۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی تجاری در وزارت جهاد کشاورزی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی تجاری در وزارت جهاد کشاورزی

اردبیل- مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری وزارت امور خارجه قرارگاه دیپلماسی تجاری را در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی کردیم.

سید احمدرضا سید علیان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: رویکرد توسعه بخش کشاورزی صادرات‌محور بودن محصولات تولیدی در این بخش است که ما منطبق بر استانداردهای جهانی از صادرات محصولات کشاورزی با ارتقا کمی و کیفی استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: در همین راستا قرارگاه دیپلماسی تجاری در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده تا بخش خارجی و بازرگانی در این مجموعه مورد حمایت قرار گرفته و صادرات محصولات مختلف به کشورهای مختلف دنیا را شاهد باشیم.

فاجعه بهره‌برداری نادرست از سفره‌های زیرزمینی به شکل غیرمجاز
مشاور وزیر جهاد کشاورزی به شرایط خشکسالی در کشور و کاهش میانگین بارندگی به کمتر از ۲۵۰ میلیمتر اشاره کرد و گفت: در حالی که در دنیا متوسط بارش ۷۵۰ میلیمتر است اما از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور ۳۲ میلیون هکتار بیابان و صحرا است که میانگین بارش آنها کمتر از ۵۰ میلیمتر است.

سید علیان به فاجعه بهره‌برداری نادرست از سفره‌های زیرزمینی به شکل غیرمجاز اشاره کرد و افزود: در ۵ دهه اخیر بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی در کشور برداشت شده که به فرونشست ۳۸۰ دشت کشور بین ۱۰ تا ۵۰ میلیمتر منجر شده است.

وی با بیان اینکه کمترین منابع برای تأمین آب سبز بخش کشاورزی موجود است، خاطر نشان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی تقویت تولید و صادرات محصولات کم آب‌بر است.

ضرورت احیای شتر تک کوهانه و دوکوهانه در کشور با حفظ نژاد ایرانی
سید علیان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا آب را به عنوان محور توسعه پایدار و تولید در نظر بگیریم تا با بهره‌برداری اصولی از آب بتوانیم تولید محصولات به ویژه مقاوم به خشکی را داشته باشیم.

وی از احیای شتر تک کوهانه و دوکوهانه در کشور با حفظ نژاد ایرانی خبر داد و بیان کرد: در مناطق مختلف کشور با همراهی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تولید و تکثیر شتر هدف‌گذاری شده و در این زمینه سعی بر انجام اقدامات حمایتی است.

سید علیان تولید علوفه کم آب‌بر را دیگر سیاست وزارت جهاد کشاورزی در شرایط خشکسالی اعلام کرد و گفت: ۳۲ میلیون تن نیاز علوفه‌ای کشور است که ما ۲۵ میلیون تن آن را تأمین می کنیم که عمدتا علوفه‌های پر آب‌بر نظیر ذرت علوفه‌ای و یونجه و شبدر است که در تلاش هستیم به جای آن علوفه‌های کم آب‌بر نظیر چغندر، نخود علوفه‌ای و ماشک را تولید و تحویل دامداران دهیم.

نباید از صادرات شتر نگران باشیم
مدیرکل امور تغذیه وزارت جهاد کشاورزی به اجرای طرح مشارکتی با فائو در احیای شتر دوکوهانه در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح از ظرفیت سازمان خواربار و کشاورزی استفاده می کنیم و در کنار آن آمادگی تأمین اعتبار مورد نیاز را نیز داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما نباید از صادرات شتر نگران باشیم بلکه به راحتی می توانیم از محصولات شتر نظیر شیر، گوشت و پشم شتر در صادرات و ارزآوری کشور استفاده کنیم.

سید علیان ضرورت صادرات شیر خشک شتر را با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد و تصریح کرد: در دولت سیزدهم این تعامل و همکاری بیشتر است تا با رفع خود تحریمی ها بتوانیم به سمت صادرات محصولات متنوع شتر به ویژه شیر خشک آن حرکت کنیم.

ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس بهترین بازار برای شتر هستند
وی خاطر نشان کرد: کشور ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس بهترین بازار برای شتر هستند که ما باید به سمت بهره‌برداری از منابع ژنی و ژن پلاسم حرکت کنیم تا امکان صادرات بانک ژن فراهم آید.

سید علیان در مورد واردات شتر از مغولستان و کشورهای آسیای میانه نیز اضافه کرد: در این زمینه نیز بدون محدودیت هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در حال انجام است.

مجری طرح توسعه شتر کشور در ادامه اضافه کرد: با محوریت استان اردبیل در شمالغرب توسعه نگهداری و تکثیر شتر دوکوهانه هدف‌گذاری شده تا جمعیت شتر دوکوهانه که ۲۰۰ نفر است در ۲ سال آینده به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: شرایط مناسبی در پرورش و صادرات شتر و محصولات آن وجود دارد که ما به راحتی می توانیم در کنار تأمین معیشت شترداران، از آمیخته‌گری و دو رگه‌گیری شتر دوکوهانه در قالب بانک ژن برای صادرات و استفاده از این روش علمی در پرورش شتر استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha