۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
نارضایتی مردم از خودرو داخلی، علت اجازه واردات
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

نارضایتی مردم از خودرو داخلی، علت اجازه واردات

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به علت مطالبه عمومی و نارضایتی مردم از تولید خودرو داخلی به دولت اجازه داد سال آینده حدود صد هزار خودرو سبک و سنگین وارد کند.

به گزارش بازار، عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: اینکه دولت چگونه این قانون را اجرا کند در اختیار خودش است. کسانی که اهلیت دارند مانند خودرو سازان باید خودرو وارد کنند که بتوانند از تولید کننده خارجی امتیاز بگیرند.

وی افزود: واردات خودرو به وسیله تجار رویه درستی نیست. در کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی اعضا اطلاعات روز را ندارند و در زمینه واردات خودرو بحث خودرو لوکس را مطرح می کنند در حالی که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی ساعت ها روی طرح واردات خودرو کار کرده ایم و برای اینکه مشکل مردم حل شود دست دولت را باز گذاشته ایم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: اینکه هیات عالی نظارت به شورای نگهبان دیکته کند که فلان مطلب خلاف قانون اساسی است اشکال دارد زیرا مرجع تشخیص خلاف قانون و شرع، شورای نگهبان است ضمن اینکه طرح واردات خودرو را در مجلس با حضور نماینده شورای نگهبان بررسی کردیم و مشکلی نبود.

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره خودرو اعمال کردند و در این زمینه نظر ما به ایشان از کسانی که مشاورشان هستند نزدیک تر است. نباید قانون گذار سومی قد علم و کار را معطل کند.

اکبری تالارپشتی گفت: در ماده ۴ مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو آمده است اگر کسی بتواند صادرات خودرو و قطعات آن را انجام دهد می تواند چه چیزهایی وارد کند.

وی افزود: اگر بخواهیم مطرح باشیم و خودرو ما قابلیت عرضه به بازارهای بین المللی را داشته باشد باید به صادرات تکیه کنیم.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: بر اساس مصوبه مجلس وزارت صمت باید میزان تقاضا برای خودرو را هر ساله نیازسنجی کند که چه تعداد خودرو وارد شود.

اکبری تالار پشتی افزود: باید دست دولت را باز بگذاریم تا سیاست های خود را در جهت تامین منافع مردم اجرا کند.

وی گفت: ساز و کار اجرایی واردات خودرو در اختیار دولت است و این مصوبه با اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی در تعارض نیست بلکه باید به خواسته مردم و تنظیم بازار خودرو توجه کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: خودرو نباید کالای سرمایه ای باشد و در این عرصه دلال بازی شود.

اکبری تالارپشتی گفت: هشت ماه پیش مدیران دو خودرو ساز مطرح کشور و انجمن خودرو سازان اعلام کردند مخالفتی با واردات خودرو نداریم.

وی افزود: دولت باید با تدبیر نیاز مردم برای استفاده از خودرو را رفع کند تا مردم حق انتخاب داشته باشند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه برای دو خودرو ساز کشور انحصار ایجاد شد و آنها از حمایت دولت برخوردار بودند گفت: بخش خصوصی در عرصه خودرو میدان دار نیست بنابراین دولت باید به آنها توجه کند.

اکبری تالارپشتی افزود: تغییر ساختار ایران خودرو و سایپا موجب تولید داخلی بر اساس نیاز مردم باشد و خودرو را بر اساس نیاز آنها رقابتی کند.

وی گفت: تعرفه گذاری دولت بر واردات خودرو باید به گونه ای باشد که مشکل مردم حل شود.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha