۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
افزایش ۳۰درصدی قیمت پِت ظرف ۴ماه| برای کنترل قیمت باید در بورس سقف رقابتی تعیین شود
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی در گفتگو با بازار؛

افزایش ۳۰درصدی قیمت پِت ظرف ۴ماه| برای کنترل قیمت باید در بورس سقف رقابتی تعیین شود

فروهر دبیر انجمن تولید کنندگان آبهای معدنی میگوید: قیمت ماده اولیه پِت طی ۴ ماه اخیر تا ۳۰درصد افزایش یافته لذا باید یک سقف رقابتی برای آن در بورس تعیین کنند که قیمت به صورت لجام گسیخته بالا نرود.

بازار؛ گروه کشاورزی: طرح شفاف سازی قیمت محصولات و مواد غذایی از جمله طرح های پرحاشیه ای است که طی هفته های اخیر در حال اجرا شدن است و در حالی که برخی آن را ناقص می دانند برخی دیگر معتقدند طرحی است که به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی تمام می شود.

قیمتی که روی بطری ها می زدیم الان تبدیل به قیمت تولید کننده شده، بنابراین حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمتها کاهش یافته است

طرح شفاف سازی قیمت ها خوب است اگرچه مشکلات اجرایی خواهد داشت
پیمان فروهر، دبیر انجمن تولید و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی در خصوص این طرح به خبرنگار بازار می گوید: شاکله طرح ذاتا خوب است و اگر به درستی اجرا شود و بر اساس مطالعه انجام شود و به نوعی از شتابزدگی خارج می شد طرح خوبی بود.

فروهر می افزاید: به نظر بنده باید صبر کنیم تا مشکلات این طرح به مرور رفع شود اما نهایتا نتیجه طرح به نفع مردم و تولیدکننده است. چرا که حلقه های دلال در میان مردم و تولیدکننده سهم زیادی را به خود اختصاص می دهند و لذا با اجرای این طرح این سهم کمتر می شود و حق واقعی به مردم و تولید کننده می رسد.

او خاطر نشان می کند: با این وجود چون این طرح جدید است و تازه اجرا شده قطعا مشکلات اجرایی خواهد داشت؛ از جمله اینکه کنترل کلیه صاحبان اصناف در رابطه با اینکه آیا آنها به درستی عمل می کنند یا خیر، نیاز به نیرو و زمان زیادی دارد.

دبیر انجمن تولید و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی در خصوص تغییرات قیمتی اخیر نیز می گوید: قیمت محصولات ما نیز مشمول طرح شفاف سازی قیمت های وزارت صمت و سازمان حمایت شده است و به این ترتیب قیمتی که روی بطری ها می زدیم الان تبدیل به قیمت تولید کننده شده است. بنابراین حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمتها کاهش یافته است.

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر محصول یک و نیم لیتری ما از ۶ هزار تومان به ۳ الی ۳هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و قیمت محصول نیم لیتری ما از ۴ هزار تومان به هزار و ۷۰۰ تا ۲هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

قیمت پت متاسفانه همواره رو به افزایش بوده به طوری که طی ۴ ماه گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است

۵۰تا ۶۰ درصد هزینه آب های معدنی و آشامیدنی مربوط به ماده اولیه پِت است| قیمت پت در ۴ماه اخیر ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است
فروهر همچنین در پاسخ به این سوال که چه میزان از این قیمتها مربوط به هزینه ماده اولیه پِت است، می گوید: بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه های تولید آب های معدنی و آشامیدنی در واقع هزینه پت است و لذا نقش بسیار زیادی در این بخش دارد.

او در خصوص آخرین تغییرات قیمت ماده اولیه پت نیز خاطرنشان می کند: قیمت پت متاسفانه همواره رو به افزایش بوده و هیچگاه ما شاهد کاهش یا حتی ثبات قیمت این محصول نبوده ایم، به طوری که طی ۴ ماه گذشته قیمت پت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

فروهر در خصوص تاثیر جنگ به وجود آمده در منطقه بر قیمت پت نیز می گوید: اگر روسیه بحث محدود کردن انتقال گاز را انجام بدهد که شرایط بدتر هم می شود.

او تصریح می کند: ما تا حدودی مشکل در بحث قیمت گذاری در داخل داریم که مرتبط با سیاست های داخل است و سیاست های داخل باید درست شود تا قیمت پت کنترل شود؛ از جمله اینکه محصول پت سقف رقابت ندارد و هر چقدر هم رقابت شود قیمت بالا می رود و این بد است. بنابراین باید یک سقف رقابتی را در بورس برای آن تعیین کنند که قیمت آن به صورت لجام گسیخته بالا نرود.

کل تولید آب معدنی و آشامیدنی کشور تا پایان سال به ۲.۳ میلیارد لیتر می رسد

جنگ روسیه و اوکراین می تواند بر قیمت مشتقات نفتی از جمله پت تاثیر بگذارد
فروهر می افزاید: با این وجود الان مولفه های بین المللی نیز دخیل است و خطر جنگ روسیه و اوکراین می تواند بر مشتقات نفتی از جمله پت اثر بگذارد بنابراین مقداری نگران هستیم.

او ادامه می دهد: از طرف دیگر اگر کنترل روی قیمت گذاری داخلی و سیاست قیمت گذاری داخلی بورس، شرکت پتروشیمی و سازمان حمایت تمرکز شود قطعا شاهد این همه نوسان در قیمت پت نخواهیم بود.

دبیر انجمن تولید و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی در پایان در خصوص میزان تولید آب های معدنی و آشامیدنی کشور نیز می گوید: تولید ما تقریبا حدود ۲.۳ میلیارد لیتر تا پایان سال خواهد بود که بخش اعظم آن در یازده ماهه انجام شده است و مابقی نیز تا پایان سال تولید می شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha