۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
قدرت خرید کارگران را در جامعه بالا ببرید
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

قدرت خرید کارگران را در جامعه بالا ببرید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت با دادن یارانه به تولیدکنندگان منجر به کاهش هزینه‌های تولید شده و قدرت خرید کارگران در جامعه بالا می‌رود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدناصر موسوی لارگانی درمورد افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ گفت: جلسه شورای عالی کار در حالی با حضور نمایندگان دولت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با موضوع تعیین حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۹ برگزار شد که به‌دلیل عدم توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان، حداقل دستمزد با رأی‌گیری مشخص شد.

 نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی کارگران از دستمزد ۹۹ و کارفرمایان از شرایط اقتصادی کشور راضی نیستند اما باید مبلغی در نظر گرفته شود تا براساس آن حقوق‌ها پرداخت و چرخه تولید کشور حرکت کند.

کارگران را دریابیم یا کارفرمایان را

وی تاکید کرد: سال گذشته خط فقر در کشور ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که این افزایش حقوق پاسخگوی خرج و مخارج یک کارگر با چند سر عائله را نمی‌دهد و با تورم جامعه همخوانی ندارد، اما باید یکطرف دیگر ماجرا را هم در نظر بگیریم اکثر کارگران در بخش خصوصی کار می‌کنند و اگر به بخش خصوصی هم بیشتر از نرخ تعیین شده فشار بیاوریم نمی‌توانند به تولید ادامه دهند و مجبور به تعدیل نیروی کار و تولید و گاهی هم منجر به تعطیلی کارگاه و بنگاه تولیدی می‌شوند.

با تورم موجود در جامعه، افزایش حقوق و دستمزد کارگران خود عاملی بر رشد تورمی دیگر در کشور خواهد بود

موسوی لارگانی تصریح کرد: در اوضاع کنونی که کشور درگیر بیماری کرونا است و فشار تحریم‌ها بر روی نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بیش از اندازه است باید برنامه‌ریزی دیگری در راستای افزایش حقوق و دستمزد صورت بگیرد. با تورم موجود در جامعه، افزایش حقوق و دستمزد کارگران خود عاملی بر رشد تورمی دیگر در کشور خواهد بود، زمانی که تولید در کشور بالا ‌می‌رود بدون شک تورم رشد صعودی خواهد داشت و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. دولت با دادن یارانه به تولیدکنندگان منجر به کاهش هزینه‌های تولید شده و قدرت خرید کارگران در جامعه بالا می‌رود.

کالاهای اساسی افزایش قیمت نداشته باشند

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در سال ۹۹ حقوق کمتر از ۲میلیون ۸۰۰ هزار تومان مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود، در مورد بیمه کارگران هم درصد قابل توجهی برعهده کارفرما است و درصدی با کارگران که چندان تاثیری در کاهش پایه حقوق کارگران نخواهد داشت، باید کالاهای ضروری و اساسی که مردم به آنها نیازمند هستند مثل نان، برنج و پروتئین‌ها افزایش قیمت زیادی نداشته باشند تا مردم قدرت خرید داشته باشند.

مشکل تورم با کاهش صفرهای «ریال» حل شدنی نیست

وی تاکید کرد:‌ زمانی که درآمد کم و هزینه‌ها بالا باشد قدرت خرید افراد جامعه علی‌الخصوص قشر ضعیف جامعه کاهش پیدا می‌کند، سال گذشته راهکارهای مبنی بر کاهش صفرهای ریال برای افزایش قدرت خرید مردم ارائه شد که توجهی به کاهش ارزش ریالی در حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران کشور صورت نگرفت. مشکل افزایش حقوق و دستمزد و رشد تورم سال‌هاست در کشور وجود داشته و با کاهش صفرهای «ریال» برطرف نمی شود.

افزایش حقوق بدون شک افزایش چند برابری قیمت‌ها را برای اقلام مصرفی به همراه دارد

موسوی یادآور شد: افزایش حقوق بدون شک افزایش چند برابری قیمت‌ها را برای اقلام مصرفی به همراه دارد باید نظارت درستی در همه بازارها از طرف دولت صورت بگیرد، این نظارت بر قیمت کالاهای مصرفی باید از سوی سازمان‌های مرتبط با دولت علی الخصوص وزارت صمت و تعزیرات حکومتی صورت گیرد که ما شاهد رشد شبانه قیمت اقلام ضروری در اوضاع نابسامان کشور نباشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایط کنونی، کشور در میانه تحریم‌ها با بیماری پرهزینه کرونا روبرو است باید تمام حزب و گروه بازی خود را کنار گذاشته و از افراد خبره و نخبه برای اداره کشور استفاده کنیم تا بتوانیم این شرایط کنترل کنیم انتخاب اشخاص نالایق در جهت اداره کشور عاملی بر شرایط نابسامان اجتماعی و فرهنگی علی الخصوص اقتصادی کشور شده است امیدوارم رابطه‌ها در اداره کشور جای خود را به ضابطه‌ها  بدهد.

کد خبر: ۱۳٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha