۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
دولت سریعا واردات مرغ را متوقف کند| اجازه صادرات جوجه های مازاد داده شود
فعال صنعت مرغداری در گفتگو با بازار:

دولت سریعا واردات مرغ را متوقف کند| اجازه صادرات جوجه های مازاد داده شود

کمالی سروستانی فعال صنعت مرغداری با بیان اینکه حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده می گوید: دولت باید شرایطی فراهم کند تا بتوانیم بخشی از مرغ و جوجه یکروزه تولیدی را صادر کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: همه ساله برای بازار شب عید جوجه ریزی بالایی صورت می گیرد تا محصول نهایی با قیمتی مناسب در دسترس مصرف کنندگان قرار بگیرد. با این وجود امسال برخلاف سالهای دیگر در یک مقطع زمانی برای تنظیم بازار، دولت اقدام به واردات مرغ کرد که به گفته فعالان بخش این واردات همچنان ادامه دارد و با توجه به تولید بالای مرغ در این ایام، این خود موجب برهم ریختن بازار خواهد شد.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در خصوص وضعیت بازار مرغ به خبرنگار بازار می گوید: بازار خوب است و مرغ به وفور وجود دارد و از طرف دیگر مرغداران در حال ضرر هستند.

در حالی که عرضه مرغ در بازار زیاد است از آن طرف واردات مرغ نیز صورت می گیرد و مرغداران به شدت در این شرایط زیان می کنند

قیمت مرغ در میادین تره بار پایین تر از قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان است
کمالی سروستانی می افزاید: در حال حاضر قیمت مرغ در میادین تره بار ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان است؛ یعنی از قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان نیز ارزانتر به دست مصرف کنندگان می رسد.

او خاطر نشان می کند: شرایط صنعت مرغداری در حال حاضر پیچیده است چون در حالی که عرضه مرغ در بازار زیاد است از آن طرف هم واردات مرغ صورت می گیرد و مرغداران به شدت در این شرایط زیان می کنند.

کمالی سروستانی با بیان اینکه الان مرغ زنده را هم با قیمت پایین از مرغدار خریداری می کنند، می افزاید: واردات مرغ ۴ تا ۵ ماه است انجام می شود و سردخانه ها کاملا پر شده است و با توجه به میزان بالای جوجه ریزی که انجام می شود ما به شدت نگران هستیم که دوباره گرفتار اتفاقات چند ماهه اول سال ۹۸ شویم که مرغداران به شدت زیان کردند.

حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی شده که بسیار بیشتر از نیاز بازار است و انتظار داریم شرکت پشتیبانی وارد شود و مرغ ها را خریداری کند

از دولت درخواست داریم واردات مرغ را سریعا متوقف سازد
او ادامه می دهد: از دولت درخواست داریم سریعا واردات را متوقف کند و اجازه صادرات جوجه های مازاد را نیز بدهند. همچنین درخواست داریم اجازه صادرات مرغ را نیز بدهند و البته می توانند برای صادرات آن تعرفه هم بگذارند.

این فعال صنعت مرغداری در خصوص دلیل متوقف نشدن واردات مرغ در حالی که بازار کمبود ندارد، می گوید: وقتی واردات کالایی شروع می شود حتی اگر بنا بر مقطعی بودن آن باشد به اصطلاح تا ترمز آن را بکشند به نظر می رسد چند ماهی طول می کشد که این امر قطعا به ضرر تولید کنندگان تمام می شود.

کمالی سروستانی در خصوص میزان جوجه ریزی های انجام شده برای بازار شب عید نیز می گوید: حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی شده که بسیار بیشتر از نیاز بازار است و انتظار داریم شرکت پشتیبانی وارد شود و مرغ ها را خریداری کند. بخصوص اینکه معمولا نیاز بازار حدود ۱۲۰ میلیون قطعه است.

دولت می تواند تعرفه ای برای صادرات مرغ بگذارد که قابل رقابت با مرغ هایی که دیگر کشورها به بازارهای اطراف ما می آورند باشد و بتوانیم مقداری مرغ و جوجه یکروزه صادر کنیم

تولید باید مدیریت شود و از آن طرف اجازه صادرات مرغ و جوجه یکروزه را به تولیدکنندگان بدهند
او در خصوص وضعیت تقاضا در بازار در آخرین ماه سال نیز می گوید: به طور کلی قدرت خرید مردم پایین آمده چون تورم بسیار بالا است و لذا می گوییم تولید باید مدیریت شود تا به اندازه مصرف باشد و یا اینکه با تعیین یک تعرفه معقول اجازه صادرات بدهند.

کمالی سروستانی ادامه می دهد: در واقع دولت می تواند تعرفه ای برای صادرات مرغ بگذارد که قابل رقابت با مرغ هایی که دیگر کشورها به کشورهای اطراف ما می آورند باشد و بتوانیم مقداری مرغ و جوجه یکروزه صادر کنیم.

او در خصوص وضعیت تامین نهاده مرغداران نیز اظهار می دارد: نهاده اخیرا اعلام شده اما در دو ماه گذشته هم دیر در سامانه بازارگاه بارگذاری شد و هم دیر از مبادی ورودی و انبارها توسط بازرگانان حمل شد و این باعث شده مدت زیادی مرغداران نهاده را از بازار آزاد تامین کنند.

او می افزاید: در واقع این نحوه تامین نهاده هم تا حدود زیادی به تخصیص ارز مربوط می شود و بخشی از این نیز به دلیل این بود که دولت هنوز به یقین نرسیده بود که می خواهد تخصیص ارز را ادامه بدهد یا خیر.

او همچنین در خصوص وضعیت صنعت مرغداری بعد از حذف همه گیری کرونا می گوید: طبیعتا وقتی مراسمات بیشتر شود تا حدودی در مصرف تاثیر دارد اما در کل به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم و تورم، کاهش مصرف را به همراه دارد.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha