۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
ترانزیت و دیپلماسی منطقه‌ای دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است
استاندار هرمزگان:

ترانزیت و دیپلماسی منطقه‌ای دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است

هرمزگان- استاندار هرمزگان گفت: ترانزیت و دیپلماسی منطقه‌ای، دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است و شخص رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای در این خصوص دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، عصر امروز شنبه دومین نشست دوستی استاندار هرمزگان با مشاور رییس جمهور و رییس شرکت ملی هلدینگ دولتی قرقیزستان، تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه در محل استانداری هرمزگان و در خصوص توسعه تعاملات تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری برگزار شد.

استاندار هرمزگان در این نشست با بیان اینکه این استان با زیرساختهای بسیار قوی، دروازه ورود قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی است، گفت: امنیت سرمایه گذاری در هرمزگان را تضمین می کنیم.

مهدی دوستی با اشاره به اینکه ترانزیت و دیپلماسی منطقه‌ای، دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است و شخص آقای رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای در این خصوص دارد، اظهار کرد: روند موجود و مباحثی که با هیئت محترم قرقیزستانی در حال انجام است، تلفیقی از این دو موضوع است و تلاش داریم مسیر با ثباتی را برای تامین کالاهای موردنیاز قرقیزستان در بخش واردات و صادرات کالا از طریق بندرشهید رجایی فراهم کنیم.

استاندار هرمزگان، گفت: به‌دلیل اراده‌ قوی که بین دو طرف وجود دارد، اتفاقات خوبی برای توسعه تعامل تجاری و اقتصادی بین دو کشور در حال وقوع است که نمود عینی آن نشست امروز با رییس هلدینگ دولتی و مدیران زیرمجموعه این شرکت بزرگ قرقیزستانی و رایزنی در خصوص توسعه ارتباطات بندری است.

دوستی بیان کرد: قرقیزستان به دنبال راه‌اندازی دفاتر هلدینگ دولتی در استان هرمزگان است که می تواند مسیر جدیدی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

وی اضافه کرد: آمادگی لازم برای رفع موانع سرمایه گذاری و بهره برداری از زیرساخت‌های بندرشهید رجایی وجود دارد و علاقه‌مند هستیم زودتر به نتیجه برسیم.

استاندار هرمزگان یکی از برنامه های دولت را توسعه ترانزیت برشمرد و گفت: در گام نخست، زمینه برای ورود هیئت سرمایه گذاری قرقیزستانی در اراضی موجود بندرشهید رجایی فراهم و در فاز بعدی اراضی پسکرانه این بندر مهم برای توسعه فعالیت‌های ترانزیتی مهیا می شود.

دوستی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و برنامه هرمزگان برای دستیابی به جایگاه نخست فولاد کشور، در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با معادن سنگ آهن، کرومیت، منگنز و مس اعلام آمادگی کرد و افزود: مذاکرات فنی با هیئت قرقیزستانی در این حوزه را می توانیم هر چه زودتر شروع کنیم.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: رایزنی با وزارت نفت در خصوص تأمین خوراک مورد نیاز پالایشگاه قرقیزستان انجام می شود.

در این نشست همچنین تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو (Tengiz Bolturuk Ayapbergen Uulu) مشاور رییس جمهور و رییس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان نیز با بیان اینکه فعال‌سازی ظرفیت ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی، از نظر سیاسی و اقتصادی پروژه مهمی برای کشور قرقیزستان محسوب می شود، اظهار کرد: امکانات و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای همه کشورهای آسیای مرکزی حائز اهمیت است و می تواند یک اولویت باشد.

وی افزود: تحولات کنونی بین روسیه و اوکراین بر روابط تجاری بین کشورها تاثیر گذار است و احتمال اینکه استفاده از ظرفیت حمل و نقل روسیه کمتر شود بسیار بالاست و عمده ترانزیت کالا از مسیر ایران خواهد بود.

رییس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان گفت: این تحولات سیاسی باعث می شود روابط تجاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی توسعه بیشتری پیدا کند که قرقیزستان تمایل دارد به‌عنوان پیشگام این حوزه عمل کند و روابط خود را با ایران گسترش دهد.

«تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو» با اشاره به روند مطلوب مذاکرات در دورهای پیشین و استقبال استاندار هرمزگان و هیئت ایرانی، ضمن قدردانی اظهار امیدواری کرد، به‌زودی امکان فعالیت‌ ترانزیتی قرقیزستان در بندرشهید رجایی فراهم شود.

وی، با بیان اینکه هلدینگ دولتی قرقیزستان هم‌ اکنون بر روی ۲ پروژه معدنی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اولویت نخست ما اتمام این پروژه هاست اما در مرحله بعدی به موضوع سرمایه گذاری در هرمزگان نیز ورود خواهیم کرد.

مشاور رییس جمهور قرقیزستان، با اشاره به سابقه مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور، اظهار امیدواری کرد، ورود به قرن جدید خورشیدی، سرآغاز ارتباطات گسترده و افزایش تعاملات اقتصادی، فرهنگی و ... بین دو کشور ایران و قرقیزستان باشد و افزود: صندوق میراث فرهنگ به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ دولتی قرقیزستان تلاش دارد با مطالعه کتاب های تاریخی ایران، روابط دو کشور را مورد مطالعه قرار دهد و با استفاده از منابع تاریخی ایران، تاریخ صحیح قرقیزستان را برای مردم و به‌ویژه نسل جوان بازگو کند.

تامین برق و نیروی کار ارزان، تامین گوشت گوسفندی، آب معدنی و امکانات حوزه توریسم و گردشگری از جمله ظرفیت‌های قرقیزستان بود که مشاور رییس جمهور و رییس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان به آن اشاره و آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرد.

تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه، رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در هرمزگان، مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رییس هیبت مدیره، مدیر منطقه ای، مدیر روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار هلدینگ دولتی قرقیزستان، مدیر کل منطقه آزاد بیشکک، معاون اول مدیر کل شرکت دولتی قرقیز پوچتاسی و نایب رییس دانشگاه ماناس نیز در این نشست حضور داشتند.

کد خبر: ۱۳۷٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha