۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
روند صعودی افزایش تلفات جاده‌ای گلستان| زور مصوبات کاغذی به حوادث نرسید
مطالبات مردم گلستان از سفر رئیس جمهور؛

روند صعودی افزایش تلفات جاده‌ای گلستان| زور مصوبات کاغذی به حوادث نرسید

گرگان- ایمنی جاده‌های استان بارها در مصوبات سفر دولت‌های مختلف به گلستان آمده اما نیمه‌کاره رها شده است، موضوعی که باعث افزایش ۱۶ درصدی تلفات جاده‌ای گلستان در شش‌ماهه نخست سال جاری شد.

الهام رئوفی فر؛ بازار: یکی از چالش‌های جدی استان مسیر حمل و نقل جاده‌ای است موضوعی که هربار در مصوبات روسای جمهور آمده و با تزریق اعتبار قطره چکانی بی حاصل رها شده است.

کمربندی گرگان از جمله این پروژه هاست که از مصوبات دولت دهم بود اما با گذشت ۱۲ سال هنوز در چرخه بی پولی دولت، دست به دست می‌شود و به بهانه محدودیت اعتباری همچنان نیمه‌کاره باقی مانده است. گواه این موضوع آرشیو رسانه‌های استان است که با جستجویی در آن، وعده‌های مسئولان برای تکمیل کمربندی گرگان را می‌بینید که صد البته این نویدها وارد دهه دوم شده اما انتظار گرگانی‌ها برای بهره برداری از این طرح عمرانی هنوز ادامه دارد.

این پروژه که در ابتدای اجرا در سه قطعه و به طول ۵۸ کیلومتر تعریف شده بود به دلیل طول زیاد مسیر وعبور پروژه از اراضی کشاورزی قرار شد در قالب دو قطعه به طول ۲۶ کیلومتر اجرا شود که آن هم هنوز به بهره برداری نرسیده است.

اما مسئولان بزرگترین مانع اجرای این پروژه را کمبود اعتبارات می‌دانند. موضوعی که مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید: برای بهره برداری از قطعه اول کمربندی گرگان بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال و بهره برداری از بخش دوم آن چند صد میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بر اساس اظهارات کارشناسان علت تصادف محورهای استان عرض کم جاده، نداشتن شانه خاکی، تردد زیاد، عبور ماشین‌آلات کشاورزی، وجود تقاطعات غیراستاندارد، سرعت‌گیرهای غیراصولی، نبود روشنایی کافی در شب و حتی در برخی مواقع فقدان تابلو و علائم رانندگی است

علی اکبر رفیع نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: برای اتمام پروژه کمربندی گرگان دست کم دوهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با توجه به محدودیت اعتباری در حال حاضر مقدور نیست.

بر اساس اظهارات کارشناسان علت تصادف محورهای استان عرض کم جاده، نداشتن شانه خاکی، تردد زیاد، عبور ماشین‌آلات کشاورزی، وجود تقاطعات غیراستاندارد، سرعت‌گیرهای غیراصولی، نبود روشنایی کافی در شب و حتی در برخی مواقع فقدان تابلو و علائم رانندگی است که به گفته مسئولان رفع آن را مشروط به تخصیص چند صد میلیارد تومان است.

جدای مواردی که مطرح شد، رهاسازی نیمه‌کاره تقاطع غیر همسطح ضلع غربی شهرستان علی آباد کتول هم به یکی از محورهای خطر آفرین استان تبدیل شده است. موضوعی که مردم علی آباد و فاضل آباد نسبت به بلاتکلیف ماندن آن نگران هستند و خواستار تکمیل این پروژه و رفع مخاطرات ناشی از تردد بر بریدگی ناایمن این منطقه شدند.

به رغم اینکه تصمیم به اصلاح این پروژه از سال ۹۳ گرفته شد با این حال هنوز بخش عمده‌ای از آن به دلیل مشکلات مالی نیمه‌کاره رها شده است. بر اساس اظهارات مسئولان برای تکمیل این پروژه، دست کم ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

روند صعودی افزایش تلفات جاده‌ای گلستان| زور مصوبات کاغذی به حوادث نرسید

به اعتقاد کارشناسان، یکی دیگر از خطرات محورهای استان بریدگی‌های ناایمن است که سالانه باعث کشته و زخمی شدن صدها تن در جاده‌های گلستان می‌شود. یکی از جان‌باختگان این محورها در سال ۹۶ مدیرعامل و معاون پارلمانی وقت سازمان تامین اجتماعی بود که در جریان یک سفر کاری به استان، جان خود را از دست داد.

اتفاق تلخی که مسئولان گلستانی را بر آن داشت تا در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان نسبت به دوربرگردان‌های غیرایمن چاره‌ای بیاندیشند. خروجی بررسی این موضوع در جلسه شناسایی و اصلاح ۲۰ دوربرگردان غیر ایمن بود.

درحالیکه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان تنها ۲۰ دوربرگردان محورهای گلستان را غیرایمن اعلام می‌کند، پلیس‌راه گلستان تعداد دوربرگردان ناایمن جاده‌های استان را ۷۰ دوربرگردان اعلام کرده بود و بیش از ۱۵ درصد از تصادفات برون‌شهری را حاصل این بریدگی‌های غیرایمن دانسته بود.

یکی دیگر از مواردی که پلیس راه همواره بر آن تاکید دارد روشنایی محورهای استان است، به گفته این مسئولان نبود روشنایی جاده‌های استان حاصل افزایش تصادفات به شمار می‌رود.

به باور پلیس راه، اگر جاده یا بزرگراهی فاقد روشنایی باشد حوادثی مانند برخورد خودرو با راکبان موتورسیکلت، عابران و حتی حیوانات را شاهد خواهیم بود.

درحالیکه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان تنها ۲۰ دوربرگردان محورهای گلستان را غیرایمن اعلام می‌کند، پلیس‌راه گلستان تعداد دوربرگردان ناایمن جاده‌های استان را ۷۰ دوربرگردان می داند

براساس آئین نامه راه‌های ایمنی کشور، در مطالعات و طراحی و بهسازی راه‌های جداشده باید دوربرگردان‌های ایمن و مناسب و به تعداد لازم در نظر گرفته شود تا در هنگام بهره برداری از ایجاد بریدگی‌هایی که مطابق آئین نامه طرح هندسی راه‌های ایران طراحی نشده، اجتناب شود. طبق این آئین نامه در دوربرگردان‌های موجود عدم تامین دید از بیرون و درون، نداشتن عرض مناسب، نبود علائم برای آگاهی به رانندگان، جانمایی نامناسب دوربرگردان‌ها به ویژه در قوس‌های تند از مشکلاتی است که حوادث تصادف ناخوشایند را به دنبال دارد.

موضوعی که در حال حاضر گلستانی‌ها برای عبور و مرور در جاده‌های استان با آن دست به گریبان هستند و مسئولان تنها به محدودیت اعتباری و سرقت کابل‌های برق برای توجیه آن بسنده کرده‌اند.

با توجه به اینکه در سیاست‌های توسعه استان قرار گرفتن گلستان به عنوان استان مقصد سفر در برنامه قرار دارد، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر محورهای استاندارد از ضروریات به شمار می‌رود ضمن اینکه نبود ایمنی در محورهای این استان جدای از عقب ماندگی گلستان از توسعه منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم این منطقه شده است و عدم اصلاح آن جان شیرین مردم استان را تهدید می‌کند.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha