۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
هدفگذاری ایجاد ۴۷ زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در برنامه هفتم توسعه
مجری طرح توسعه زنبورداری کشور خبر داد

هدفگذاری ایجاد ۴۷ زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در برنامه هفتم توسعه

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، از هدفگذاری ایجاد ۴۷ زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش بازار، حسین اکبرپور در حاشیه وبینار سراسری ایجاد زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل و اعطای تسهیلات سرمایه‌گذاری در سامانه "سیتا" افزود: پیش‌بینی هدف برنامه هفتم توسعه، ساماندهی حداقل پنج درصد از تولید سالیانه محصولات زنبور عسل مطابق دستورالعمل ابلاغی در قالب ۴۷ زنجیره ارزش می‌باشد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با بیان این که دستورالعمل ایجاد زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ از سوی وزیر جهاد کشاورزی به استان‌های کشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: این دستورالعمل با اهدافی همچون ساماندهی تولید، شناسایی حلقه‌های تولید، فرآوری، توزیع، ایجاد ارزش افزوده، افزایش صادرات، تسریع در سرمایه‌گذاری، تجاری‌سازی و برندسازی محصولات زنبور عسل تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: این وبینار نیز در راستای تسریع در شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش محصولات زنبور عسل برگزار شده تا بتوانیم تولید را در استان‌ها ساماندهی و از صنعت زنبورداری کشور حمایت کنیم.

ایران توان صادرات سالانه ۱۰ هزارتن عسل را دارد
اکبرپور بر نظارت بر فعالیت‌های زنبورداری در قالب تشکیل زنجیره‌های ارزش تاکید کرد و گفت: ایران توان صادرات سالانه حدود ۱۰ هزار تن عسل را دارد.

وی اظهار داشت: این درحالی است که در سال گذشته ۱۶۰۰ تن و در ۸ ماهه امسال نیز زیر یک هزار تن عسل صادر کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم با ایجاد زنجیره‌های ارزش، علاوه بر ارتقای کمی و کیفی عسل، صادرات این محصول را افزایش دهیم.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با اشاره به تسهیلات مورد نیاز بخش زنبورداری کشور گفت: برای نوسازی و بهسازی ۲۰ درصد از کندوهای عسل در سال با توجه به معیار هزینه‌های سال ۱۴۰۲، به حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌ای نیاز است.

وی با اشاره به این که بر اساس آخرین سرشماری در مهر امسال، ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور موجود است، ابراز داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده، زنبورداران به ازای هر کلنی، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات سرمایه در گردش، برای خرید تجهیزات به ازای هر کلنی حدود یک میلیون تومان و برای خرید هر کندو با کلنی زنبور نیز مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیاز دارند.

اکبرپور در همین حال خواستار آن شد که منابع مالی مورد نیاز از سوی سیستم بانکی و یا منابع وزارت جهاد کشاورزی به صورت خط اعتباری تامین شود.

وی با بیان این که تسهیلات در سامانه یکپارچه تسهیلات و اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی شناور است، گفت: تسهیلات سیتا برای صنعت زنبور عسل در چهار بخش احداث، تکمیل، تجهیز و نوسازی، توسعه و سرمایه در گردش طراحی شده است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، نقش زنبور عسل از طریق گرده‌افشانی بر تولیدات کمی و کیفی محصولات باغی و زراعی و همچنین در حوزه سلامت جامعه را موثر دانست و تصریح کرد: بخشی از تسهیلات حوزه باغبانی و زراعت به دلیل نقش موثر در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی باید به حوزه زنبور عسل سوق داده شود.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سودی که زنبور عسل به سایر بخش‌ها می‌رساند در جهان بین ۶۰ تا ۱۴۳ برابر و در ایران حدود ۹۰ برابر سود تولید عسل است.

کد خبر: ۲۶۸٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha