۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
 زنبورداران و باغداران زیرتیغ کرونا
یادداشت؛

زنبورداران و باغداران زیرتیغ کرونا

ساری - باغداری و زنبورداری فعالیت غالب مردمان دیار مازندران است و در حال حاضر که کرونا شتاب گرفته، لازم است این دسته به بایدها و نبایدهایی برای مقابله با این بیماری توجه کنند، این موضوع محور یادداشت علی اسحاقی کارشناس ارشد علوم کشاورزی در مازندران قرارگرفته است.

علی اسحاقی؛ خبرگزاری بازار – اگرچه تاکنون یافته‌هایی که ثابت کند کرونا ویروس از طریق فعالیت‌های کشاورزی و زنبور عباس به انسان منتقل شود، بیان‌نشده، اما توجه به برخی اصول بهداشتی و فردی می‌تواند باغداران و کشاورزان را از ابتلای به این بیماری مصون نگه دارد.

کرونا ویروس بیماری مرموز و ناشناخته‌ای که بی‌رحمانه قربانی می‌گیرد و در بین قربانیان قشرهای مختلفی ازجمله کارگر گرفته تا کشاورز، پیر و جوان وجود دارد، بنابراین در فصل کشاورزی و فعالیت‌های باغبانی و زنبورداری باید به این مسئله توجه ویژه شد.

اگرچه کرونا ویروس از طریق انسان به دیگری منتقل می‌شود اما زنبوردار عسل و یا باغدار می‌تواند ناقل این بیماری به دیگری باشد که رعایت بهداشت فردی می‌تواند در سرایت این بیماری جلوگیری کنند.

اگرچه کرونا ویروس از طریق انسان به دیگری منتقل می‌شود اما زنبوردار عسل و یا باغدار می‌تواند ناقل این بیماری به دیگری باشد که رعایت بهداشت فردی می‌تواند در سرایت این بیماری جلوگیری کنند

شستشوی مرتب دست با آب و صابون و مواد ضدعفونی استاندارد قبل و بعد از شروع زنبورداری و باغداری، پرهیز از دست زدن به چشمان، بینی و دهان، استفاده از لباس کامل زنبورداری در کار در زنبورستان ها باید توسط فعالان این رشته مورد توجه جدی قرار گیرد.

همچنین ضدعفونی کردن لباس کار زنبورداری و باغداری قبل و بعد از کار در پیشگیری از ابتلا به ویروس امری مهم است و از آنجا که زنبورداری حرفه‌ای دشوار و سخت به شمار می‌رود، در فصول پر کار و کوچ، زنبوردار باید برای تقویت سیستم ایمنی خواب کافی داشته باشد.

توجه به اقدامات پیشگیرانه در حرفه زنبورداری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری امری بسیار مهم است و اگر زنبوردار نشانه‌هایی از بیماری را مشاهده کرد باید فوراً به پزشک مراجعه کرده و تمامی ادوات و وسایل و لباس کار و کارگاه بسته‌بندی محصولات زنبورداری را ضدعفونی کند.

کندوها با شعله افکن ضدعفونی شود

برای ضدعفونی ادوات و وسایل زنبورداری نظیر موم دوز، اهرم، دودی و غیره می‌توان از آب داغ و یا مواد بهداشتی مجاز بهره گرفت، کندوها را با شعله افکن ضدعفونی کرد و کلنی‌ها نیز به دوره فاضلاب شهری و روستایی مستقر شوند.

رعایت فاصله مناسب با زنبورستان های مجاور، کاهش ارتباط با سایر زنبورداران و کشاورزان هنگام ملاقات، رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای تولید در زمان برداشت و استفاده از لباس روکار در زمان برداشت عسل می‌تواند ابتلای به بیماری را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد.

علاوه براین اکستراکتور، پولک تراش و سایر وسایل و ظروف جمع‌آوری عسل، گرده، ژله رؤیا و غیره نیز باید با استفاده از آب داغ و شوینده مناسب ضدعفونی شود و در زمان برداشت عسل و سایر تولیدات باید از ماسک و دستکش یک‌بارمصرف استفاده شود.

محیطهای مرطوب باغات محل زیست کرونا

از آنجایی‌که کرونا ویروس در محیط‌های مرطوب زنده می‌مانند، درختان و نهال‌ها محلی مناسب برای انتقال این ویروس هستند و باغداران در هنگام جابجایی نهال‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند و ضمن استفاده از ماسک و دستکش، در محل باغات نیز سم‌پاشی کنند تا ویروس از بین رود.

پرهیز از قرار دادن نهال در منزل و انتقال مستقیم آن به مزرعه برای کاشت از دیگر مواردی است که باغداران برای پیشگیری از شیوع بیماری باید به آن توجه کنند و پس از کاشت نهال نسبت به شستشوی ماشین حمل نهال با استفاده از الکل یا وایتکس اقدام کنند.

با توجه به اینکه ویروس روی چوب تا چهار روز و روی لباس بین شش تا ۱۲ ساعت باقی می‌ماند، باید نسبت به ضدعفونی کردن آن اقدام تا از انتقال به سایرین پیشگیری شود.

۱۱۰ هزار هکتار باغ در مازندران وجود دارد که ۱۸۰ هزار باغدار در این حوزه فعالیت می‌کنند و سالانه بیش از شش میلیون کیلوگرم عسل در استان تولید می‌شود که نشانگر تولید قابل‌توجهی از بهره وران در این حوزه است و رعایت اصولی بهداشتی برای پیشگیری از کرونا ویروس می‌تواند به‌سلامت جامعه هدف منجر شود.

کد خبر: ۱۳٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha