۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
تمایل مجلس به انحصار واردات برای ایران خودرو و سایپا! | واردات برای تنظیم بازار یا نجات دو خودرو ساز
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با «بازار»؛

تمایل مجلس به انحصار واردات برای ایران خودرو و سایپا! | واردات برای تنظیم بازار یا نجات دو خودرو ساز

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قصد داشت که واردات انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ باشد و این را به وسیله قانون دائمی منحصر به تولیدکنندگان کنند.

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با «بازار» اظهار داشت: دولت و نظام مخالف واردات خودرو نیستند، مخالف واردات خودرو نماینده واردکنندگان است. موضوعی که سه سال است محل مناقشه فعالان و کارشناسان صنعت خودرو بوده و اکنون با اظهار نظر این عضو کمیسیون صنایع و معادن کمی پیچیده به نظر می رسد. از این رو مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی گفت و گو با «بازار» نسبت به شفاف سازی این موضوع پرداخت:

قصد داشتند که واردات انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ باشد و این را به وسیله قانون دائمی منحصر به تولیدکنندگان کنند

* به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص اعلام نظر مخالفت در خصوص واردات براساس آنچه که پیشتر لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشته، توضیح می دهید؟
آقای سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفتند که بزرگترین مخالف واردات خودرو نماینده واردکنندگان است. در آن جلسه اعلام کردم مخالف این نوع واردات هستم. زیرا قصد داشتند که واردات انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ باشد و این را به وسیله قانون دائمی منحصر به تولیدکنندگان کنند. این مورد ظلم به همه مردم است، امروز همه ناراحت ازوجود انحصار در بازار خودرو هستند. چرا باید دو موضوع صادرات و واردات خودرو را به هم گره بزنیم؟

تمایل مجلس به انحصار واردات برای ایران خودرو سایپا! | واردات برای تنظیم بازار یا نجات دو خودرو ساز

* نظر خودروسازان در خصوص واردات خودرو با قانونی که قرار بوده مقرر شود، چه بود؟
خودروسازان در آن جلسه گفتند بهترین قانون برای ما بوده و بیشترین استفاده را خواهیم برد. اگر هدف تنظیم بازار و علاقه با این موضوع وجود دارد، چرا به هر شخص حقیقی و حقوقی به ازای صادرات هر نوع کالا و خدمات براساس معادل ارزی آن با سیاست های تنظیمی دولت، اجازه اقدام به واردات نمی دهند؟ چرا نمی گویند سیاست گذاری تشویقی و بگویند همه براساس سیاست های تنظیمی دولت می توانند خودرو وارد کنند. برای تشویق این مساله اعلام کنند در ازای صادرات خودرو و یا قطعه تولید داخل ۵۰ درصد تعرفه مشمول واردات خواهد شد. چرا اینگونه سیاست گذاری نمی کنند و این بار مسئولیت را زمین گذاشتند و توپ را به زمین دولت می اندازند؟ دولتی که در پرداخت حقوق کارمندان چالش دارد. با این شرایط می گویند موافق واردات هستیم باید واردات انجام شود، چه کسی گفته مخالف واردت هستیم؟ در همان جلسه عرض کردم کی بازار را مهندسی و بهم زد.

این قانون اگر تصویب شود قول می دهم منجربه به واردات خودرو با هدف تنظیم بازار نخواهد شد

* به مهندسی بازار اشاره کردید، این مهندسی را کدام نهاد یا سازمان انجام داد؟
فراموش نکردیم نظم بازار توسط دولت بهم خورد و قیمت خودرو را دولت قبل مهندسی کرد، شاهدیم امروز قیمت خودرو را به این جایگاه رسانند. لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری نیز در خصوص کیفیت خودرو گلایه داشتند، امروز نیز نمایندگان مجلس می خواهند به سرعت مقرارتی را تصویب کنند، نام آن را بگذارند واردات را آزاد کردیم. می گویم سر مردم را کلاه نگذاریم. در جلسه مذکور یک کارشناس خبره مانند دکتر کاکایی در آن جلسه بودند، نمایندگان دو خودروساز نیز حرفم را تایید کردند. حاضران در جلسه اعلام کردند، اگر با هدف تنظیم بازار واردات با این قانون می خواهد آزاد شود، قانون خوبی نیست. مجلسی های بودند که فقط اصرار داستند این قانون را تنظیم و تا پایان جلسه نشستند، چرا باید کاری کنند که به نفع مردم نیست؟ قانون نباشد یا اگر هست باید به نفع مردم و تنظیم بازار باشد. اگر نمی توانیم قانون تصویب کنیم، اما می توانیم نقد کنیم. چطور آقای سیاهکلی بیان می کند، ما از دلالی می افتیم؟ این حق را برای خودد محفوظ می دانم نسبت به این اتهام، پاسخ دهم. تا کنون شخصا خودرو معامله، وارد یا دلالی نکردم. این قانون اگر تصویب شود قول می دهم منجربه به واردات خوردو با هدف تنظیم بازار نخواهد شد.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسعود ا IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      چرا مردم خودرو گران وبی کیفیت بخرند با این درامدهای پایین بهتر است واردات خودرو با استانداردهای بین المللی روز بدون تعرفه گذاری گمرک انجام شود وخودرو سازان ایرانی به بخش خصوصی واگذار گردد
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      توی این مملکت، هیچ کسی تا به حال حریف مافیای خودروسازی، بانک ها و مافیای کنکور نشده.برای خودشون یک حکومت مستقل دارند
    • هوشنگ ریاحی DE ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      مطمئن باشید یک درصد هم بخاطر مردم نیست. فقط یک راهی هست که دوستانشون رو از ورشکستی نجات بدن.