۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
نیمی از پساب فاضلاب وارد سد ماملو می شود| شرکت عمران پردیس کوتاهی کرد
معاون سابق برنامه ریزی وزارت نیرو در گفتگو با بازار:

نیمی از پساب فاضلاب وارد سد ماملو می شود| شرکت عمران پردیس کوتاهی کرد

فهمی، کارشناس آب با بیان اینکه نیمی از فاضلاب پردیس وارد محیط های آبی می شود، گفت: این مشکل تنها محدود به یک شهر نبوده و ورود این حجم از فاضلاب های شهری منابع آبی را در مخاطره قرار داده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: خبری از برطرف شدن مشکل ورود پسآب های فاضلاب پردیس نیست. آنگونه که رییس اداره محیط زیست پردیس می گوید که فاضلاب ۴ فاز بدون تصفیه وارد سد می شود.
در عین حال حسین نایب، عضو هیات مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران بیان می‌کند که سالیانه ۲۰ میلیون متر مکعب، فاضلاب انسانی وارد مخزن سد ماملو می‌شود.

فقط نیمی از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهر جدید پردیس به تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دسترسی دارند و نیمی از فاضلاب تولیدی پردیس به منابع آبی سد ماملو سرازیر می‌شود

هدایت فهمی معاون سابق دفتر برنامه ریزی وزارت نیرو هم روایت دیگری از ورودی پسآب فاضلاب به سد ماملو داشته و به «بازار» می گوید: فقط نیمی از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهر جدید پردیس به تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دسترسی دارند و نیمی از فاضلاب تولیدی پردیس به منابع آبی سد ماملو سرازیر می‌شود.

این اعداد که هر کدام نشان دهنده وضعیت بحرانی است در حالی اعلام می شود که متولیان این مساله سعی در کوچک نمایی آن دارند. به عنوان مثال شرکت عمران شهر جدید پردیس به عنوان متولی ساخت تصفیه‌خانه شماره ۲ فاضلاب پردیس مدعی است که فقط ۱۰ درصد از فاضلاب مسکن مهر به اراضی روستای باغکمش در چند کیلومتری سد ماملو می‌ریزد.

نگاه جزیره ای دستگاه ها به بحران آب
فهمی در ادامه گفت: بی توجهی به توسعه شبکه فاضلاب در ایران به خصوص کلان شهرهایی همچون تهران یک خطر جدی محسوب می شود به طوری که چند سال دیگر تامین آب شرب سالم مهم ترین دغدغه کشور خواهد بود.

این کارشناس حوزه آب با تاکید بر اینکه سلامت سد بر اساس نمونه برداری های انجام شده قابل قبول نیست، ادامه داد : متاسفانه دستگاه های مختلف در ایران نگاه جزیره ای به مساله آب داشته و هریک بر اساس منافع خود در این حوزه تصمیم گیری می کنند.

او همچنین با اشاره به توسعه شهرها در سال های گذشته، گفت: بسیاری از شهرها ظرفیت آبی برای بارگذاری چنین جمعیتی را ندارند. اما مساله اینجاست که ما همیشه به دنبال علاج و راه حل بعد از وقوع حادثه هستیم.

فاضلاب پردیس بیش از یک دهه است که وارد محیط های آبی می شود، با این وجود هیچ یک از دستگاه ها مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد و تصفیه خانه ای که شرکت عمران پردیس قرار بوده اجرا کند، تا حالا ایجاد نشده و یکی از مقصرین اصلی این مشکل است

معاون سابق دفتر برنامه ریزی وزارت نیرو افزود: فاضلاب پردیس بیش از یک دهه است که وارد محیط های آبی می شود، با این وجود هیچ یک از دستگاه ها مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد و تصفیه خانه ای که شرکت عمران پردیس قرار بوده اجرا کند، تا حالا ایجاد نشده و یکی از مقصرین اصلی این مشکل است.

آب مصرفی مردم سالم است
او البته تاکید می کند که آب مصرفی از سوی مردم هیچ آلودگی ندارد. چرا که خود پالایی آب های سطحی کمک زیادی کرده که آلایندگی این آب ها کاهش پیدا کند. ضمن اینکه آب شرب مصرفی از سوی مردم هم قبل از استفاده تصفیه می شود و آلایندگی های آن برطرف می شود. اما اینکه در آینده هم این وضعیت ادامه پیدا کند و روند خود پالایی آب تا چه اندازه ادامه خواهد داشت، سوالاتی است که نمی توان با اطمینان به آنها پاسخ داد و باید به دنبال حل مشکل به صورت پایدار بود.

معاون سابق دفتر برنامه ریزی وزارت نیرو اضافه کرد: بحران بزرگ که به زودی در اکثر نقاط کشور با آن مواجه خواهیم شد تامین آب شرب سالم است. ورود این حجم از فاضلاب های شهری منابع آبی را در مخاطره قرار داده است.

چندی پیش پیرفرشی سرپرست شرکت عمران پردیس گفته بود که پردیس تا ۲ سال آینده به شهری با تمام امکانات زیربنایی و روبنایی تبدیل می شود و خالی می ماند.

وی در خصوص تصفیه خانه شماره ۲ فاضلاب پردیس با اشاره به اینکه کار روزانه ادامه دارد، گفته بود که دو تالاب تصفیه فاضلاب در اسفندماه و تا قبل از پایان سال در پردیس راه اندازی می شود. اجازه انتقال فاضلاب را بدهد».

کد خبر: ۱۳۷٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha