۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
همه تحریم‌های ضد ایران باید رفع شوند
مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی در وین:

همه تحریم‌های ضد ایران باید رفع شوند

مرندی، استاد دانشگاه تهران و مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی در وین اعلام کرد، همه تحریم‌ها ضد ایران باید رفع شوند.

به گزارش بازار، محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی در وین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی وی گفت: همه تحریم‌ها ضد ایران باید رفع شوند.

مجری شبکه از مرندی پرسید: ما موارد مهمی در بیانیه مجلس ایران می‌بینیم. نظر شما درباره آن چیست؟ آن‌ها نظرات خود را درباره تضمین‌ها و خطوط قرمز بیان کرده اند. به ما بگویید نظر شما در این باره چیست و این موضوع در توافق احیای برنامه جامع اقدام مشترک چگونه گنجانیده خواهد شد؟

مرندی گفت: مذاکره کنندگان اتمی ایران بر اساس قانونی که در گذشته مجلس آن را تصویب کرد مذاکره می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها مذاکرات را به گونه‌ای به پیش می‌برند تا این قانون نقض نشود و زمانی که توافقی وجود داشته باشد و آن‌ها آن را به تهران بیاورند آنگاه آن برای نمایندگان مجلس قابل پذیرش باشد. به نظرم این موضوعی جنجالی نیست. قانونی که در گذشته تصویب شد برای همگان شفاف است. هیچ ابهامی در آن وجود ندارد. مذاکرات بسیار دشوار است. بدیهی است کشورهای غربی بسیار ستیزه جو هستند. ایران از تمامی اهرم‌هایی که در اختیار دارد استفاده می‌کند و مذاکره کنندگان آن هم بر سر میز مذاکره سخت گیر هستند. اما چارچوبی که آن‌ها بر اساس آن مذاکره می‌کنند چارچوبی است که در قانون مجلس ایران آورده شده است. برای مذاکره کنندگان مسائل کلیدی وجود دارد. یکی از آن‌ها البته رفع تحریم‌ها و شکستن رژیم تحریم‌ها است. موضوع دیگر تضمین‌ها است. زیرا ما از تجارب خود با ترامپ آموختیم که زمانی که آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد، هیچ اتفاقی روی نداد.

وی افزود: اما این بار ایرانی‌ها می‌خواهند از این موضوع مطمئن شوند که تاریخ بار دیگر تکرار نشود. آنگاه موضوع راستی آزمایی وجود دارد. متاسفانه در سال ۲۰۱۵ طرف ایرانی هدف فرآیند راستی آزمایی از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. اما طرف دیگر این فرآیند راستی آزمایی را نداشت. این موضوعی است که در حال رسیدگی به آن در این دور از مذاکرات هستیم. باید به تمامی این مسائل رسیدگی شود. من از جانب تیم مذاکره کننده صحبت نمی‌کنم. اگر ایران تضمین‌هایی را که خواهان دریافت آن‌ها از واشنگتن و ماوراء مرزهایش است دریافت نکند آنگاه باید ابزارهای دیگری برای به دست آوردن آن تضمین‌ها داشته باشد. آنگاه باید این تضمین‌ها را در داخل ایران ایجاد کند تا سبب شود که آمریکا و اروپایی احساس کنند که اگر بخواهند توافق را نقض کنند آنگاه باید بهای سنگینی را پرداخت کنند؛ بنابراین اگر آمریکا تضمین‌های لازم را از واشنگتن ارائه نکند آنگاه این تضمین‌ها باید در درون مرزهای ایران ارائه و ایجاد شوند تا دیگران احساس کنند که این موضوع جلوی اقدام آن‌ها در نقض توافق را خواهد گرفت.

مجری پرسید: آیا این موضوع که توافق در وین باید توسط مجلس بررسی شود مد نظر مذاکره کنندگان در وین است؟

مرندی گفت: همانطور که در ابتدا گفتم قانونی که توسط مجلس از ابتدای مذاکرات تصویب شد مورد احترام مذاکره کنندگان است. مذاکره کنندگان به این موضوع توجه دارند که باید به قانون احترام بگذارند. آن‌ها نمی‌توانند که قانون را نقض کنند؛ بنابراین در طول این مدت که مذاکره کنندگان در وین حضور داشته اند با این تفکر در ذهن خود مذاکره کرده اند. مطلبی که می‌خواهم اضافه کنم این است که یک موضوع کلیدی که ایرانی‌ها دنبال می‌کنند این واقعیت است که قوانین متفاوتی که توسط آمریکا تصویب می‌شود و تحریم‌های متفاوتی که توسط آمریکا با عناوین مختلف تصویب می‌شوند همه آن‌ها بخشی از کارزار فشار حداکثری هستند که باید رفع شوند. خواه آن‌ها مربوط به برنامه اتمی هستند، خواه آن‌ها مرتبط به همکاری‌های منطقه‌ای ایران هستند، خواه آن‌ها مرتبط با توانایی‌های موشکی ایران هستند یا ادعاهای مربوط به نقض حقوق بشر که کشورهای غربی از آن به عنوان بهانه‌ای برای نابودی کشورهای منطقه ما استفاده می‌کنند، هستند باید همه رفع شوند.

وی افزود: اما همه آن‌ها به دو دلیل باید رفع شوند. یکی از مقامات دولت آمریکا در دوران رژیم ترامپ این موضوع را پذیرفته است که همه این تحریم‌ها بخشی از کارزار فشار حداکثری هستند که ایران را وادار به پذیرش تغییرات در توافق اتمی کنند؛ بنابراین در واقعیت چه آن‌ها درباره توانایی موشکی ایران یا هر مطلب دیگری صحبت کنند این موضوع به برنامه جامع اقدام مشترک و برنامه اتمی مرتبط هستند و دوم اینکه تمامی این تحریم‌ها به منزله نقض توافق اتمی هستند، زیرا در توافق اتمی آمریکا و متحدان غربی آن نه تنها به رفع تحریم‌ها متعهد شدند بلکه به عادی سازی روابط تجاری ایران و تسهیل آن‌ها متعهد شدند و این تحریم‌ها از انجام این کار جلوگیری کرده اند؛ بنابراین ایرانی‌ها معتقدند که تمامی این تحریم‌ها در چارچوب کارزار فشار حداکثری هستند که زنان و کودکان ایرانی را تحت هدف قرار داده اند و باید رفع شوند و این موضوع باید راستی آزمایی شود. این موضوع پیچیده‌ای نیست. اگر ایران می‌خواهد با کشوری تجارت کند، اگر ایران می‌خواهد که نفت خود را به کشوری صادر کند آنگاه ایران باید این موضوع را مشاهده و راستی آزمایی کند. کشتی‌ها باید با تضمین بنادر را ترک کنند. پول‌ها باید با تضمین از یک بانک به بانک دیگر منتقل شوند. نفت باید به بنادر دیگر منتقل شوند و این نفت باید مورد پذیرش واقع شود.

مجری پرسید: ما اخیرا شاهد آن بودیم که مقامات ایرانی در این رابطه صحبت کردند. دکتر شمخانی از شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم چند روز پیش در این رابطه صحبت کردند. ما شاهد اظهارات وزیر خارجه ایران بودیم. نظر شما درباره این بیانیه‌ها چیست؟ آیا شما شاهد پیشرفت هستید یا شاهد نبود پیشرفت هستید؟

مرندی گفت: ما یک تجربه بسیار بد از سال ۲۰۱۵ داریم. آمریکایی‌ها از روز نخست و در زمان اوباما توافق را نقض کردند. آمریکا تحت حاکمیت ترامپ بدون هیچ دلیلی توافق را ترک کرد. به همین خاطر فرآیند مذاکرات در این دوره بسیار طولانی شد، زیرا ایرانی‌ها می‌خواهند که تاریخ بار دیگر تکرار نشود. شورای عالی امنیت ملی، مجلس، رئیس جمهور، رهبر معظم و همگان می‌خواهند مطمئن شوند که آمریکا به روشی مضحک رفتار نکند. به نظرم قانونی که در مجلس در گذشته تصویب شد به مذاکره کنندگان کمک کرد، زیرا به طرف دیگر این موضوع را نشان داد که ایرانی‌ها دیگر هیچ عقب نشینی از مواضع خود نشان نخواهند داد.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha