۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
 سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز داریم
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز داریم

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه واردات ۷۰ هزار خودرو بسیار عدد معقولی است، گفت: نیاز بازار سالانه بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو است.

به گزارش بازار، مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: دولت و مجلس پس از چهار سال به این نتیجه رسیدند که نیاز بازار خودرو کشور با تولید و واردات پاسخ داده می‌شود که این نقطه عطفی در تجارت بازرگانی و تولید خودرو است.

وی گفت: شک نداریم که بازار خودرو در انحصار مطلق دو شرکت خودرو ساز داخلی است و با توجه به میزان تولید، عرضه آن‌ها ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: زمانی که نمی‌توانیم با تولید داخلی نیاز بازار را پاسخ دهیم باید به وسیله واردات خودرو این کار را انجام دهیم.

دادفر گفت: حمایت از تولید داخل باید در قالب معافیت‌های مالیاتی یا تخفیف در سهم تامین اجتماعی باشد نه اینکه چهار سال بازار را به هم بریزیم در حالی که توان تامین نیاز داخلی را نداریم قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش دهیم و پس از چهار به این نتیجه برسیم که باید ۷۰ هزار خودرو وارد کنیم.

وی افزود: از سال ۷۰ تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار خودرو وارد کشور شد و به طور میانگین واردات خودرو از سال ۹۰ تاکنون سالانه بیش از ۵۵ هزار خودرو بوده است.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: بیشترین میزان واردات خودرو در سال ۹۴ بود و در این سال و سال ۹۵ بازار از نظر قیمت و تعداد برای پاسخگویی به مشتریان متعادل بود، زیرا نه واردکننده و نه تولیدکننده نمی‌توانستند به آسانی خودرو بفروشند.

دادفر ادامه داد: واردات ۷۰ هزار خودرو بسیار عدد معقولی است، اما در تنظیم تعداد خودرو کشور و نیاز این بازار موثر نیست.

وی افزود: در دهه گذشته در شرایط عادی حدود یک میلیون خودرو سالانه به بازار عرضه می‌شد و بازار آن را جذب می‌کرد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: در سال‌هایی که سقف تولید داخلی به ۶۰۰، ۷۰۰ هزار خودرو رسید واردات را ممنوع کردیم بنابراین رقابت برای خرید خودرو ایجاد شد.

دادفر با بیان اینکه حمل و نقل زیر ساخت توسعه است افزود: مجلس درآمد حاصل از واردات خودرو را به حمل و نقل ریلی درون و بیرون شهری اختصاص داده است.

وی گفت: واردات ۷۰ هزار خودرو در سال آینده سقف قیمتی تولیدات داخلی را کاهش می‌دهد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: ۹ راهکار در دولت گذشته برای جبران کمبود ارز ارائه دادیم، اما به هیچ کدام توجهی نشد.

دادفر گفت: انجمن واردکنندگان خودرو نخستین مجموعه‌ای بود که ۱۱ بار به معاون اول دولت گذشته نامه نوشت و اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را اشتباه اعلام کرد.

وی افزود: باید اهلیت وارد کنندگان خودرو بیشتر سنجیده شود تا مردم منتفع و بازار آرامش بیشتری داشته باشد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: تعرفه‌های واردات خودرو برای هزار و ۵۰۰ سی سی، ۵۵ درصد، ۱۵۰۰ تا دو هزار سی سی، ۷۵ درصد و دو هزار سی سی تا دو هزار و ۴۹۹ سی سی ۹۵ درصد است.

دادفر افزود: بعید می‌دانم بدنه دولت توان اجرای دستور رئیس جمهور در باره خودرو را داشته باشد.

وی گفت: آن زمانی که سامانه ثبت سفارش خودرو بسته شد تحریمی وجود نداشت و نمی‌پذیریم جلوگیری از واردات خودرو به دلیل تحریم‌ها بوده است.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha