۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
اعتراض کارگران البرز شرقی در شاهرود و دامغان| گردهمایی برای مطالبه‌های صنفی
بازار گزارش می دهد؛

اعتراض کارگران البرز شرقی در شاهرود و دامغان| گردهمایی برای مطالبه‌های صنفی

شاهرود- کارگران مجموعه معادن البرز شرقی به نشانه اعتراض به وضعیت شغلی و به خصوص شرایط شرکت‌های پیمانکاری همکار با این مجموعه بزرگ اقتصادی، گردهمایی اعتراضی راه انداختند.

به گزارش خبرنگار بازار، کارگران مجموعه البرز شرقی در منطقه طزره شهرستان دامغان و همچنین مجموعه البرز شرقی در شاهرود برای سومین روز متوالی نسبت به وضعیت کاری و شغلی شان دست به تجمع زدند این کارگران خواستار برخورد جدی با پیمانکاران مجموعه البرز شرقی هستند که شرایط کاری و معیشت را برای کارگران دشوار ساخته است.

کارگران البرز شرقی در شاهرود از امروز به تجمعات اعتراضی دامغانی‌ها که از شنبه در طزره آغاز شده پیوستند و مانند همتایان دامغانی خود شعارهای «مسئولان حمایت حمایت»، «پیمانکار حیا کن معادن را رها کن» سر دادند. اعتراض کارگران مشخصاً به شرایط کاری است که پیمانکاران برای آنها ایجاد کرده‌اند.

جلسات فایده ندارند
این کارگران امروز مجدداً در حالی به مقابل شرکت البرز شرقی در شاهرود آمدند که به نظر می‌رسد مدیرعامل این مجموعه موافقت کرده تا با تعدادی از این افراد به مثابه نماینده کارگران جلسه‌ای بگذارد اما خبرهای رسیده حاکی از این دارد که کارگران در ابتدا با انتخاب نماینده موافقت نکرده و خواستار حضور مسئولان در بین خود شدند.

یکی از کارگران البرز شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حقوق و مزایای ما به درستی پرداخت نمی‌شود و خواستار مشخص شدن وضعیت کاری مان هستیم، گفت: جو امنیتی مدت‌ها است درست شده که ما حتی نمی‌توانیم صحبت کنیم به محض اینکه کسی حرفی می زند معلوم نیست همین کاری هم که دارد بتواند نگه دارد یا خیر؟

وی که نمی خواهد نامش فاش شود، افزود: اینکه می‌گویند نماینده تعیین کنید با مدیرعامل صحبت کند یک چیز مضحک است چرا که اولاً مگر مدیران از کار و حال ما خبر ندارند؟ دیگر چه چیزی را می‌خواهند بشنوند و ثانیاً مگر این بار اول است که این مشکلات را داریم؟ همیشه و همیشه مدیرعامل‌ها نشست گذاشته‌اند و وعده‌هایی داده‌اند و تجمعات تمام شده و باز روز از نو، در نتیجه اینها فایده ای ندارد باید فکر اساسی برای کارمان شود.

آینده شغلی نداریم
دیگر معدن کار با بیان اینکه آینده شغلی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از کارگران مانند ما مشخص نیست، می گوید: چرا اصرار دارند این پیمانکار را نگه دارند وقتی توان کار را ندارد، وقتی ما درگیر مشکلات و مطالبات هستیم چه اصراری است؟ چه چیزی بین شرکت و این پیمانکار وجود دارد که کارگران را اینطور اذیت می کند و همچنان بر سر کار است که هیچ بدون هیچ رزومه ای حتی پسر خودش را هم مسئول بخشی از طزره کرده است.

وی نیز که به خاطر به خطر افتادن موقعیت شغلی اسمش فاش شود با بیان اینکه نسبت به پرداخت کم حقوق و دستمزد توسط پیمانکار اعتراض شدید داریم و نمی توانیم با این شرایط زندگی زن و بچه مان را تامین کنیم، افزود: ما این پیمانکار را نمی خواهیم، چرا که هیچ کداممان آینده و انگیزه شغلی نداریم همه مان شرمنده زن و بچه هایمان هستیم آن هم شب عید که نمی توانیم چیزی را بخریم زیرا حقوق خودمان را هم به درستی نمی دهند.

کارگران خواستار تعیین وضعیت شغلی شان هستند
کارگران اعتقاد دارند که مشکلات معیشتی و مسائل کاری شان از جمله فقدان امنیت به دلیل فوت دو کارگر در همین معدن طزره چند ماه قبل در کنار موضوعاتی مانند دشواری کار سبب شده تا شرایط نابسامانی را داشته باشند عمده این کارگران وضعیت معیشتی خوبی ندارند و در نتیجه در این دشواری های اقتصادی، درگیر مشکلات عدیده ای نیز شده اند.

کارگران خواسته مشخصی دارند، آنها می گویند که خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستیم و کارگران باید زیرنظر شرکت باشند نه پیمانکار؛ چرا که اگر پیمانکار مانند شرایط کنونی، توان خوب اجرا و مدیریت را نداشته باشد بیشترین فشار بر دوش کارگران می آید.

منطقه طزره در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه های البرز واقع شده و فاصله ۷۰ کیلومتری با دامغان دارد این معدن زغال سنگ از مجموعه معادن البرز شرقی در شاهرود است که مدیریت آن به پیمانکار واگذار شده است. عدم اجرای درست قانون خصوصی سازی اولین مشکلات البرز شرقی را تقریبا ۱۰ سال قبل آغاز کرد و شرکتی که روزگاری قطب درآمدزایی بود به یبک شرکت ورشکسته بدل شد.

تلاش خبرنگار تحلیل بازار برای ارتباط با مسئولان شرکت البرز شرقی تا کنون بی نتیجه مانده است.

کد خبر: ۱۳۶٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha