۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
شاخص کل بورس تا کجا جای رشد دارد؟

شاخص کل بورس تا کجا جای رشد دارد؟

سقف قابل توقف شاخص کل بورس کجاست؟ محسن مصدق تحلیلگر تکنیکال و کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای خبرگزاری بازار به این سئوال پاسخ داده است.

محسن مصدق، خبرگزاری بازار-  به طور کلی روند های آینده و پیش روی  بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه  را می توان در دو حوزه پیش بینی کرد: تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و دیگری تحلیل تکنیکال یا فنی.

با بررسی نمودار و چارت ۲۷ ساله بورس تهران از نقطه نظر تکنیکالی از دو سال پیش همواره بررسی و اهداف و مقاومت های آن در آینده بررسی و تخمین داده شده است. در تکنیکال پارامتر موثر قیمت در واحد زمان است و صحت تحلیل های آن در صورت تخصص و مهارت می تواند تا حد زیادی دقیق باشد. متاسفانه تحلیل گران بنیادی با توجه به تعدد پارامترهای دخیل بر تعیین ارزش ذاتی سهم و مقایسه آن با قیمت روز سهم موجب شک و تردید این افراد در ادامه دار بودن رشد بورس شده است. تعدادی از این عزیزان از اردیبهشت سال ۹۸ اعتقاد به حبابی بودن بازار داشتند و متاسفانه این مدل تحلیل کردن بازار فقط موجب محروم شدن افراد از بازدهی بازار شده است

برطبق تحلیلهای تکنیکال بازار را بررسی کرده ایم  و وقتی نمودار بازار نشان دهنده رشد قیمتی سهمها هست معتقدیم دلایل بنیادی آن نیز در آینده خواهد آمد و تایید کننده پیش بینی رشد قیمت سهم خواهد بود. نکته مهم این است احتمال دارد سهم ماهها از منظر بنیادی کاران در محدوده حباب باشد ولی تا ماهها سهم رشد کند آیا باید از الان از سهم خارج شد؟ آیا به صرف بالا بودن قیمت سهم نسبت به Nav سهم باید از سهم حذر کرد؟ از لحاظ تکنیکالی یک مقاومت بر روی ۶۳۰ هزار واحد داریم و با توجه به این شتاب بازار از این مقاومت به زودی عبور کرده و می تواند تا ۹۷۰ هزار الی ۱۱۲۰۰۰۰ واحد رشد کرده و در آنجا  یک اصلاح نسبتا  قوی را خواهیم داشت(در آن زمان ممکن است هر دلیل بنیادی برای اصلاح بورس اتفاق بیفتد که الان از آن اطلاعی نداریم). نکته مهم این است بازار در اوج خوشبینی خواهد ریخت.

برای تحلیل شاخص کل باید سهم های تاثیرگذار را بررسی کرد

بسیاری از سهم های بازار هنوز به اهداف خود نرسیده اند و به راحتی می توانند ۲ یا ۲.۵ برابر رشد کنند، آن زمان بازار به یک مقاومت برخورد خواهد کرد. اولویت بررسی در تحلیل تکنیکال بازار سرمایه بررسی همزمان شاخص کل و هموزن و  همزمان بررسی کردن سهم های تاثیر گذار بازار است. با بررسی  دهها سهم مطرح و تاثیرگذار و تخمین  مقاومت های سنگین آنها می توان به نقطه اصلاح کلی بازار را جمع بندی کرد. به نظر می رسد قیمت سهم ها به حوالی دو برابر قیمت های کنونی رسیده و شاخص هم با گام های بزرگ اگر هشتصد هزار واحد را بتواند رد کند به محدوده مقاومت سنگین ۹۷۰ هزار واحد تا ۱۱۲۰۰۰۰ خواهد رسید.  

احتمال ریزش بازار در محدوده خرداد تا تیر۹۹

هدف بزرگتری را برای چند ساله آینده برای شاخص کل در نظر داریم که محدوده ۱۸۰۰۰۰۰ الی ۲ میلیون واحد است که طبعا در ماههای آینده نیاز به اصلاحی زمانی یا قیمتی وجود دارد که احتمال اصلاح زمانی بیشتر است. بعد از این اصلاح و نفس گیری شاخص، بازار برای اهداف شاخص ۲ میلیون آماده خواهد شد. تخمین زده میشود حداقل ۲ تا ۳ ماه و حداکثر ۵ الی ۶ ماه تا آن اصلاح عمیق فاصله داریم، احتمال ریزش ۳۰ تا ۵۰ درصدی در آن اصلاح عمیق قیمتی وجود دارد. احتمال ریزش بازار در محدوده خرداد تا تیر ماه وجود دارد و باید دید  این شتاب شاخص تا کجا ادامه خواهد داشت و شاید آن اصلاح زودتر از اواخر خرداد ماه اتفاق بیفتد. در غیر این صورت اواخر تابستان شاهد اصلاح خواهیم بود.

امتداد عرضه اولیه ها الگوی اصلاح را می تواند تغییر دهد

با امتداد عرضه اولیه سهام شرکت های دولتی شاید فرم اصلاح تغییر کرده و به جای ریزش ۳۰ تا ۵۰ درصدی سهام بازار،   الگوی زمانبری مانند الگوهای مثلثها، فلتها را بسازد و یا اصلاح کامپلکس و پیچیده شود. با توجه به تصمیم دولت بر ماندن نقدینگی حاضر در بازار و جذب سرمایه های مردم، انتظار برای ایجاد ریزش سنگین در بازار را احتمالا نباید داشته باشیم و این امر احتمال الگوی زمانی در اصلاح پیش رو را بالا می برد.  

کد خبر: ۱۳٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • حبیب دادوند IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      2 0
      تحلیلهای استاد مصدق دقیق وعالی است وما از زحمات ایشان متشکریم
    • مجید عشاقی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      4 1
      عالی بود و منطقی ولی کشور مادر بحث اقتصاد آیا منطق سرش میشه امیدوارم بشه اونوقت عالیه
    • NL ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      1 0
      بسیار عالی ای کاش زودتر این مطلب رو میدیدم واز بازار میکشیدم بیرون
    • محمد حسین محمدی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      1 0
      به نظر حقیر خیلی نمیشه روی معادلات تحلیلگرها تکیه کرد چون بورس ما در ایران دستخوش جریانات زیادی از جمله سیاست خارجی است س