۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
رویکرد صادرات‌محوری در بخش کشاورزی| خود تحریمی ها بیشتر از تحریم به کشور ضربه زده است
مشاور وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

رویکرد صادرات‌محوری در بخش کشاورزی| خود تحریمی ها بیشتر از تحریم به کشور ضربه زده است

اردبیل- مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه بخش کشاورزی در دولت سیزدهم بر محور و مدار صادرات در نظر گرفته شده تا تحول اساسی را در این بخش شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار بازار، سید احمدرضا سید علیان ظهر سه شنبه در جلسه صیانت از شتر دوکوهانه در اردبیل اظهار کرد: معاونت تولیدات دامی و اداره کل تغذیه وزارت توجه به تولید گیاهان کم آب‌بر و همچنین تأمین علوفه‌ مورد نیاز دام را در این بخش هدف‌گذاری کرده تا به سمت برداشت علوفه در پاییز و زمستان حرکت کنیم.

۳۲ میلیون تن علوفه برای دام‌های کشور نیاز داریم
وی با بیان اینکه ما امروز در کشور به ۳۲ میلیون تن علوفه برای دام‌های کشور نیاز داریم، تصریح کرد: ۲۵ میلیون تن در داخل کشور تولید می شود که ۱۶ میلیون تن آن ذرت علوفه‌ای و مابقی نیز یونجه و سایر علوفه‌هاست.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی را در کاهش تولید علوفه‌های با آب‌بری بالا نظیر ذرت و یونجه یادآور شد و گفت: ما برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از تولید ذرت علوفه‌ای و یونجه به سمت مدل تولید چغندر، نخود علوفه‌ای و ماشک حرکت کردیم تا علوفه مورد نیاز دام‌ها را با پروتئین بالا و تغذیه مناسب تأمین کنیم.

سید علیان افزود: تولید گیاهان مقاوم به شوری نیز از دیگر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که از جمله آن می توان گز و خار شتر را نام برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما در شمالغرب کشور در بحث مدیریت و راهبری توسعه پرورش شتر دوکوهانه را با محوریت استان اردبیل و همکاری فائو انجام می دهیم که در این طرح ۳۵۰ میلیون دلار از طریق فائو و یک میلیارد تومان از طریق وزارت جهاد کشاورزی به طرح‌های اجرایی در این بخش اختصاص پیدا می کند.

سید علیان اضافه کرد: البته با این اقدامات مقطعی نمی توان شتر دوکوهانه را مورد صیانت قرار داد بلکه بهتر است بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند.

خروج شتر از کشور نگران‌کننده نیست
مدیرکل تغذیه وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اظهار کرد: ما نباید از خروج شتر از کشور به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس نگران باشیم بلکه نگاه وزارت جهاد کشاورزی صادرات‌محوری در بخش‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: ما به راحتی می توانیم از تولیدات و صنایع تبدیلی محصولات شتر در جهت صادرات استفاده کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی نیز در کشور در قالب شتر یک کوهانه آغاز شده است.

سید علیان گفت: اگر زمانی هر کیلو شیر شتر ۳ هزار تومان به فروش می رسید الان این رقم به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته که به دور از نگاه تورمی صادرات این محصولات به افزایش قیمت آن منجر شده که در پشم و کرک شتر نیز همین وضعیت را شاهد هستیم.

ویی خود تحریمی ها را آزاردهنده نسبت به تحریم بیگانه توصیف کرد و افزود: ما در دوره وزارت ۴ وزیر صمت مکاتباتی داشتیم تا امکان صادرات شیر خشک شتر صادر شود اما به رغم پیگیری ها امکان این امر فراهم نشد و ما نتوانستیم در سال‌های گذشته در این زمینه به تعهدات بین‌المللی خود نیز عمل کنیم.

سید علیان خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است تا در کنار صادرات شیر خشکه با ارزش شتر از سایر محصولات آن نیز در عرصه صادرات استفاده کنیم تا وضعیت بهتر درآمدی و ارزآوری را برای کشور شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در برخی از کشورهای اروپایی از پرورش و محصولات متنوع بز به اندازه نفت و گاز ما درآمد کسب می کنند و ما باید به سمت استفاده از بانک ژن شتر و صادرات محصولات متنوع آن حرکت کنیم که این امر می تواند به افزایش درآمد ارزی کمک کند.

سید علیان بیان کرد: در کنار شیر و گوشت شتر، ما به صورت ترکیبی می توانیم ژن ارزشمند این حیوان را نیز وارد عرصه تجارت کنیم تا زمینه صادرات به کشورهای مختلف فراهم آید.

راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی در وزارت جهاد کشاورزی
مجری طرح توسعه شتر کشور ادامه داد: با محبوس کردن و در قفس کردن شتر نمی توان ارزآوری داشت بلکه بهتر است در استان اردبیل این امر با رویکرد اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و تقویت تلقیح مصنوعی و بانک ژن این محصولات را انجام دهیم.

وی از واردات شتر به کشور نیز خبر داد و اظهار کرد: ما آمادگی آن را داریم تا از مغولستان و کشورهای آسیای میانه شتر وارد ایران کنیم تا با پرورش و تأمین بانک ژن، زمینه صادرات آن فراهم آید.

سید علیان تصریح کرد: در بخش کشاورزی بینش اقتصادی و صادرات‌محور حاکم است و تمام سعی ما بر این است تا بر اساس استاندارد جهانی و ارتقا کمی و کیفی صادرات محصولات را مورد توجه قرار دهیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: به صورت مرتب با وزارت امور خارجه جلساتی را برگزار می کنیم تا امکان صادرات محصولات کشاورزی فراهم آید.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha