۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
شناسایی بیش از ۳ هزار گونه انحصاری گیاهان نادر در ایران

شناسایی بیش از ۳ هزار گونه انحصاری گیاهان نادر در ایران

بیش از ۳ هزار گونه گیاهی انحصاری، نادر و در معرض خطر انقراض ایران مطالعه شد که یک سوم آن‌ها را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهند.

به گزارش بازار به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حفظ تنوع زیستی و ذخائر ژنتیکی از جمله اقداماتی است که از جانب نهادهای مختلفی در حال اجراست.

سازمان‌ها و موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله نهادهایی هستند که به شکل جدی به این حوزه ورود کرده‌اند.

موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در سه دهه گذشته در کنار فعالیت جدی برای حفظ تنوع زیستی، در قالب طرح ملی فلور ایران، تاکنون نزدیک به ۸۵ درصد گیاهان ایرانی را شناسایی کرده است که بسیاری از این گونه‌های گیاهی مهم دارویی شناخته شده جزء گیاهان انحصاری کشور محسوب می‌شوند.

همچنین در طرح ملی جایگاه حفاظتی گیاهان مختلف از جمله گیاهان دارویی بر اساس شاخص‌های تدوین شده IUCN جایگاه حفاظتی گونه‌های گیاهی انحصاری، نادر و در معرض خطر انقراض ایران در مقیاس ملی مطالعه می‌شود که تاکنون ۳۰۲۶ گونه مورد بررسی قرار گرفته اند که از این میان بیش از یک سوم گیاهان بررسی شده گونه‌های گیاهان دارویی هستند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حفظ و احیای مجدد این گونه‌های نادر و منحصر به فرد در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها بتواند گامی اثرگذار در حفظ و زنده نگه داشتن نسل این گیاهان با ارزش انحصاری بردارد.

کد خبر: ۱۳۶٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha