۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
افزایش نرخ اجاره کشتی‌های فله‌بر در پی بحران روسیه و اوکراین

افزایش نرخ اجاره کشتی‌های فله‌بر در پی بحران روسیه و اوکراین

اگرچه به نظر می‌رسید تشدید بحران روسیه و اوکراین به واکنش منفی حمل‌ونقل فله منجر شود، اما بر اساس اعلام کارشناسان نرخ اجاره کشتی‌های فله با افزایش مواجه شد.

به گزارش بازار به نقل از گروه بین‌الملل مانا، در حال حاضر بیش از ۱۲ کشتی فله خشک در بنادر اوکراین پهلو گرفته و بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

در این میان اگرچه نوسانات بازار فله خشک اوایل حمله روسیه به اوکراین نگران کننده بود، اما روز به روز به حالت بهبود خود دست می‌یابد.

"کری دیل" رئیس بخش توسعه بازرگانی شرکت خدمات سرمایه گذار فریت در این زمینه گفت: قراردادهای حمل‌ونقل فله خشک ابتدا به شدت به تهاجم روسیه به اوکراین واکنش نشان داد و شاخص‌ها تا حدودی منفی بود به گونه‌ای که بازار روزهای اول جنگ با کاهش ۱۷ درصدی در کشتی‌های کیپ‌سایز و ۱۱ درصدی در کشتی‌های پاناماکس مواجه شد.

وی افزود: پس از گذشت چند روز اجارۀ روزانه کشتی‎های کپ سایز ۴۰۰۰ و پاناماکس ۲۰۰۰ دلار افزایش یافت.

از سوی دیگر یکی از مشاوران Breakwave مستقر در آمریکا نیز گفت: قیمت کشتی‌های کوچک فله در پی این بحران از شاخص منفی به مثبت تغییر یافتند.

این گزارش حاکی است طی روزهای اخیر در تاریخ دوم مارس نرخ روزانه کشتی‌های کپ‌سایز با ۱۴ درصد افزایش به ۱۵۲۵۸ دلار در بورس بالتیک رسید و کشتی‌های پاناماکس با ۱.۳ درصد افزایش به ۲۳۷۰۳ دلار، هندی‌سایز با ۱.۱ درصد به ۲۵۵۷۷ دلار در روز دست یافت که ارقام اعلام شده بالاترین میزان از پایان دسامبر ۲۰۲۱ تاکنون است.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha