۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۵
دست واسطه ها از زعفران تایباد کوتاه شد| رونق فعالیت های دامداری و کشاورزی در مرز شرقی ایران
گفتگوی بازار با کارشناس شرکت مدبر کشت توس

دست واسطه ها از زعفران تایباد کوتاه شد| رونق فعالیت های دامداری و کشاورزی در مرز شرقی ایران

نوری، کارشناس  شرکت مدبر کشت توس گفت: مردم شهرستان تایباد از طرح های اقتصادی کشاورزی و دامپروری هلدینگ کشاورزی ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) استقبال کردند.

بازار؛ گروه ایران: همین چند وقت پیش بود که پروژه های متعدد کشاورزی و دامپروری در شهرستان تایباد به عنوان یکی از مرزی ترین نقاط استان خراسان رضوی توسط جمعی از مدیران و اعضای ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) مورد بهره برداری قرار گرفت.

طرح های محرومیت زدایی که توانست کمک قابل توجهی هم در زمینه اشتغال زایی در حوزه دام پروری و هم کوتاه کردن دست واسطه ها از بازار فروش تولیدکنندگان زعفران کند و حالا به گفته کارشناسان درصد بالای مردمی که در این منطقه در زمینه های کشاورزی و پرورش دام سبک فعالیت دارند از پروژه های افتتاح شده منتفع شده و استقبال کرده اند. در این رابطه جواد نوری، کارشناس شرکت مدبر کشت توس در گفت و گو با «بازار» توضیح می دهد.

* چندی پیش پروژه های متعدد کشاورزی و دامپروری در شهرستان تایباد افتتاح شد، بفرمایید طرح های اقتصادی مورد بهره برداری شهرستان اکنون به چه مرحله ای رسیده است؟
همانطور که اشاره کردید چندی پیش طرح های متعدد کشاورزی و دامپروری در شهرستان تایباد توسط شرکت مدبر کشت توس که زیر نظر هلدینگ کشاورزی ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ع) قرار دارد با محوریت محرومیت زدایی، اشتغالزایی و غیره مورد بهره برداری قرار گرفت.

دلیل انتخاب تایباد برای اجرای طرح های اقتصادی شرکت نیز این است که این شهرستان به عنوان یک منطقه محروم و مرزی شناخته می شود و با توجه به شرایط منطقه ای که دارد برای ورود سرمایه گذاران و رونق اقتصادی آن از سوی بخش خصوصی امکان پذیر نبود. از همین رو در راستای سیاست های ستاد با توجه به ضرورت توسعه اشتغالزایی در این منطقه اجرای طرح های یاد شده مورد توجه قرار گرفت.

نزدیک به دو سال است که با راه اندازی دامداری ۲ هزار راسی توانسته ایم در زمینه دامداری و پرورش طیور از جمله شترمرغ فعالیت های مهمی انجام دهیم و بحث درآمد زایی روستاهای اطراف تایباد را پیش بگیریم

* در خصوص طرح هایی که در شهرستان تایباد اجرایی شده توضیح بیشتری بفرمایید و بگویید در چه زمینه ای هستند؟
همانطور که از اسم شرکت مدبر کشت توس مشخص است بیشتر پروژه های اجرایی در حوزه کشاورزی هستند اما با این حال در همان طرح های اجرایی شده نزدیک به دو سال است که با راه اندازی دامداری ۲ هزار راسی توانسته ایم در زمینه دامداری و پرورش طیور از جمله شترمرغ فعالیت های مهمی انجام دهیم و بحث درآمد زایی روستاهای اطراف تایباد را پیش بگیریم.

از همین رو شمار قابل توجهی از مردم روستا نشین منطقه تایباد به پرورش شترمرغ گرایش پیدا کرده اند و در حال حاضر هم در این زمینه فعالیت دارند.

* اشاره کردید روستاییان شهرستان تایباد استقبال خوبی از برنامه شرکت مدبر کشت توس برای پرورش شترمرغ کرده اند، ‌ بفرمایید نحوه مشارکت مردم در این طرح به چه شکلی است؟
از سوی شرکت جوجه یک ماهه شترمرغ به به متقاضیان تحویل داده می شود و پس از حدود هفت ماه که شترمرغ پروار شد و به وزن حدود ۸۰ کیلو رسید اقدام به خرید از روستاییان می کنیم که دغدغه ای در زمینه فروش شترمرغ یا حتی حضور واسطه ها ایجاد نشود.

به هر خانواده بر اساس توانایی و ظرفیت سنجی انجام شده از سوی شرکت، بین ۳۰ تا حداکثر ۱۲۰ قطعه جوجه شترمرغ برای پرورش تحویل داده می شود

* با این تفاسیر بفرمایید به هر خانواده چند جوجه شترمرغ داده می شود و آیا برای تحویل جوجه ها ظرفیت سنجی هم انجام می دهید؟
تمام خانواده هایی که جوجه شترمرغ برای پرورش به آن ها تحویل داده می شود مورد ظرفیت سنجی انجام گرفته اند، ‌ از همین رو به هر خانواده بر اساس توانایی بین ۳۰ تا حداکثر ۱۲۰ قطعه جوجه شترمرغ تحویل داده می شود.

* علاوه بر بحث پرورش شترمرغ، ‌به موضوع کشت زعفران نیز اشاره کردید، ‌ بفرمایید اقدامات شرکت مدبر کشت توس در زمینه کشت زعفران به چه شکل است؟
عموم مردم منطقه تایباد کشاورز هستند و بیش از ۴۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی در این منطقه وجود دارد از همین رو کشت زعفران نیز با توجه به شرایط اقلیمی منطقه مورد توجه است، بنابراین با برنامه ریزی مجموعه مدبر کشت توس اقدام به جمع آوری زعفران از مردم کشاورز می کند تا هیچ کشاورزی مجبور نباشد به دلیل مشکلات اقتصادی با قیمت پایین محصول خود را به واسطه ها به فروش برساند.

کد خبر: ۱۳۵٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha