۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
گران فروشی ۳۰درصدی در روغن سرخ کردنی ۱۶کیلوگرمی| کالا به نرخ آزاد در بازار فراوان است
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با بازار؛

گران فروشی ۳۰درصدی در روغن سرخ کردنی ۱۶کیلوگرمی| کالا به نرخ آزاد در بازار فراوان است

حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: همه کالاها در بازار موجود است و کمبودی نداریم، با این وجود به دلیل قیمت گذاری های دستوری، در بخش روغن سرخ کردنی ۱۶کیلوگرمی شاهد گرانفروشی ۳۰درصدی هستیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: همه ساله در اسفندماه بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی به معنای واقعی داغ می شود و شاهد بالا رفتن قیمت ها هستیم. با این وجود یکی از موضوعاتی که مسئولان همیشه در مورد آن ابراز امیدواری کرده اند این بوده که سعی می کنیم تحت هیچ شرایطی بازار با کمبود کالا مواجه نشود، اگرچه معمولا کالاهای مشابه با قیمتهای مختلف عرضه می شود و این خود نابسامانی بازار را به همراه دارد.

قیمت مصوب برنج طارم درجه یک ۶۵ هزار تومان تعیین شده در حالی که قیمت خرید ما بنکداران از شمال بالاتر از این رقم است

در توزیع کالاهایی که مشمول قیمت مصوب هستند محدودیت وجود دارد| کالا به نرخ آزاد به وفور در بازار موجود است
قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در خصوص وضعیت موجودی انواع مواد غذایی برای بازار عید به خبرنگار بازار می گوید: خوشبختانه همه کالاها البته با قیمت های متفاوت موجود است و کمبودی احساس نمی کنیم.

حسنی می افزاید: در واقع برخی کالاهایی که دارای قیمت مصوب است شاید در توزیع آن با نرخ مصوب محدودیت هایی باشد اما در بازار آزاد با هر میزانی که مصرف کنندگان نیاز داشته باشند موجود است.

او ادامه می دهد: به عنوان مثال الان قیمت مصوب برنج طارم درجه یک ۶۵ هزار تومان اعلام شده در حالی که قیمت خرید ما بنکداران از شمال بالاتر از ین رقم است. بنابراین این یک قیمت دستوری است و ما مجبور هستیم آن کالا را به نحوه دیگری بفروش برسانیم.

حسنی خاطر نشان می کند: به طور کلی هر کالایی که مشمول قیمت گذاری دستوری می شود اگرچه در عرضه آن محدودیت ایجاد می شود و به نوعی سهمیه بندی می شود اما به قیمت آزاد هر کالایی هیچگونه محدودیت و کمبودی وجود ندارد.

در روغن های سرخ کردنی ۱۶ کیلوگرمی گران فروشی صورت می گیرد؛ به طوری که می توان گفت ۳۰ درصد گران فروشی وجود دارد

دولت به جای نظارت خود توزیع کننده و قیمت گذار شده است
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که این چند قیمتی بودن از چه نشات می گیرد و چه تاثیری در بازار دارد، نیز می گوید: مساله اینجا است که دولت به جای نظارت، خود توزیع کننده و قیمت گذار شده است در حالی که باید بداند راهکار این است که کار را به بخش خصوصی واگذار کند و خود تنها نظارت بر امور داشته باشد.

او در خصوص وضعیت بازار روغن نیز گفت: وضعیت بازار این کالا نیز حالت عادی دارد فقط در روغن های سرخ کردنی ۱۶ کیلوگرمی گران فروشی صورت می گیرد؛ به طوری که می توان گفت ۳۰ درصد گران فروشی در مورد این محصول اعمال می گردد.

حسنی در خصوص عوامل موثر بر این گرانفروشی ها تصریح کرد: این امر باز هم به قیمت گذاری بر می گردد؛ یعنی الان تمامی اصناف برای تولید در شب عید نیاز به روغن دارند و با توجه به اینکه عرضه با قیمت مصوب نیز محدود است اما در بازار آزاد محدودیتی نیست لذا طبیعتا گرانفروشی هایی هم صورت می گیرد.

حسنی همچنین در خصوص آخرین وضعیت قیمت و موجودی شکر در بازار نیز اظهار می دارد: همانطور که می دانید شکر از ابتدای سال تا به حال ۴ بار تغییر نرخ داشته است؛ به طوری که در فرودین نرخ شکر ۶هزار و ۶۵۰ تومان بود، در تیرماه به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان رسید، شهریور ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان شد و دی ماه هم به نرخ ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان درب کارخانه از سوی دولت قیمت گذاری شد. محصول شکر در حال حاضر با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به قیمتی بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰تومان در بازار آزاد به فروش می رسد. با این وجود به وفور در بازار یافت می شود و کمبودی نداریم.

ما خوشبختانه مرز آبی با روسیه داریم و روابط ما با این کشور نیز خوب است و لذا به نظر می رسد برای واردات کالاهای مورد نیاز از این کشور مشکلی نخواهیم داشت

نگران تاثیر جنگ روسیه بر بازار مواد غذایی کشور نیستیم
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که حمله روسیه به اوکراین چقدر می تواند بر بازار مواد غذایی ایران تاثیر بگذارد نیز می گوید: به گفته کارشناسان این جنگ بر اقتصاد و تجارت ۲۰۰ کشور جهان تاثیر می گذارد ما نیز جزو آنها هستیم.

او ادامه می دهد: به همین دلیل می بینیم که دنیا از این اتفاق نگران است. با این وجود ما خوشبختانه مرز آبی با روسیه داریم و روابط ما با این کشور نیز خوب است و لذا به نظر می رسد برای واردات کالاهای مورد نیاز از این کشور مشکلی نخواهیم داشت.

حسنی همچنین در پاسخ به این سوال که اصلی ترین مواد غذایی که به روسیه صادر و یا از آنجا وارد می کنیم کدام است، می گوید: تا جایی که بنده می دانم اصلی ترین مراودات ما با این کشور در حوزه محصولاتی همچون «گندم، جو، عدس، خمیر کاغذ، محصولات لبنی و دیگر محصولات کشاورزی» است. در واقع محصولات کشاورزی زیادی بین این دو کشور مبادله می شود به خصوص اینکه طی یک تا دو سال گذشته در حوزه کشاورزی روابط تجاری ایران با این کشور گسترده شده است که به دلیل تغییر نرخ ارز و سودآوری که برای تولیدکنندگان دارد ما مراودات کالایی گسترده ای با روسیه داریم.

در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۲ درصد از محصولات صادراتی روسیه از نظر ارزشی به کشورهای آسیایی ارسال شده است

در ۲۰۲۰ بیش از ۴۹ درصد صادرات روسیه از نظر ارزش به قاره اروپا بوده است
گفتنی است بر اساس آخرین داده های نقشه تجارت بین المللی، روسیه در سال ۲۰۲۰ به ارزش ۳۳۷.۱ میلیارد دلار کالا به سرتاسر جهان صادر کرده است که این مقدار نشان دهنده رشد ۱۸.۱ درصدی از سال ۲۰۱۶ است. با این وجود این آمار نشان می دهد که ارزش صادراتی این کشور در ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است.

این گزارشات همچنین حاکی از این است: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۹ درصد از صادرات روسیه از نظر ارزش به کشورهای اروپایی تحویل داده شده و ۴۲.۳ درصد به وارد کنندگان در آسیا فروخته شده است. از سوی دیگر روسیه ۳.۷ درصد از کالاها را به آمریکای شمالی ارسال کرده و ۳.۵ درصد دیگر به آفریقا و قاره اقیانوسیه نیز کمترین سهم را در این میان داشته است. لذا حال باید دید با تحریم هایی که کشورهای اروپایی برای روسیه اعمال می کنند سهم صادراتی روسیه به قاره اروپا تا چه میزان کاهش می یابد و این کشور کدام بازارها را جایگزین بازارهای اروپایی می سازد.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha