمان تولید می‌شود. این محصولات دارای ۲۳ درصد اسمی راندمان است.

او ادامه داد: اگر تصمیم گرفتید در ایران تولید پنل خورشیدی را شروع کنید، از زمان قرارداد تا تولید اولین محصول ۶ ماه طول می‌کشد.

در ادامه این نشست قلیچ‌خانی گفت: سال آینده نمایشگاه پنل خورشیدی برگزار می‌شود و سازنده‌هایی از کشورهای متعدد چون آلمان، کانادا، چین و غیره دران حضور خواهند داشت.

در ادامه این نشست هگن بارت درباره تولید انرژی سبز بر اساس تکنولوژی این انرژی گفت. اینکه چطور می‌شود مراکزی زباله‌سوزی با ماژول‌های سی اس اس انرژی سبز تولید کرد و تولید بدون سولفور و کربن انجام داد. اما محصول انرژی سبز چگونه تولید می‌شود؟

در ادامه این نشست هگن بارت گفت: آلمان شماره یک جهان در مدیریت پسماند است و استانداردهای آنجا بسیار بالاست. زباله را به پلیمر تبدیل کرده و از آن سوخت سبز تولید می‌کنند که ۶۰ درصد آن کتان است. این سوخت سولفور و CO۲ ندارد.

در ادامه عنوان شد: ۶۰ زباله شهر ارگانیک است؛ ۱۵ درصد زباله مواد بازیافتی است. باید به این نکته توجه شود که این تکنولوژی سیستم بازیافت زباله امنی است که در کشورهای زیادی استفاده می‌شود. از طرفی برای ایران خط تولید به‌صورت کامل وارد می‌کنیم. ما می‌توانیم این محصولات را به خاورمیانه آسیا و افریقا صادر کنیم. این تکنولوژی اگزوز و دود و گاز خروجی ندارد. فرمولاسیون محصول را عوض می‌کند. باید حفاظت از محیط‌زیست مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گیرد.

در ادامه این نشست یکی از فعالان اقتصادی درباره چگونگی تبدیل آب فاضلاب به آب شرب گفت.

در پایان این نشست علیرضا بیژنی‌اول، از طرف جامعه هتل داران ایران با هدف ارزیابی مصرف انرژی هتل‌ها با آرش نجفی، رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha