۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
افزایش فروش خودرو برقی در سال ۲۰۲۱ در سایه گرانی باتری
بازار گزارش می دهد

افزایش فروش خودرو برقی در سال ۲۰۲۱ در سایه گرانی باتری

براساس آمار منتشر شده از سوی اینتلژنسی سال ۲۰۲۱ حدود ۸۳ درصد فروش خودروهای الکتریکی افزایش یافته و این مساله منجر به افزایش مصرف ۹۸ درصدی جریان الکتریکی و گرانی باتری شده است.

بازار؛ گروه صنعت: باتری به عنوان یک منبع استراتژی طی چهار دهه گذشته تغییرات تکنولوژی فراوانی برای صنایع ایجاد کرده است. اهمیت این منبع انرژی به حدی افزایش یافته که روز جهانی باتری برای آن که امروز هست، تعیین کردند. طی روزها گذشته بازار گزارشی در خصوص افزایش بها لیتیوم و نیکل به عنوان مواد اولیه باتری منتشر کرد. مطلبی که شاید بتواند مشخص کند که چراغ راه بازار خودروهای الکتریکی طی سال های آینده تحت تاثیر ویروس کرونا به کدام سمت خواهد رفت.

به تازگی تولیدکنندگان باتری های نیکلی و لیتیومی در آسیا، اروپا و آمریکا با چالش جدی مواجه شدند. این درحالی است که براساس آمار منتشر شده از سوی خودروسازان بزرگ در دنیا، سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی مجهز به باتری نیکلی افزایش یافته بود. به نظر می رسد اعتماد به وسایل نقلیه الکتریکی که باتری نیکلی دارند از باتری های لیتیومی در بازار جهانی بیشتر است.

۹۸ درصد کل وات های استفاده شده در سال گذشته برای محصولات الکتریکی محصولات پلاگین(متصل به برق شهر) بودند که در این نوع از فناوری خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبرید را شامل می شود

افزایش ۸۳ درصدی فروش خودروهای الکتریکی
براساس آمار منتشر شده از سوی موسسه اینتلژنسی فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه ۸۳ درصد افزایش یافته است. این موسسه در خصوص بازار خودرو اعلام کرده است که ۹۸ درصد کل وات های استفاده شده در سال گذشته برای محصولات الکتریکی محصولات پلاگین(متصل به برق شهر) بودند. در این نوع از فناوری خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبرید شامل می شود.

گزارش اینتلژنسی به این موضوع مهم اشاره دارد که در سال گذشته ۲۸۶.۲ گیگاوات ساعت در جاده ها توسط خودروهای الکتریکی و هیبریدی مسافر بری مصرف شده است، این مقدار در مصرف برق نشان می دهد که در سال گذشته نسبت به اینکه ۲۰۲۰ حدود ۱۱۳ درصد افزایش بها داشته است.

در گزارشات عدیده ذکر شده است حدود ۵۴ درصد از ظرفیت باتری های موجود در وسایل نقلیه الکتریکی فقط به شکل پلاگین در سراسر جاده های جهان استفاده شده است. این مورد بیانگر آن است که مواد شیمیایی مانند کاتد و نیکل نسبت سایر مواد اولیه باتری بیشتر بوده است. حدود ۲۶ درصد تامین کنندگان کاتد در دنیا با کمبود و ۲۰ درصد تولید کنندگان نیکل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این درحالی است که کیفیت مواد اولیه باتری نسبت به سال های گذشته کاهش جدی داشته است.

مواد شیمیایی نیکلی حدود یک پنجم بازار جهانی خودرو الکتریکی را در سال ۲۰۲۱ در بر گرفته و به همان اندازه که مقدار مصرف نیکل در باتری خودروها افزایش یافته است

افزایش مصرف نیکل در باتری ها
از نظر بازارهای منطقه ای مواد اولیه باتری به ویژه نیکل در قاره آمریکا توسط تسلا، فولکس واگن، فورد و هیوندای مورد استفاده است. این در حالی است که سلول های نیکل برای پک های باتری در اروپا، آسیا و اقیانوسیه به ویژه چین کمتر مورد مصرف است. در حقیقت جنگ تسلا و بی وای دی در مقدار مصرف نیکل در حال انجام است.

نکته قابل توجه در اینجاست که سال گذشته مقدار استفاده سلول های نیکلی برای پک های باتری در جاده ها کمتر بوده است. اما مقدار مصرف جریان الکتریکی آن ها به خصوص در جاده های آمریکا نسبت به لیتیوم بیشتر بوده است، این مساله نشان می دهد که عمرمفید باتری های نیکلی نسبت به لیتیومی نیز کاهش دارد.

یکی از موسسات تحلیل انرژی در آمریکا به تازگی مقاله ای در خصوص مواد اولیه باتری منتشر کرده بود که نشان می دهد مواد شیمیایی نیکلی حدود یک پنجم بازار جهانی خودرو الکتریکی را در سال ۲۰۲۱ در بر گرفته است. این مقدار براساس وات-ساعت محسوب می شود که نشان می دهد مقدار این ماده یک چهارم کل خودروهای الکتریکی را تشکیل می دهد. به همان اندازه که مقدار مصرف نیکل در باتری خودروها افزایش یافته است به همان میزان نیز فروش محصولات الکتریکی در دنیا افزایش یافته است.

هرچند که سلول های باتری عاری از نیکل ۴۱ درصد کل خودروهای الکتریکی به فروش رفته را تشکیل می دهد، اما تامین کنندگان باتری به دنبال سوق مشتریان خود به سمت استفاده از باتری های لیتیومی هستند

باتری های لیتیموی جای نیکلی را می گیرد؟
داده های محققان نشان می دهد که به طور کلی در آسیا و اقیانوسیه مواد شیمیایی بدون نیکل ۳۴ درصد باتری خودروهای پلاگین الکتریکی یا هیبریدی را در سال ۲۰۲۱ تشکیل داده است. هرچند که سلول های باتری عاری از نیکل ۴۱ درصد کل خودروهای الکتریکی به فروش رفته را تشکیل می دهد، اما تامین کنندگان باتری به دنبال سوق مشتریان خود به سمت استفاده از باتری های لیتیومی هستند.

در داده های مذکور آمده است که اختلاف ناشی از ظرفیت های الکتریکی در بسته های وزنی کم حجم براساس فروش خودروهای الکتریکی مجهز به باتری جایگزین شده محصولات نیکلی است. براساس ساختار صنعتی هر بازار و مقدار تعامل تولیدکنندگان شیمیایی با خودروسازان، مصرف باتری یا سلول لیتیومی و نیکلی متفاوت است.

اینتلژنسی دریافت که در قاره آمریکا بیشتر از ۸۶ درصد از باتری های موجود در خودروهای الکتریکی یا هیبریدی فروخته شده در جاده های این کشور سال گذشته محصول کربنات لیتیوم بوده است. مقدار مصرف کربنات لیتیوم در اروپا به ۵۱ درصد رسیده و در آسیا و اقیانوسیه ۳۰ درصد است. از نظر شرکت های تحقیقاتی مصرف هیدروکسید لیتیوم در سال جاری نسبت به نیکل افزایش خواهد یافت.

۴۵ درصد از باتری های محصولات الکتریکی در سراسر جهان کربنات لیتیوم و ۵۵ درصد آن هیدروکسید لیتیوم است. این مقدار در میان خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید تقسیم بندی شده است

رکورد فروش ۱۷۳ هزار و ۶۴۱ تن لیتیوم کربنات
گفتنی است ۴۵ درصد از باتری های محصولات الکتریکی در سراسر جهان کربنات لیتیوم و ۵۵ درصد آن هیدروکسید لیتیوم است. این مقدار در میان خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید تقسیم بندی شده است.

لازم به ذکر است که براساس تخمین تحلیلگران در سال ۲۰۲۱ رکورد فروش ۱۷۳ هزار و ۶۴۱ تن لیتیوم کربنات برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی در سراسر جهان شکسته شده است، این مقدار گویایی افزایش ۱۱۰ درصدی مصرف این ماده است.

رقابت برای تولید خودروهای الکتریکی بستگی به توسعه ظرفیت معادن لیتیوم و نیکل در سراسر جهان دارد، اخبار منتشر شده از چین و کانادا نشان می دهد که چینی ها در سال جدید کاهش عرضه محصول خواهند داشت. این مساله درپی عدم سرمایه گذاری متناسب با افزایش تقاضا در صنعت خودروسازی و سایر صنایع وابسته رخ داده است.

افزایش بها نیکل یا لیتیوم می تواند تولید باتری در سراسر جهان را با کاهش همراه سازد، این مورد در سال جاری می تواند صنایع وابسته به این منبع انرژی را تحت تاثیر قرار دهد و نظر مشتریان در خصوص خرید خودروهای الکتریکی را کاهش دهد. باید منتظر بود و دید که کانادا، چین و استرالیا در رقابت برای تولید لیتیوم و نیکل چه برنامه جدیدی را دنبال خواهند کرد.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha