۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
بومی سازی قوانین در صنعت ساختمان موجب ارتقای بهره وری می شود
کارشناس حوزه ساختمان:

بومی سازی قوانین در صنعت ساختمان موجب ارتقای بهره وری می شود

گرگان- ابراهیم پور، کارشناس حوزه ساختمان گفت که بومی سازی قوانین در صنعت ساختمان موجب ارتقای بهره وری می شود.

محمدابراهیم پور در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مجری ساختمان کسی است که باید ساختمان را درست اجرا کند ولی هم اکنون به دلیل خلط مبحث و شرایط روز مجری اختیاری ندارد اما اگر یک مهندس، به سوگند خود پایبند بوده و با احساس مسئولیت بالا باشد هنگامی قرارداد امضا می‌کند که بتوانیم آن را به درستی انجام دهد.

کارشناس ساختمان و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان افزود: مالک سرمایه گذار است و مجری باید با همراهی طراح و ناظر ساختمان را اجرا کند اما متاسفانه این امر اتفاق نمی افتد که بخشی از آن به مسأله معیشتی مربوط بوده و بخشی هم به پایه‌گذاری نادرست در زمینه صوری سازی جایگاه مجری برمی گردد.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل آن این است که شغل اصلی سازندگان ما غالباً صنعت ساختمان نیست و چون تصور می کنند که سرمایه گذار هستند باید حرف اول و آخر را خود بزنند و یا از آدم های کم تخصص استفاده کرده تا مطیع آنها باشند.

ابراهیم پور گفت: از دلایل دیگر این مشکل، به همکاری مجری برمی‌گردد که بسیاری از آنها به وظایف و مسئولیت‌های خود واقف نیستند و مسئولیت خود را با یک قرارداد صوری اشتباه گرفتند.

این کارشناس حوزه ساختمان ادامه داد: مجریان باید در قبال دریافت حق الزحمه مسئولیت خود را به درستی اجرا کرده و به خدمات و وظایف مهندسی آگاه باشند.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از اشکالات عمده وزارت راه و شهرسازی در قبال دیدگاه نسبت به نظام مهندسی بر می گردد که تمام تصمیم گیری ها بر اساس پایتخت است.

وی توضیح داد: فلسفه وجودی نظام مهندسی بر این اساس است که استان‌های مختلف در مناطق گوناگون شرایط مختلفی برای ساخت و ساز دارند لذا ساز و کارهای مختص خود را می طلبد ولی متاسفانه دیدگاه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اشتباه است.

ابراهیم پور با بیان این که نمی‌توانید شهری با محرومیت مراوه تپه را در تهران پیدا کنید، اضافه کرد: در استان تهران خدمات مهندسی توسط شرکت های حقوقی ارائه می‌شود و در گلستان تنها یک شرکت وجود دارد و کسی هم به آن مراجعه نمی‌کند.

وی بیان کرد: در گرگان احداث ساختمان با متراژ بالا بسیار کم است و برای همین است که شرکت ها از آن استقبال نمی کنند.

این کارشناس حوزه ساختمان اعلام کرد: در سال ۹۹ که از جمله سال های خوب ساخت و ساز در گلستان بود تنها حدود دو میلیون مترمربع ساخت و ساز انجام شد که این میزان برابر یک ماه استان تهران هم نیست.

ابراهیم پور تأکید کرد: پس تصمیم گیری برای سایر شهرها و استان ها طبق نسخه تهران امری اشتباه است.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha