۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
 مشکل در سال آینده با دخالت فاطمی امین در کمک فنر! | اسفند داغ در بازار لوازم یدکی
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی در گفت و گو با «بازار»؛

مشکل در سال آینده با دخالت فاطمی امین در کمک فنر! | اسفند داغ در بازار لوازم یدکی

کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، گفت: بازار لوازم یدکی همچنان در رکود قرار دارد، اما در ماه جاری بازار لوازم یدکی از رکود خارج خواهد شد و افزایش قیمت یا کمبود لوازم وجود نخواهد داشت.

بازار؛ گروه خودرو: بازار لوازم یدکی خودرو در ماه های پایانی سال باتوجه به آماده سازی خودرو توسط مالکان برای سفر داغ می شود. بازاری که ۱۱ ماه گذشته را در رکود ناشی از شیوع کرونا و تحریم توام با افزایش قیمت به سر می برد، اکنون در انتظار افزایش فروش ماه پایانی با مراجعه بیشتر مالکان قرار دارد. روز گذشته خبری در خصوص درج قیمت برای باتری و کمک فنر در بازار توسط وزارت صمت منتشر شده است. خبری که در ماه پایانی سال می تواند نگرانی برای فروشنده و مشتری یا حتی احتمالا کمبود را ایجاد کند. زیرا قیمت دستوری برای بازار لوازم یدکی همان التهاب موجود در بازار خودرو را ایجاد خواهد کرد. التهابی که قطعا آسیب آن را مالکان خودروها و البته فروشندگان خواهند دید. برای بررسی این موضوع با مهدی کاظمی سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران به گفت و گو پرداختیم.

بازار لوازم یدکی همچنان در رکود قرار دارد، اما براساس تجربه ای که دارم از چهارم یا پنجم ماه جاری بازار لوازم یدکی از رکود خارج و اسفند ماه، ماه فروش صنف فروش لوازم یدکی خواهد بود

* بازار لوازم یدکی در ماه پایانی سال در چه وضعیتی قرار دارد و آیا رکود همچنان به جو بازار حکم فرماست؟
بازار لوازم یدکی همچنان در رکود قرار دارد، اما براساس تجربه ای که دارم از چهارم یا پنجم ماه جاری بازار لوازم یدکی از رکود خارج و اسفند ماه، ماه فروش صنف فروش لوازم یدکی خواهد بود. شاید سال گذشته با وجود کرونا، مالکان خودروها تمایل به مسافرت نداشتند و فروش صنف ما کم بود. اما سال جاری انتظار داریم باتوجه به رعایت پروتکل بهداشتی و واکسیناسیون، به نظر می رسد که اسفند ماه فروش بازار لوازم یدکی نسبت به ۱۱ ماه گذشته بهتر باشد.

قطعات و لوازم یدکی در حال حاضر در بازار هیچ کسری و کمبودی ندارد. زیرا با وجود رکودی که تقریبا طی دو سال گذشته به بازار حاکم بوده، انبار فروشندگان مملو از قطعات است

* باتوجه به اینکه اشاره کردید بازار لوازم یدکی از رکود خارج و شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود، قیمت لوازم یدکی در بازار گران خواهد شد؟
خیر، قطعات و لوازم یدکی در حال حاضر در بازار هیچ کسری و کمبودی ندارد. زیرا با وجود رکودی که تقریبا طی دو سال گذشته به بازار حاکم بوده، انبار فروشندگان مملو از قطعات است. بنابراین نگرانی کمبود نیستیم، به اندازه کافی قطعه داریم، ضمن اینکه همکاران پیش بینی لازم برای فروردین و اردیبهشت را داشتند و سفارش خرید خارج یا تامین را داخل را انجام دادند. صنف لوازم یدکی با صنوف دیگر متفاوت است. اتحادیه نظارت به مباحث بازار دارد و در اسفندماه مشکل گرانی و کمبود نداریم و در چند روز آینده هم سطح فروش ها بالاتر خواهد رفت.

 مشکل در سال آینده با خالت فاطمی امین در کمک فنر! |اسفند داغ در بازار لوازم یدکی

* باتوجه به کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار، ظاهرا مالکان تمایل به خرید قطعات دست دوم یا استوک دارند، این مساله را اگر به آماده سازی خودرو برای سفرهای نوروزی تعمیم دهیم، چه توصیه ای به مالکان خودروها دارید؟
توصیه به تمام مالکان خودرو دارم که برای خرید قطعه ابتدا به فروشگاه های موجود در بازار مراجعه کنند، اگر به طور مثال فروشگاه ها قطعه نداشتند، نا امید نشوند و به سراغ فروشگاه های دیگر بروند. اگر قطعه ای را نیافتند از محصولات استوک استفاده نکنند، بعضی از مشتریان تصور دارند که قطعات استوک و دست دوم از قطعه نو ارزان تر است. اگر تمام بازار لوازم یدکی را گشتند، قطعه را پیدا نکردند سپس برای اینکه خودرو در تعمیرگاه نباشد به سراغ قطعه دست دوم بروند.

* نگرانی از بحث خرید قطعات و لوازم یدکی بی کیفیت در بازار نیز به خصوص در ماه پایانی سال وجود دارد، برای این مساله مالکان چه اقدامی باید انجام دهند؟
قطعات بی کیفیت در بازار وجود دارد، مشتریان و مالکان برای خرید قطعات با کیفیت به فروشگاه های دارای مجوز کسب و کار مراجعه کنند. بارها از فروشگاه داران خواستیم که اگر سخت هست جواز کسب را در معرض دید مشتریان قرار دهند، حداقل کپی آن را به نمایش بگذارند. برای اینکه بدانند جواز کسب وجود دارد، مشتریان از فروشندگان پیش از خرید سوال کنند. لوازم یدکی فروش نیز در تهران و سایر شهرها بسیار زیاد است، بنابراین حتما مشتریان پیش از خرید در این خصوص سوال کنند.

با طرح قیمت گذاری کمک فنر در سال آینده دچار کاهش کیفیت و کمبود خواهد شد، در نتیجه مشتریان با چالش مواجه خواهند شد

* ظاهرا طرحی اعلام شده که کمک فنر و باتری از سال آینده باید در بازار دارای قیمت مشخص درج شده باشند، این طرح برای سال آینده چه تاثیری در بازار لوازم یدکی خواهد داشت؟
بابت این مساله بارها اعلام کردم، در خصوص باتری اظهار نظر نمی کنم. اما در خصوص کمک فنر طرح شناسایی کالا و قیمت گذاری طرح مناسبی است، صنف لوازم یدکی آن را رد نمی کند. اما موقعیت شناس باید بود، در شرایطی که تحریم های ظالمانه علیه کشور وضع شده و با تلاش فراوان از نقاط مختلف دنیا قطعات را واردات یا تولید می کنیم، نباید قیمت گذاری ایجاد شود. باید این اجازه را بدهند که رقابت در بازار و صنف لوازم یدکی خودرو همچنان باقی باشد، همکاران برای افزایش فروش سود کمتری برای کالاهای خود در نظر می گیرند. اگر قیمت گذاری روی کالا انجام شود، مشکلات چندین برابر در بازار لوازم یدکی ایجاد خواهد شد. به بیانی بهتر کمک فنر در سال آینده دچار کاهش کیفیت و کمبود خواهد شد، در نتیجه مشتریان با چالش مواجه خواهند شد. این قیمت گذاری برای کالاهای که تنوع آن در کشور کم است، کارایی دارد. این طرح برای خودرو که دارای ۲۵۰ برند در کشور است و قطعات آن ها با یک دیگر متفاوت بوده کارایی ندارد. به جای این طرح، اجازه دهند تحریم ها لغو و تولیدات افزایش یابد آنگاه قیمت گذاری را انجام دهند.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha