۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
ضرورت استفاده از ظرفیت مهندسان بومی| کمتر از ۳۰ درصد عمر ساختمان استفاده می شود
عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان:

ضرورت استفاده از ظرفیت مهندسان بومی| کمتر از ۳۰ درصد عمر ساختمان استفاده می شود

گرگان- نعمایی، عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان بر ضرورت استفاده از ظرفیت مهندسان بومی تأکید کرد و گفت: در ساخت و ساز اصولی عمر ساختمان افزایش یافته در صورتی که هم اکنون این عدد کمتر از ۳۰ درصد است.

نعیم نعمایی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اگر ما به عقبه وضعیت مهندسان در گلستان توجه کنیم از سال ۱۳۷۸ که سازمان ‌نظام‌مهندسی شکل گرفت، در آن زمان تعداد مهندسان اندک بود و تنها کانون مهندسی در گرگان داشتیم که دومین کانون مهندسی در کشور بود و ۶۰ نفر در آن عضو بودند.

عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان افزود: بعد از آن در دانشگاه‌ها رقابتی برای جذب رشته‌های فنی و حرفه‌ای انجام شد و با توجه به شرایط هم اکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ عضو سازمان نظام مهندسی داریم که البته به اندازه ۵۰ درصد این افراد هم افراد دارای تحصیلات مهندسی هستند که تمایلی برای عضویت ندارند.

وی بیان کرد: ۱۵ سال پیش داشتن پروانه مهندسی شغل محسوب می شد و افراد می توانند با قبول پروژه معیشت خود را تامین کنند اما امروزه اکثر افراد دارای پروانه بیکار بوده لذا رغبتی برای عضویت در بین افراد تحصیل کرده وجود ندارد.

نعمایی اضافه کرد: امروزه مهندسی برای افراد شغل محسوب نمی‌شود زیرا بازار کاری برای افراد وجود ندارد و کمتر از ۱۰ درصد مهندسی را شغل دانسته و از محل ساخت و ساز و طراحی و نظارت و مانند آن ارتزاق می‌کنند.

عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان عنوان کرد: هم اکنون اکثر مهندسان کارمند بوده و در کنار آن از پروانه اشتغال خود استفاده می‌کنند و این مسأله بسیار دردناک است.

وی گریزی به طرح مسکن مهر زد و افزود: در زمان اجرای طرح وضعیت معیشت مهندسان بهتر بود و بسیاری از آنها در مسکن مهر به صورت واحدهای خودساخت و مانند آن جذب شدند.

نعمایی ادامه داد: هم اکنون هم در دولت جدید تولید یک میلیون مسکن در سال در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت مهندسان بومی برای اجرای طرح ها استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: باید با توزیع عادلانه توسط دستگاه‌های مختلف مانند اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی، معاونت عمرانی استانداری به عنوان سیاستگذار و ریل گذار و شهرداری‌ها انجام شده و تفاهم‌نامه‌ای به وجود بیاید و در آن از ظرفیت مهندسان بومی استفاده شود.

عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان بیان کرد: در ساخت براساس قانون باید از مجری ذیصلاح استفاده شود ولی هم اکنون این مسئله در جامعه رعایت نمی‌شود و هر فردی که نقدینگی داشته با هر شغلی وارد این کار می‌شود و حتی نظر مهندس را هم قبول ندارد در صورتی که باید از سازنده ذیصلاح و سرپرست کارگاه استفاده کند.

نعمایی اضافه کرد: در ساختمان های بیش از هزار متر بر اساس قانون باید از مجری ذیصلاح استفاده شود در در حالی که چه فرقی بین ساختمان ۸۰۰ متری با هزار و ۱۰۰ متری وجود دارد و هر دو باید امنیت و آسایش را تامین کند.

وی مسکن را ثروت ملی دانست و گفت: در کشور فرانسه در جنگ جهانی ساختمان‌های که مربوط به سال ۱۸۸۰ بود همه برپا ماندند اما در کشور ما عمر مفید ساختمان به کمتر از ۳۰ سال می رسد و تنها از ۲۵ درصد ظرفیت آن ها استفاده می کنیم.

عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان تأکید کرد: در صورتی که اگر بر اساس کار کارشناسی سازه مهندسی ایجاد شود بعد از چند سال می توانیم با تغییرات داخلی ساختمان را به روز کرده و از آن استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha