۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
بازدید دبیر کل و اعضای کشورهای عضو اکو از بندر شهید رجایی
به منظور توسعه و تقویت روابط اقتصادی انجام شد

بازدید دبیر کل و اعضای کشورهای عضو اکو از بندر شهید رجایی

دبیر کل اکو به همراه اعضای شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو این سازمان از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان پیشرفته ترین بندر تجاری ایران بازدید کردند.

به گزارش بازار به نقل از فرینا، "خسرو ناظری"، دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و جمعی از اعضای کشورهای عضو این سازمان در بازدید از بندر شهید رجایی با آخرین دستاوردهای متخصصان حوزه دریایی و بندری آشنا و در جریان جدیدترین وضعیت عملیاتی بزرگترین بندر تجاری کشور که بیش از ۵۷ درصد جا به جایی کالا در کشور را به خود اختصاص داده است، قرار گرفتند.

براساس این گزارش، اعضای کشورهای اکو از بخش های مختلف مجتمع بندری شهید رجایی ازجمله اراضی پشتیبانی این بندر، ترمینال‌های کانتینری و پایانه‌های کانتینری و اسکله‌های فله بازدید کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی در این بازدید ضمن معرفی ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی اظهارداشت: استان هرمزگان با احتساب جزایر دارای ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز دریایی ، ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ و ۳۲ بنادر فعالی است که بیش ترین حجم تخلیه و بارگیری از این بنادر انجام می‌شود.

"علی‌رضا محمدی کرجی‌ران" افزود: بندر شهید رجایی به دلیل قرار گرفتن در مرکز کُریدور شمال ـ جنوب، قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند که که این مزیت شاخصه بسیار مثبتی برای حضور سرمایه گذاران خارجی و توسعه فعالیت‌های دریامحور است.

محمدی کرجی‌ران با اشاره به نقش استراتژیک استان هرمزگان در ترانزیت انواع کالا از طریق بنادر این استان به ویژه بندر شهید رجایی، به ظرفیت‌های بندری و تجاری سرمایه‌گذاری خارجی در بندر شهید رجایی که به تنهایی بیش از ۵۵ درصدد صادرات و واردات و ۸۰ درصدد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد، اشاره کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در جمع دبیر کل و اعضای کشورهای عضو اکو با اشاره به طرح‌های توسعه در دست اقدام در این بندر افزود: با اتمام فاز سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای بندری است، امکان پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU محقق می‌شود.

محمدی کرجی ران، استفاده از ظرفیت پسکرانه در این بندر برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه را گامی موثر در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشورها و تقویت مواصلات منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: توسعه اسکله‌های نفتی و اضافه شدن اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای است که یک گام رو به جلو از نظر رویکردهای لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده در این بندر محسوب می‌شود.

گفتنی است، نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) شامل جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان برای شرکت در اجلاس شورای نمایندگان این کشورها از روز چهارشنبه ۱۱ اسفند وارد بندرعباس شدند و ظهر روز پنجشنبه نیز از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی بازدید کردند.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha