۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
۱۴۰۱ با افزایش ۶ برابری هزینه های درمان شروع می شود؟
گزارش بازار از نتایج حذف ارز ترجیحی دارو

۱۴۰۱ با افزایش ۶ برابری هزینه های درمان شروع می شود؟

در شرایطی نمایندگان مجلس نسبت به حذف مشروط ارز ترجیحی دارو موافقت کردند که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر نظر هیچ بیمه ای نیستند.

بازار؛ گروه صنعت: هرچند از مدتی قبل زمزمه هایی در خصوص تصمیم بهارستان نشینان برای حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو شنیده می شد اما برخی از فعالان این صنعت همچنان به استمرار تخصیص این ارز اصرار داشتند؛ چرا که اگر قرار باشد بیمه ها افزایش هزینه ناشی از حذف ارز دولتی را پوشش دهند و فشار مضاعفی به مردم وارد نشود اما هنوز میلیون ها نفر از جمعیت کشور زیر نظر هیچ بیمه ای قرار نگرفته اند و بعید است در آینده هم بیمه شوند.

با این تفاسیر عجیب نیست مخالفان اجرای این طرح نگران این باشند که آینده سلامت کشور به کدام سمت و سو می رود؟ و چنین پرسش هایی را مطرح کنند که آیا در آینده حجم مراجعات برای دریافت خدمات درمانی کاهش می یابد و باید با افزایش شیوع بیماری های واگیردار و غیر واگیردار مواجه شویم یا متولیان با چاره اندیشی جلوی وقوع این اتفاقات را می گیرند؟

حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند که بخشی از آنها را مردم افغانستان و مهاجران تشکیل می دهد

۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران بیمه نیستند
همانطور که اشاره شد روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حذف مشروط ارز ترجیحی رای مثبت دادند؛ بر این اساس در صورتی که بیمه ها نسبت به جبران افزایش هزینه های ناشی از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اقدام کنند، دولت می تواند ارز ترجیحی دارو را حذف کند.

بنابراین اگر جمعیت میلیونی مردم ایران و اتباع افغانستان که در کشور حضور دارند و تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند را هم فاکتور بگیریم باز به اعتقاد برخی از کارشناسان این نگرانی وجود دارد که با اجرای این طرح و افزایش هزینه های درمان حتی بیمه شدگان هم با چالش مواجه شوند؛ چرا که هنوز مشخص نیست در حوزه اجرا چقدر بیمه‌ ها می‌ توانند کمک ‌کننده باشند تا این اقدام منجر به افزایش قیمت و فشار به مردم نشود.

با این تفاسیر اگر بیمه ها هم نتوانند جبران گرانی هزینه های دارو را کنند به طور حتم با افزایش هزینه های دارو حتی با کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات درمانی هم مواجه خواهیم شد. در این خصوص میثم کریمی، دبیر سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با تایید مطالب فوق به «بازار» گفت: « همانطور که اشاره کردید حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند که بخشی از آنها را مردم افغانستان و مهاجران تشکیل می دهد.»

حذف ارز دولتی به دلیل افزایش مارژین های تولیدکننده و پخش کننده موجب پنج الی شش برابر شدن قیمت دارو فقط برای افراد بیمه شده می شود

افزایش ۶ برابری قیمت دارو فقط برای بیمه شده ها
این کارشناس و فعال صنعت داروی کشور با اشاره به اینکه تخصیص ارز ترجیحی در دو حوزه گندم و دارو از سوی دولت قابل کنترل است و به مردم می رسد، اضافه کرد: «واردات و توزیع دارو تحت کنترل دولت است و احتمال خروج ارز از زنجیره تولید وجود ندارد و تنها جایی که اتفاقا این ارز به مردم می رسد در زمینه دارو و گندم است. بنابراین حذف ارز دولتی به دلیل افزایش مارژین های تولیدکننده و پخش کننده موجب پنج الی شش برابر شدن قیمت دارو فقط برای افراد بیمه شده می شود.»

کریمی در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی چه تاثیری بر روی فعالیت داروسازان کشور می گذارد، بیان کرد: «داروسازان هم از مشکلات حذف ارز ترجیحی صنعت دارو بی نصیب نیستند و نیاز به سرمایه در گردش بالایی برای ادامه فعالیت هستند. برای مثال داروسازی که یک میلیارد تومان سرمایه در گردش دارد باید بعد از حذف ارز دولتی، سرمایه خود را به بیش از ۵ برابر افزایش دهد که این اتفاق نه تنها به بخش خصوصی بلکه به مردم عادی هم فشار زیادی وارد می کند. البته مشکلات به همین جا محدود نمی شود و داروسازان برای تامین سرمایه در گردش نیاز به اخذ وام دارند که برای این وام هم در خوش بینانه ترین حالت باید ۱۸ درصد سود بانکی بپردازند که این هزینه هم به مردم تحمیل خواهد شد.»

با هر یک دلاری که مردم در زمینه مصرف دارو هزینه نمی کنند ۴۰ دلار هزینه درمان افزایش می یابد، برای مثال اگر یک قرص دیابت مصرف نشود امکان دارد بیمار دچار تشنج، سکته قلبی و... شود که همین موضوع هزینه های بسیار سنگینی را به خانواده و نظام سلامت تحمیل می کند

افزایش ۷۰ هزار میلیارد تومانی هزینه های دولت
دبیر سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی تاکید کرد: «طبق برآورد رئیس کمیسیون بهداشت به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا با حذف ارز دولتی به مردم فشاری وارد نشود در حالی که اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان با ارز دولتی تخصیص داده می شود؛ یعنی نیازمند یک منبع ۷۰ هزار میلیارد تومانی هستیم که به مردم فشار وارد نشود که بعید می دانم این منابع تامین شود و به طور حتم به مردم فشار خواهد آمد.»

کریمی اضافه کرد: «همانطور که اشاره کردم مشکلات به افزایش هزینه های تولید و متناسب با آن افزایش هزینه های درمان محدود نمی شود و همین افزایش هزینه ها زمان مراجعه بیماران را افزایش می دهد. بنابراین با هر یک دلاری که مردم در زمینه مصرف دارو هزینه نمی کنند ۴۰ دلار هزینه درمان افزایش می یابد. برای مثال اگر یک قرص دیابت مصرف نشود امکان دارد بیمار دچار تشنج، سکته قلبی و... شود که همین موضوع هزینه های بسیار سنگینی را به خانواده و نظام سلامت تحمیل می کند.»

وی ادامه داد: « گران شدن دارو عواقب خیلی زیادی در این حوزه دارد، بنابراین امید داریم مساله تصویب حذف ارز ترجیحی از سوی مجلس در شورای نگهبان مورد بررسی مجدد قرار گیرد. همچنین امید داریم همانطور که رئیسی، رئیس دولت سیزدهم با شعار «معیشت مردم خط قرمز من است» وارد دولت شدند این هوشمندی را داشته باشند و جلوی وقوع این اتفاق را بگیرند تا بیشتر از این به معیشت مردم خدشه وارد نشود.»

مردمی که توان خرید گوشت را ندارند خرید آن را به تعویق می اندازند اما نمی توان به بیمار گفت شما منتظر بمان تا دو ماه دیگر دارو خریداری کنم. در برخی مواقع هر یک دقیقه هم برای تهیه دارو مهم است

دقایق حیاتی برای دریافت دارو
دبیر سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات درمانی مواجه خواهیم شد یا نه؟ تصریح کرد: «هزینه برای درمان و دارو به گونه ای است که اگر مردم تمام زندگی خود را هم بفروشند برای تهیه دارو برای عزیزانشان اقدام می کنند. مردمی که توان خرید گوشت را ندارند خرید آن را به تعویق می اندازند اما نمی توان به بیمار گفت شما منتظر بمان تا دو ماه دیگر دارو خریداری کنم. همچنین در برخی مواقع هر یک دقیقه هم برای تهیه دارو مهم است که مردم دست به هر کاری می زنند تا هزینه ها را تامین کنند.»

هرچند موافقان حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو معتقدند همین الان هم درصد پایینی از داروها با استفاده از ارز دولتی تولید می شوند و طی سال های اخیر روند حذف ارز از صنعت دارو آغاز شده است اما همچنان این نگرانی وجود دارد که تکلیف نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت بیمه نشده در کشور چه می شود؟ همچنین باید دید آیا بیمه ها با ساز و کاری که دولت در نظر می گیرد می توانند هزینه های ناشی از حذف ارز دارو را متحمل شوند و فشاری به بیماران وارد نشود یا خیر؟

کد خبر: ۱۳۹٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha