۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
تاثیر تولید گوشی های هوشمند بر محیط زیست
بازار گزارش می دهد؛

تاثیر تولید گوشی های هوشمند بر محیط زیست

استفاده از ۴.۵ میلیارد گوشی هوشمند احتمالاً ۱۴۶ میلیون تن دی‌اکسید کربن یا گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۲ تولید می‌کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در طی این هفته سازندگان گوشی های هوشمند به اپراتورهای تلفن همراه، ارائه دهندگان فناوری، فروشندگان و صاحبان محتوا در کنگره جهانی موبایل در بارسلون خواهند پیوست تا بر موضوعات مهمی مانند ۵G، IoT، AI و ۶G تمرکز کنند. یکی از موضوعات اصلی که همه بحث ها را در بر می گیرد، احتمالاً پایداری انرژی است.

صنعت مخابرات مدت‌هاست که بر کاهش انتشار کربن تمرکز کرده است: برای مثال، شبکه‌های ۵G برای به حداقل رساندن مصرف انرژی طراحی شده‌اند. با این حال، تصورات از تأثیر کربن صنعت ممکن است متفاوت باشد - هرچه باشد، تلفن هوشمند محبوب ترین دستگاه است، با بیش از ۴.۵ میلیارد مورد استفاده فعال و انتظار می رود که ۱.۴ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۲۲ عرضه شود.

سازندگان تلفن های هوشمند رویکردهای بی شماری برای پایداری انرژی دارند. از بسته بندی های بازیافتی گرفته تا حذف تدریجی شارژرها و تعهدات خالص صفر طولانی مدت. اما برای یک مشتری معمولی دشوار است که تأثیر واقعی این رویکردها را کمی کند. مردم به درستی این سوال را خواهند پرسید که آیا این مهم تفاوت ایجاد می کند یا چرخش بازاریابی است؟

استفاده از ۴.۵ میلیارد گوشی هوشمند احتمالاً ۱۴۶ میلیون تن دی‌اکسید کربن یا گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۲ تولید می‌کند. در حالی که این میزان کمتر از نیم درصد از ۳۴ گیگاتن کل دی اکسید کربن منتشر شده در سطح جهان در سال ۲۰۲۱ است، انتشار گازهای گلخانه‌ای را می‌توان بیشتر کاهش داد. به همین دلیل است که پایدار کردن گوشی‌های هوشمند یک روند کلیدی در پیش‌بینی‌های دلوایت ۲۰۲۲ است و اینکه صنعت گوشی‌های هوشمند باید گزینه‌های خود را در مورد مدل کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند در نظر بگیرند.

سبز کردن زنجیره ارزش گوشی های هوشمند
فرایند تولید گوشی‌های هوشمند ۹۵ درصد انتشار کربن این صنعت را تشکیل می دهد از جمله استخراج مواد خام و حمل و نقل. به این ترتیب، تمرکز بر روی گازهای گلخانه ای - بالا و پایین زنجیره ارزش - قطعاً قابل دستیابی است اگر سازندگان تلفن های هوشمند به تدریج در موارد زیر سرمایه گذاری کنند:

استفاده از مواد بازیافتی: استفاده مجدد از مواد به معنای اتکای کمتر به استخراج است. قلع را می توان برای ساخت بردهای مدار، کبالت را برای ساخت باتری ها و آلومینیوم را برای ساخت محفظه ها استفاده کرد. اکنون فناوری حتی برای استفاده مجدد از عناصر خاکی کمیاب وجود دارد که تا چند سال پیش به دلیل اندازه کوچکشان از نظر تجاری قابل استفاده نبودند.
ایجاد امکانات در مصرف انرژی: سازندگان گوشی های هوشمند باید مصرف انرژی را در طول زنجیره ارزش خود مورد توجه قرار دهند، که می تواند در انتشار کربن کلی گوشی های هوشمند تفاوت ایجاد کند. تولید مدارهای مورد استفاده در گوشی های هوشمند را در نظر بگیرید. تا ۳۰ درصد از هزینه های عملیاتی کارخانه ساخت نیمه هادی از انرژی مورد نیاز برای حفظ دما و رطوبت ثابت تامین می شود.

تشویق استفاده از انرژی های تجدیدپذیر: این مهم مربوط به امکانات متعلق به اشخاص ثالثی است که فروشندگان، تولید را به آنها برون سپاری می کنند. فروشندگان ممکن است نیاز داشته باشند زنجیره تامین برون سپاری خود را متقاعد کرده و به آنها کمک کنند تا از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و آب استفاده ککند.

افزایش عمر گوشی هوشمند
عمده انتشار آلاینده‌های گوشی‌های هوشمند از دستگاه‌های جدید ناشی می‌شود و انتظار می‌رود ۱.۴ میلیارد گوشی در سال ۲۰۲۲ تولید و عرضه شود. در واقع، یک گوشی هوشمند کاملاً جدید در اولین سال استفاده خود به طور متوسط ۸۵ کیلوگرم آلایندگی تولید می‌کند.

بدیهی است که کلید کاهش انتشار گازهای گلخانه ای افزایش طول عمر تلفن های فردی خواهد بود. این به معنای کاهش تعداد گوشی‌های هوشمند در حال استفاده نیست، بلکه هر گوشی هوشمند بدون توجه به تعداد مالکان فردی در طول عمرش، برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی با در نظر گرفتن انتشار دی اکسید کربن ناشی از بازسازی و حمل یک تلفن دست دوم، مالکیت طولانی مدت، چه توسط یک مالک یا چند مالک، به طور کلی انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

با این حال، فروشندگان برای افزایش عمر یک گوشی هوشمند باید فراتر از نوسازی فیزیکی دستگاه های دست دوم فکر کنند. آنها باید به پشتیبانی و امنیت نرم‌افزاری بپردازند - به‌ویژه سیستم عامل زیربنایی را برای کار با دستگاه‌های چند منظوره تطبیق دهند. این تأثیر عمده ای بر ارزش فروش مجدد دستگاه دارد. فروش تلفنی که دیگر کاربردی ندارد سخت است.

فروشندگان همچنین باید به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم را ارائه دهند که بسته به فروشنده، می‌تواند از سه تا پنج سال متغیر باشد. در برخی مناطق، مقررات ممکن است فروشندگان گوشی های هوشمند را ملزم به ارائه به روز رسانی های امنیتی به مدت پنج سال کنند.

اما انتظار داریم که تا سال ۲۰۲۵، فشارهای رقابتی ممکن است پنج سال پشتیبانی را برای مدل های پرچمدار عادی کند. همانطور که مردم چرخه عمر دستگاه خود را بهتر می شناسند، اثبات طول عمر برای سازندگان گوشی های هوشمند سودمندتر خواهد بود.

تغییر مدل کسب و کار
بر اساس گزارش پایدار موسسه دلوایت۲۰۲۲، سازمان هایی که به دنبال تسریع اقدامات اقلیمی خود هستند، باید ملاحظات آب و هوایی را در هر بخش از کسب و کار تعبیه کنند، که ممکن است نیاز به تغییر مدل کسب و کار اساسی داشته باشد.

طول عمر طولانی تر گوشی های هوشمند بدون شک نحوه ایجاد درآمد و سود صنعت گوشی های هوشمند را تغییر می دهد. اما این مهم نباید خبر بدی برای سازندگان گوشی های هوشمند باشد. راه‌هایی وجود دارد که طول عمر طولانی‌تر را تحت تأثیر قرار ندهد، از جمله:

ایجاد و ارائه ویژگی طول عمر گوشی: فروشندگان گوشی های هوشمند اگر بخواهند مشتریان را متقاعد کنند که تلفن آنها طولانی تر دوام می آورد و شاید مهمتر از آن، اگر زمانی تصمیم به معامله آن داشته باشند، ارزش باقیمانده زیادی خواهد داشت می توانند دستگاه های با قیمت بالاتر را توجیه کنند.

افزایش درآمد از منابعی غیر از فروش دستگاه: برخی از این منابع می‌تواند شامل خدمات رسانه‌ای و فروش برنامه‌ها و همچنین ذخیره‌سازی آنلاین باشد - تقاضا برای آنها در طول زمان با انباشته شدن عکس‌ها و ویدیوها به طور پیوسته افزایش می‌یابد.

فروش سخت افزار مکمل با آلایندگی کمتر در هر واحد گوشی های هوشمند: این مهم شامل مواردی مانند هدفون بلوتوث می شود که پیش بینی می شود فروش آنها در سال ۲۰۲۲ تا ۳۵ درصد رشد کند.

دریافت کمیسیون: فروشندگان می توانند این کار را از طریق بسته های بیمه و همچنین محصولات مالی مربوط به خرید یا اجاره گوشی های هوشمند انجام دهند.

در دستیابی به اهداف کربن زدایی اغلب به شرکت هایی نیاز است که روش کسب و کار خود را تغییر دهند. با این حال، سود نهایی می تواند بسیار بیشتر از صنعت گوشی های هوشمند به تنهایی باشد.

این بازده نه تنها می‌تواند شامل انتشار کمتری از گوشی‌های هوشمند باشد، بلکه می‌تواند روندی را آغاز کند که در سایر دسته‌بندی‌های دستگاه‌ها، مانند لپ‌تاپ و تبلت، دیده می‌شود. نوآوری‌هایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای گوشی‌های هوشمند کاهش می‌دهد، مانند استفاده از مواد بازیافتی، می‌تواند توسط همان فروشنده برای سایر محصولات موجود در مجموعه خود اعمال شود.

وقتی تسلط گوشی‌های هوشمند در بازار دستگاه‌ها را در نظر می‌گیریم، این مهم یک عامل مهم‌تر است: انتظار می‌رود تعداد گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ بیش از سه برابر تعداد رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها و بیش از هفت برابر تعداد تبلت‌ها باشد. با پیشرو بودن گوشی‌های هوشمند، افزایش پایداری در تولید این محصول نباید نادیده گرفته شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha