۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
صادرات ۳ میلیون دلاری پتروشیمی ارومیه به خارج از کشور
مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه خبر داد؛

صادرات ۳ میلیون دلاری پتروشیمی ارومیه به خارج از کشور

ارومیه- مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: امسال تا پایان بهمن ماه سالجاری بیش از سه میلیون دلار معادل ۶۸ میلیارد تومان از محصولات این شرکت به خارج از کشور صادر شده است.

پژمان اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا بهمن ماه ٢٨٠٠ تن انواع محصول به ارزش بیش از ٣ میلیون دلار معادل ۶٨ میلیارد تومان از محصولات این شرکت صادر شده است، افزود: این محصولات عمدتا به کشورهای عراق، هندوستان، پاکستان و ترکیه صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات طی امسال ۲ برابر کل صادرات سه سال گذشته بوده است، گفت: در صورت رفع مشکل صادرات سولفات پتاسیم و رسیدن به تولید ۱۰۰ درصدی این صادرات ۲ برابر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: این مجتمع در ۱۱۰ هکتار فعال بوده و محصولات آن واحدهای فرآیندی تولید کریستال ملامین با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار تن، سولفات آمونیم ۴۶ هزارتن، اسید سولفوریک ۵۰ هزار تن، سولفات پتاسیم ۴۰ هزار تن و همچنین ۵۰ هزارتن اسید کلریدریک است.

وی اظهار کرد: برخی از این محصولات برای مصرف داخلی تولید می شود ولی در تولید سولفات آمونیوم مجوز صدور برای کشورهای همسایه را داریم و در خصوص کریستال ملامین حتی به کشورهایی همچون هندوستان نیز صادر شده است.

کودهای شیمیایی بیشتر مصرف داخلی دارند
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: معمولا کودهای شیمیایی بیشتر مصرف داخلی دارند و مجوز صادراتی برای آنها به سختی داده می شود و در سرویس های مانند آب و بخار برای نیاز خود شرکت نیز تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲ مورداز اسیدها نیز به دلیل استفاده در محصولات مواد مخدر صادر نمی شود و صادرات آن تحت مراقبت های ویژه گمرگی کشورها انجام می شود.

اسدی با بیان اینکه مشتری اصلی خود شرکت ادارات دولتی از جمله جهاد کشاورزی است، ادامه داد : شرکت دارای موفق ترین و پیشرفته ترین آزمایشگاه بوده و محصولات بصورت مرتب کنترل‌ شده و تولید شرکت با اطمینان خاطر عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه در خصوص دلایل برگشت دادن محصولات صادراتی کشاورزی افزود: بر اساس اعلام مسئولان مربوطه برگشت دادن برخی ازمحصولات کشاورزی مربوط به استفاده از سموم بوده نه کودهای شیمیایی است.

اسدی گفت: پتروشیمی ارومیه بیشتر در دسته تولیدات شیمایی است و ما یکی از دومین تولید کنندگان سولفات پتاسیم در کل کشورو سولفات آمونیوم در غرب کشور هستیم به طوری که در تولید کریستال ملامین خراسان ۷۵ درصد و ارومیه ۲۵ درصد سهم بازار دارد ضمن اینکه اسید کلردریک به صورتی جانبی در این شرکت تولید می شود ولی جزو وظایف ما نیست.

حجم سهام پتروشیمی ارومیه در بورس ۷۰۰ میلیون تومان است
وی با اشاره به اینکه حجم سهام پتروشیمی ارومیه ۷۰۰ میلیون تومان در بورس ایران است گفت: با این تعداد سهام کار خاصی نمی توانیم انجام دهیم ولی یکی از سهام داران خلیج فارس بهنام شرکت پترول هستیم و بازار سهام ما تابع برخی فاکتورهای سهام کشور است که گاهی عرضه کردن اوراق سهام می تواند بازار سهام را رونق ببخشد و این در حالیست که تلاش زیادی انجام داده ایم تا سوددهی شرکت را زیاد کنیم و امسال با سود ۲ برابری مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: باید در حد ظرفیت پتروشیمی از ما انتظار داشته باشند چرا که ما ابزاری نداریم که سود سهام بورس پتروشیمی سهامداران را افزایش دهیم.

وی افزود: دوره فروش و صدور محصولات کود شیمایی فصلی است و در زمستان و بهار فروش فوق العاده ای داریم و این در حالی است که پتروشیمی ارومیه به دلیل دوری از خوراک، پتانسیل نسبی زیادی در صادرات ندارد بجز کردستان عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، به طوری که و امسال بیشتر روی صادرات کریستال ملامین تمرکز داشتیم.

اسدی افزود: امسال محصول جدیدی بنام نیتروژن گوگردی گرونوله را به افغانستان و عراق صادر کردیم ولی به دلیل تحریم کشورمان اغلب بازارهای بین المللی از محصولات ایران بهره نمی برند که در این میان خوشبختانه غیبت صادرات نفت خام و فراورده های آن کمی بازار محصولات پتروشیمی را بیشتر کرده است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه گفت: تمرکز بر روی محصولات پایین دست یکی از برنامه های مهم این شرکت است که در آن زنجیره قوی و ارزشمندی در چرخش است و در واقع الگوی توسعه کسب و کار غنی کردن این چرخه است و به عبارتی برای بالا بردن ارزش تولیدات از محصولات پتروشیمی به نحو احسن استفاده می کنیم.

اسدی در خصوص کمربند سبز ایجاد شده توسط این شرکت گفت: هم اکنون ۳۰ هکتار کمربند سبز داریم که کل زمین در اختیار مان ۱۰ هکتار است و اقدامات اصلاحی و درمانی درختان را آغاز کردیم ضمن اینکه در در طول سالیان گذشته احتمالا منابع آبی آلوده شود و تلاش می کنیم شرایط را برای کاهش آلودگی محسط زیست کمتر کنیم.

آخرین وضعیت احداث پارک ملامین در ارومیه
مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه در خصوص آخرین وضعیت احداث پارک ملامین ارومیه نیز گفت: فراخوان اجرای این طرح منتشر شده و تفاهم نامه ابتدایی این پروژه که کارشناسان آن را سودآورد ترین مجتمع پتروشیمی کشور می دانند نیز چهارم دیماه ۱۳۹۸ امضاء شد.

اسدی با بیان اینکه ملامین به عنوان یک محصول باارزش در شرکت تولید می شود که با قیمت مناسبی و سودآوری بالا هم در بورس عرضه می شود، ادامه داد : الگوی توسعه و زنجیره پایین دستی پارک ملامین برای جذب سرمایه گذار در دستور کار هلدینگ و قراردادی با ۵ طرف از جمله استانداری، صمت، حضرت پور نماینده مردم ارومیه، پتروشیمی و پترول انجام گرفت.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه با اشاره به مراحل واگذاری مناقصه افزود: دراین مجموعه ۶ محصول اچ دی اف، ام دی اف، پارکت، روکش ها و ورق ملامینه و رزین سازی تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ٧۵٠ میلیارد تومان پیش بینی بودجه برای احداث پارک ملامین ۶ محصول پیش بینی شده و پتروشیمی ارومیه به عنوان آورده ٢٠ درصدی زمین و برخی همراهی را انجام می دهد.

اسدی خاطرنشان کرد: مقرر است این طرح در ۶ فاز تولید رزین ملامین فرم آلدئید و چسب‌ها، نئوپان و ورق‌های خام ملامینه، روکش‌ها و ورق‌های لمینتی، فاز MDF، فاز HDF و فاز پارکت و کف‌پوش احداث شود.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha