۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
شرایط کرونایی کشور پایدار است| سالمندان سالی یکبار واکسن کرونا تزریق کنند
معاون وزیر بهداشت:

شرایط کرونایی کشور پایدار است| سالمندان سالی یکبار واکسن کرونا تزریق کنند

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اکنون شرایط کرونا پایدار است؛ با این حال ما به همه پیشنهاد می‌کنیم که در مکان‌های پرجمعیت از ماسک استفاده کنند.

به گزارش بازار، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، در برنامه صبح بخیر ایران، گفت: انقلاب اسلامی، باعث شد که انقلابی در همه زمینه‌های اجتماعی کشور رخ دهد. تحولات صورت گرفته در زمینه بهداشت و درمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. تا قبل از انقلاب ما شاهد حضور پزشکان خارجی در بیمارستان‌ها، بیماری‌های غیر قابل کنترل و مرگ‌ومیرهای بسیار بالا بودیم. اکنون ما به شرایطی رسیده‌ایم که بسیاری از این بیماری‌ها از جمله سرخک و فلج اطفال برای مردم تبدیل به خاطره شده است.

وی افزود: بعضا برخی بر این باورند که پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه پزشکی سیری طبیعی بوده و بدون رخ دادن انقلاب نیز شکل می‌گرفت. در پاسخ به این افراد باید گفت که با مقایسه‌ای ساده با دیگر کشورها می‌توان فهمید که این سیری طبیعی نیست. تا قبل از انقلاب نسبت مرگ نوزادان ۱۴۰ نفر به ازای ۱۰۰۰ متولد بود. اکنون متوسط کشوری حدود ۸ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ متولد است. همچنین مرگ و میر مادران از ۲۵۰ به ۲۳ نفر از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که متوسط این مرگ و میر در آمریکا ۱۳۰ نفر است.

فرشیدی اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه حاصل از انقلاب در زمینه پزشکی، بحث ادغام آموزش پزشکی در ارائه خدمت بود. در این برنامه افرادی بر اساس نیاز جامعه تربیت می‌شدند و در همین راستا نیروهای کارامد شکل گرفت. اکنون ما رقم بالای ۹۸ درصد را در عمده واکسیناسیون داریم که در بسیاری از کشورهای اروپایی این دستاورد حاصل نشده است.

فرشیدی در مورد موفقیت ایران در کنترل بیماری کرونا، اظهار کرد: کووید آموخته‌های بسیاری را برای همه کشورهای دنیا داشت. در ایران نیز ما به دستاوردهای بزرگی، به خصوص در دولت سیزدهم رسیدیم. این در حالی است که شروع این دولت مصادف با اوج دوران کووید بود. رئیس جمهور پیگیری‌های ویژه در زمینه واکسن داشتند و ما همچنین شاهد مشارکت بی‌نظیر مردم بودیم. ما به جایی رسیدیم که بیش از۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق واکسن در یک روز صورت می‌گرفت.

وی افزود: رصد تمامی بیماری‌ها از وظایف ماست. اکنون همکاران ما در حال رصد بیماری کووید و بیماری‌های دیگر هستند. ما اکنون مراجعینی داریم که علائم کووید را دارند و به صورت روزانه با این افراد در تعامل هستیم. با این حال خیال هموطنان عزیز راحت باشد که اوضاع تحت کنترل است. همکاران ما شبانه روز در حال نمونه‌گیری و بررسی شرایط کووید هستند. در واقع در ماه بیش از هزار نمونه کووید مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت لازم هشدار مربوطه اعلام شود.

فرشیدی اظهار کرد: خوشبختانه اکنون شرایط کووید پایدار است. با این حال ما به همه عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که در مکان‌های پرجمعیت از ماسک استفاده کنند. همچنین افراد با بیماری‌های مزمن، به خصوص بیماری‌هایی که ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بسیار مراقب باشند. به علاوه افراد مسن سالیانه یک بار واکسن کووید را دریافت کنند.

وی گفت:‌دولت سیزدهم دو آورده بسیار مهم در حوزه بهداشت داشت. یکی از این آورده‌ها بحث جوانی جمعیت بود. اکنون ما شاهد این هستیم که جایگاه خانواده در دنیا در حال تحول از حالت سنتی خود است. بحث دوم، تبدیل فعالیت‌های غیر فعال به فعالیت‌های فعال است که ما در مراکز پذیرا هستیم که افراد مراجعه داشته باشند. در این راستا برنامه سلامت خانواده در حال اجراست. همچنین برخورداری همگان از پرونده سلامت الکترونیک و ارائه برنامه‌های خودمراقبتی در چشم‌انداز ما قرار دارند.

کد خبر: ۲۷۲٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha