۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کالا موجود است، مشتری در دسترس نیست!
گزارش بازار از تورم لجام‌گسیخته در آستانه عید؛

کالا موجود است، مشتری در دسترس نیست!

اردبیل- در روزهای پایانی سال که بازار حال و هوای متفاوت پیدا کرده، تورم لجام‌گسیخته بی انگیزگی در خرید را به رغم تنوع اجناس برای مردم رقم زده است.

بازار؛ گروه استان ها: در ایام پایانی سال که بازار خرید و فروش تب و تاب خاصی دارد، امسال با تورم لجام‌گسیخته و افزایش قیمت کالاها و اجناس، مردم شرایط متفاوتی را در تهیه کالاها و محصولات مورد نیاز سپری می کنند تا در کنار کاهش قدرت خرید، افزایش نرخ کالاهای مختلف بی انگیزگی را دوچندان کرده است.

گزارش‌های میدانی در سطح شهر اردبیل نشان می دهد که مردم با وجود شرایط سخت اقتصادی، درآمدی و همچنین پرداخت نشدن مطالبات برخی از کارکنان، ‌ معلمان، شاغلان و کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی بازار شب عید رونق چندانی ندارد و به رغم موجود بودن جنس مشتری در دسترس نیست که کالا بخرد و رونقی بر فضای بازار شکل بگیرد.

جنس موجود، مشتری در دسترس نیست!

در اجناس مختلف از میوه گرفته تا تنقلات و آجیل و همچنین پوشاک و البسه که بیشترین مشتری را در این ایام دارد، قیمت‌های مختلف و سر به فلک کشیده بسیاری از مردم را ناامید از بازار به خانه بازمی گرداند و خریدها در حد بسیار پایین و در شرایط حداقلی است.

تعدادی از اصناف و بازاریان با اعلام اینکه نسبت به سال گذشته در این ایام ۶۰ تا ۷۰ درصد افت فروش محصولات و کالاهای شب عید را دارند، اعلام کردند که دلیل عمده آن پرداخت نشدن حقوق و مزایای کارکنان، پرسنل، کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی در استان و پایین بودن قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته است که شرایط سختی را برای اصناف نیز رقم زده است.

قیمت خرید ما نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است
بابک مرادی از فروشندگان پوشاک در اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ما از بهمن ماه خرید عید خود را برای مشتریان انجام دادیم اما قیمت خرید ما نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت تأثیر بسیار زیادی بر روی خرید مردم و قدرت و توان خرید مشتریان گذاشته است.

جنس موجود، مشتری در دسترس نیست!

این فروشنده پوشاک تصریح کرد: فضای بازار در این ۱۰ روز سپری شده از اسفند بسیار سرد و ناامیدکننده بوده و بعید است در روزهای آینده این بازار شگفتی بیافریند.

اما بازار شیرینی و آجیل شب عید نیز بسیار سرد و ناامیدکننده است و گرانی حاکم در بازار این محصولات به ویژه قیمت سر به فلک کشیده آجیل بسیاری از اهالی استان اردبیل را نگران از خریدهای ضروری شب عید کرده و خود بازاریان نیز به رغم ارائه تخفیف ۲۰ درصد مشتریان خود را در فروش آجیل از دست داده‌اند.

متوسط نرخ هر کیلو میوه نیز در بازار اردبیل بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است که در این زمینه نیز کمتر شهروندی است که بخواهد میوه رنگارنگ برای خانواده خود تهیه کرده و هزینه سرسام‌آور آن را پرداخت کند.

در چنین شرایطی که بازار ایام پایانی سال با تشدید شرایط کرونایی وضعیت بغرنجی به خود گرفته کمتر در این اوضاع اقتصادی کمتر خانواده‌ای است که تمایل به خرید داشته باشد و در این بین پرداخت مطالبات معوقه کارکنان و کارگران نیز در هاله‌ای از ابهام است و دولت به بهانه بالا نبردن نقدینگی در جامعه سعی می کند تا این پرداختی ها را انجام نداده و یا در آن طرف عید تسویه کند.

اکیپ‌های متعدد نظارتی پای کار هستند تا جلوی گرانی های بی حد را بگیرند
در همین خصوص رامین صادقی در گفتگو با خبرنگار بازار هر چند از غیرقانونی بودن افزایش خودسرانه قیمت کالاها در آستانه سال نو خبر می دهد اما به شدت قیمت برخی از کالاها نسبت به یک ماه گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد قد کشیده و این اسباب نگرانی بیشتر شده است.

جنس موجود، مشتری در دسترس نیست!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت:‌ اکیپ‌های متعدد نظارتی از سازمان صمت، ‌ تعزیرات حکومتی و نهاد مردمی بسیج پای کار هستند تا جلوی گرانی های بی حد را گرفته و مردم را به خرید کالاها به نرخ مصوب ترغیب و تشویق کنند.

با ذخیره ۷۵۰ تن گوشت سفید و ۲۵۰ تن گوشت قرمز به سراغ تنظیم بازار رفتیم
خلیل نیکشاد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در مورد تأمین فرآورده‌های دامی، لبنی و میوه شب عید افزود: با ذخیره ۷۵۰ تن گوشت سفید و ۲۵۰ تن گوشت قرمز به سراغ تنظیم بازار رفتیم.

جنس موجود، مشتری در دسترس نیست!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطر نشان کرد: از ۲۰ اسفند این پروتئین‌ها با ۲۰ درصد کاهش قیمت نسبت به بازار و قیمت مصوب به همشهریان با کارت ملی عرضه خواهد شد که هر کیلو مرغ منجمد ۲۰ هزار تومان و گوشت قرمز نیز ۱۰۵ هزار تومان عرضه خواهد شد.

سامانه ۱۲۴ صمت آماده ثبت تخلفات را از سوی همشهریان دارد تا امکان رسیدگی به تخلفات فراهم آید.

در هرحال در ۱۴ روز باقیمانده به عید بعید به نظر می رسد که بازار پرتورم امسال عید رونق گرفته و زمینه بهبود کسب و کار برای اهالی بازار فراهم آید.

کد خبر: ۱۳۹٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha