دوبرابر شدن نرخ رشد اقتصاد جهان با هوش مصنوعی تا ۲۰۳۵ | رقابت برای زنجیره جهانی
گفتگوی بازار با کارشناسان بین المللی

دوبرابر شدن نرخ رشد اقتصاد جهان با هوش مصنوعی تا ۲۰۳۵ | رقابت برای زنجیره جهانی

کارشناسان هوش مصنوعی در گفتگو با بازار به بررسی چالشها و راهکارهای توسعه در حوزه هوش مصنوعی پرداختند.

فرحناز سپهری؛ بازار: همانطور که هوش مصنوعی باعث کارایی می شود اما با این حال چالشهایی در این مسیر برای سازمانها به منظور استفاده از آن وجود دارد به طوریکه ریچارد فاستر- فلچر، متخصص هوش مصنوعی براین باور است این حوزه نیاز به سرمایه گذاری دارد که می تواند برای برخی از SME ها بسیار قابل توجه باشد.

بنابراین، یک استراتژی موثر و رهبری عملگرا از آغاز پروژه مورد نیاز است. انیمش جین، متخصص هوش مصنوعی معتقد است زیرساخت های قابل توجه و پردازنده های سطح بالا برای ساختن یک زیرساخت انعطاف پذیر هوش مصنوعی مورد نیاز است.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی با دو کارشناس حوزه هوش مصنوعی انجام داده که در ادامه آمده است.

ریچارد فاستر- فلچر موسس و رئیس اجرایی MKAI، در حوزه هوش مصنوعی است او فارغ التحصیل دوره استراتژی کسب و کار هوش مصنوعی MIT است و اولین کتاب او در سال ۲۰۲۳ توسط بلومزبری (درباره اقتصاد اعتماد دیجیتال منتشر خواهد شد. او چندین پروژه پایداری در مقیاس بزرگ را رهبری می کند و با سازمان ملل متحد برای حمایت از هوش مصنوعی و تحول دیجیتال از طریق کار رسانه ای خود همکاری کرده است.

انیمش جین مدیر تحقیقات MKAI است. او کارشناسی ارشد خود را در امنیت بین المللی با تمرکز در چین و شرق آسیا و دیپلماسی از Sciences Po، پاریس به پایان رسانده است. او قبلاً با سازمان هایی از جمله Kubernein Initiative، Tianjin Intertech Corporation، AI Policy Labs، National Skill Development Corporation و Observers Research Foundation در ظرفیت های مختلف کار کرده است.

همچنین باید اشاره کردMKAI جامعه ای فراگیر متشکل از متفکران متنوع است که آینده هوش مصنوعی اخلاقی را شکل می دهند. چشم‌انداز این است که ذهن‌های مختلف را به هم متصل دهدو پروژه‌های تأثیرگذار تحت رهبری جامعه را ارائه کند که هوش مصنوعی (AI) را فراگیرتر، در دسترس‌تر و ریشه در ارزش‌های انسانی به شکلی پایدار ایجاد کند.

MKAI.org از پروژه‌های جهانی که شامل سه حوزه مجزا می‌شود، پشتیبانی می‌کند: ۱. اخلاق دیجیتال و اعتماد، ۲. شمولیت دیجیتال، و ۳. شهروندی دیجیتال. MKAI به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی عمل می کند و هدف این کار ایجاد جهانی مهربان تر، عادلانه تر و پایدارتر است.

*هوش مصنوعی چه تاثیری بر کارایی صنایع دارد؟
فاستر- فلچر: هوش مصنوعی (AI) در حال برداشتن گام‌های بزرگی در بهبود کارایی صنایع است که منجر به عملکرد بهتر می‌شود. سیستم‌های هوش مصنوعی با افزایش قابلیت‌های انسانی و ارائه بینش‌های بی‌درنگ، کارایی بیشتری را امکان‌پذیر می‌کنند و نحوه اجرای خطوط تولید شرکت‌ها را تغییر می‌دهند.

این نه تنها کارایی را بهبود می بخشد، بلکه به شرکت ها اجازه می دهد تا قابلیت های تولید، عملیات و توزیع جدید را توسعه دهند. علاوه بر این، اتوماسیون ماشین همچنین طراحی و نوآوری محصول را تسهیل می‌کند و در عین حال اطلاعات حیاتی را برای کمک به مدیران در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کسب‌وکار فراهم می‌کند.

دوبرابر شدن نرخ رشد اقتصاد جهان با هوش مصنوعی تا ۲۰۳۵ | رقابت برای زنجیره جهانی هوش مصنوعی


فاستر- فلچر


به عنوان مثال با بهینه‌سازی فرآیندهای برنامه‌ریزی زنجیره تامین، تولیدکنندگان می‌توانند الگوهای تقاضا برای محصولات مختلف، از جمله متغیرهای حیاتی مانند رفتار بازار، تحولات سیاسی یا اجتماعی-اقتصادی و غیره را شناسایی کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تقاضای بازار آینده را پیش‌بینی کنند، که بر مواد خام تأثیر می‌گذارد. به تولیدکنندگان کمک می کند تا تصمیمات مالی و استخدامی لازم را بگیرند.

جین: علاوه بر این، به نظرم شرکت‌هایی که زیرساخت دیجیتالی را پیاده‌سازی می‌کنند از این فرصت بهره می‌برند که مهارت‌ها و دانش به عنوان بهترین دارایی‌های خود – را بکار گیرند. هوش مصنوعی فرآیندها را نه با جایگزینی افراد، بلکه با پر کردن شکاف‌های مهارت‌های افراد، مؤثرتر می‌کند.

با همکاری افراد و ماشین‌های خودکار، دقت و کارایی افزایش می‌یابد. با پذیرش انبوهی از فناوری های دیجیتالی تثبیت شده و نوظهور، شرکت ها می توانند به طور قابل توجهی عملیات خود را تغییر دهند، هزینه ها را کنترل کنند، زمان خرابی را کاهش دهند و سود را بهبود بخشند. به عنوان مثال، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده می‌تواند زمان از کار افتادن دستگاه را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد و عمر دستگاه را ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

بنابراین، هوش مصنوعی ثابت می‌کند که یک عامل حیاتی برای انقلاب صنعتی چهارم است و در نهایت صنایع و تولید را قدرتمند می‌کند و همچنان ستون اقتصاد جهانی است. هوش مصنوعی، به ویژه در تولید، کارخانه ها را قادر می سازد تا برای آینده آماده شوند.

*عوامل مهم در عملکرد بهتر هوش مصنوعی در کسب و کار چیست؟

جین : سه عامل مهم بر بهبود هوش مصنوعی در یک کسب و کار تأثیر می گذارد: داده ها، تنوع و رهبری.

حجم وسیعی از داده‌ها وجود دارد که یک کسب‌وکار در فرآیندهای مختلف خود تولید می‌کند، و جمع‌آوری، فهرست‌نویسی و استفاده از آن داده‌ها برای حل مشکلات تجاری ضروری است. نحوه مدیریت داده هایی که تولید می کنیم مهم است - داده ها باید سازگار، قابل استفاده مجدد، شفاف، قابل اعتماد و باز باشند.

دوبرابر شدن نرخ رشد اقتصاد جهان با هوش مصنوعی تا ۲۰۳۵ | رقابت برای زنجیره جهانی هوش مصنوعی

انیمش جین

داشتن یک استراتژی برای ذخیره و استفاده از داده ها حیاتی است. اما تکیه بر سیاست های حاکمیت داده کافی نیست. رهبران باید فرآیندهای موجود در کسب و کار را درک کنند و با نحوه تأثیرگذاری یا تأثیر هر فرآیند بر نتایج الگوریتم‌های هوش مصنوعی آشنا باشند. در نتیجه، رهبری برای عملکرد بهتر هوش مصنوعی در یک تجارت حیاتی است.

فاستر- فلچر: سیستم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری از داده‌ها هستند و اگر داده‌ها مناسب باشد، می‌تواند پیامدهای زیادی داشته باشد. علاوه بر این، هوش مصنوعی در حال حاضر در مکان هایی وجود دارد که ممکن است از آنها بی اطلاع باشید. به عنوان مثال، دوربین‌های نظارتی بسیاری از کشورها در حال حاضر دارای فناوری هوش مصنوعی پیشرفته‌ای هستند که هر ثانیه حرکت شهروندان را ارزیابی می‌کند. اگر سوگیری ضمنی در سیستم وجود داشته باشد می تواند برای برخی افراد مضر باشد. رهبران شرکت‌ها و کشورها باید نقش فعالی در این اطمینان بخشی داشته باشند که وقتی سیستم‌های هوش مصنوعی در حوزه قضایی آنها تماس برقرار می‌کنند، می‌توانند تصمیمات دقیق بگیرند، که البته مساله بسیار مهم است.

دولت‌ها و سازمان‌ها باید دستورالعمل‌هایی را تدوین کنند که شیوه‌های هوش مصنوعی اخلاقی را الزامی کند. گنجاندن بازخورد از افراد با هر دیدگاه، پیشینه و سبک زندگی در طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی باید به یک هنجار تبدیل شود. قدرت نرم افزارهای مصرف کننده انبوه اکنون در دستان چند شرکت بزرگ نرم افزار متمرکز شده است. این شرکت ها کنترل کامل و نفوذ بر توسعه اقلامی دارند که بر اکثریت قریب به اتفاق جمعیت جهان تأثیر می گذارد.

فناوری در حال تغییر شیوه زندگی و رفتار انسانی ما است به گونه ای که ما نمی توانیم پیش بینی کنیم. هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد ماشین های خودران، ربات هایی که می توانند با ما ارتباط برقرار کنند و خیلی چیزهای دیگر را دارد.

*دولت ها برای تسهیل استفاده از هوش صنعتی چه اقداماتی باید انجام دهند؟
جین :دولت ها باید در این حوزه سرمایه گذاری و زیرساخت هایی را برای حمایت از تحقیقات بنیادی در هوش صنعتی فراهم کنند. مانند افزایش تعداد محققان هوش مصنوعی و فارغ التحصیلان ماهر، بهبود ظرفیت تحقیقات هوش مصنوعی ملی، و تقویت رقابت ملی در هوش مصنوعی با جاه طلبی های جهانی.

دولت‌ها همچنین باید بودجه تحقیقاتی خود را با تأکید بر داده‌ها و هوش مصنوعی در طیف وسیعی از حوزه‌ها هدایت کنند. استراتژی‌های رقابتی هوش مصنوعی که بر هوش مصنوعی و سواد داده‌ای مبتنی بر گسترده تأکید دارند، برای کمک به شهروندان یک کشور برای درک و مشارکت کامل در فرصت‌های اقتصادی جدید مهم هستند. این قابلیت باید از طریق تیم های مختلف از جمله فارغ التحصیلان علوم انسانی برای ایجاد یک هوش مصنوعی مسئول که به نفع همه باشد ساخته و تقویت شود.

فاستر- فلچر: برای اینکه هوش مصنوعی برای اینکه در اقتصاد و جامعه نفوذ کند، دولت ها می توانند مراکز داده بسازند و در نتیجه انتقال به ابر را تسریع کنند. سپس با باز کردن این فضاها برای سازمان‌های غیرانتفاعی و خیر اجتماعی و SME ها، دولت می‌تواند با شرکت‌های فناوری در مشارکت‌های دولتی و خصوصی برای ارائه خدمات همکاری کند. آن‌ها می‌توانند پلتفرمی ایجاد کنند تا مجموعه‌های داده‌ای را به دیگران ارائه دهند تا بتوانند بر روی آن ساخته و استفاده کنند. آنها باید استانداردهای باز را بپذیرند و به API های باز روی داده هایشان اجازه دهند تا نوآوری و رقابت در بخش های دولتی و خصوصی را تقویت کنند.

دولت ها همچنین باید دیپلماسی دیجیتال و داده را دنبال کنند. این شامل مشارکت فعال در بحث‌های محلی و جهانی درباره کاربردها، محدودیت‌ها و اخلاقیات این فناوری است. علاوه بر این، آنها باید بر پیوستن هوش مصنوعی اخلاقی و مسئولانه به تاکید کنند.

خطرات مرتبط با هوش مصنوعی، مانند آسیب‌ها، پیش‌داوری‌ها، محرومیت‌ها و سوگیری‌ها، دولت‌ها را ملزم می‌کند تا طراحی، توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی را ارتقا دهند در کنار رقابت، تا اطمینان حاصل کنند که شهروندان محافظت می‌شوند. در آینده، رهبران کشورها باید اطمینان حاصل کنند که پیشرفت‌های هوش مصنوعی به دقت بین منافع تولید ناخالص داخلی و رفاه شهروندانشان تعادل ایجاد می‌کند.

*چالش های استفاده از هوش مصنوعی برای سازمان ها چیست؟ (در مورد هزینه، مهارت، زیرساخت و غیره)؟
جین : چالش بزرگ با اجرای هوش مصنوعی، فراوانی داده است. یک سازمان یا داده های کافی ندارد یا آنقدر دارد که طاقت غیرقابل اجرا می شود. در بیشتر موارد، کسب‌وکارها می‌توانند داده‌های خاصی را از سیستم‌ها استخراج کنند یا مجموعه مناسبی از داده‌ها را شناسایی کنند - تعیین اینکه از کدام داده استفاده شود می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اگر فرآیند صحیح شناخته نشده باشد، بهبود آن دشوار می شود و هوش مصنوعی الگوها و موارد پرت را برجسته نمی کند.

علاوه بر این، امنیت و ذخیره سازی داده ها نیز در هنگام استفاده از حجم زیادی از داده ها، به مسائل مهمی برای مشاغل تبدیل می شود. بنابراین مشکلات مربوط به امنیت داده ها را نیز ایجاد می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، شرکت ها باید محیط مدیریت داده مناسب را برای پیاده سازی هوش مصنوعی پیاده سازی کنند.

ادغام هوش مصنوعی در سیستم‌های تجاری موجود یکی دیگر از چالش‌های اصلی برای اکثر مشاغل است. از آنجایی که راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی دارای سرعت محاسباتی بالایی هستند، زیرساخت های قابل توجه و پردازنده های سطح بالا برای ساختن یک زیرساخت انعطاف پذیر که با راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی سازگار است، مورد نیاز است.

فاستر- فلچر: علاوه بر این، به نظرم اجرای پروژه های موفق هوش مصنوعی به زمان و آموزش نیاز دارد. در نتیجه، هوش مصنوعی اثرات فوری را نشان نمی دهد زیرا یک فرآیند است و نیاز به سرمایه گذاری دارد که می تواند برای برخی از SME ها بسیار قابل توجه باشد.

بنابراین، یک استراتژی موثر و رهبری عملگرا از آغاز پروژه مورد نیاز است. علاوه بر این، مقررات اغلب ثابت می کند که بزرگترین مانع هستند. از آنجایی که استراتژی های ملی هوش مصنوعی و ابتکارات سیاستی به ندرت بر SME ها تمرکز می کنند؛ اما با این حال اگر بتوانیم از شرکت‌های کوچک و متوسط، استارت‌آپ‌ها، کارآفرینان و مؤسسات تحقیقاتی با تمرکز بر شرکت‌های نوآور حمایت کنیم، می‌توانیم شاهد تغییرات قابل توجهی در اقتصاد ملی باشیم.

*هوش مصنوعی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟
جین : کارشناسان برجسته اقتصادی امروز هوش مصنوعی را موتوری برای بهره وری و رشد اقتصادی می دانند. هوش مصنوعی می تواند کارایی صنایع و نیروی کار یک کشور را به شدت افزایش دهد و با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ها، فرآیند تصمیم گیری را آگاهانه تر کند.

علاوه بر این، می‌تواند با کمک به ایجاد محصولات و خدمات نوآورانه، بازارها و صنایع، جریان‌های درآمد جدیدی ایجاد کند و در نتیجه تقاضای مصرف‌کننده را افزایش دهد. در نتیجه، اکثر مطالعات تاکید می کنند که هوش مصنوعی تأثیر اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت. طبق پیش بینی های خاص، تا سال ۲۰۳۵، هوش مصنوعی می تواند نرخ رشد سالانه اقتصاد جهانی را دو برابر کند.

هوش مصنوعی می‌تواند رشد اقتصادی یک کشور را به سه روش مهم هدایت کند: اول اینکه، هوش مصنوعی مدیریت زمان مرتبط با نیروی کار کارآمدتر را ممکن می‌سازد، بهره‌وری نیروی کار را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

ثانیاً، هوش مصنوعی می‌تواند نیروی کار مجازی ایجاد کند که بتواند مشکلات را حل کند و در محیط‌ها/نیازمندی‌های اقتصادی در حال تغییر، خودآموزی کند. ثالثاً، اقتصادهای ملی از نوآوری ها در بخش ها و صنایع مختلف سود می برند و جریان های درآمدی جدیدی ایجاد می کنند.

فاستر- فلچر: اما هوش مصنوعی همچنین ممکن است شکاف بین کشورها را افزایش دهد و شکاف دیجیتال فعلی را تقویت کند. به دلیل تفاوت در سطوح پذیرش هوش مصنوعی، هر کشوری به استراتژی و پاسخ متفاوتی نیاز دارد. بسته به انتخاب‌هایی که دولت‌ها برای تقویت زیر ساختها مرتبط با هوش مصنوعی و توانمندسازی‌ها و قابلیت‌های مدیریت انتقال کشورها انجام می‌دهند، می‌توانند به طور فعال مسیر آنها را تغییر دهند.

برخی از کشورها در حال حاضر سعی می کنند با استراتژی های ملی خود مسیرهای جسورانه ای را برای آینده شکل دهند تا بخشی از زنجیره تامین جهانی هوش مصنوعی شوند و سرمایه گذاری زیادی در آنجا انجام می دهند.

باید اشاره کنم از طریق موسسه ما MKAI که بیش از ۵۵ ملیت را در بر می گیرد و تفکرات متنوع را ترویج می کند، میتوان گفت به طور منحصر به فردی کمکی به دولت ها و مشاغل در این صنعت پویا است.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha