۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
لامپ هالوژن

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن، دقیقاً همان روشنایی جذابی است که با وجود حرارت بالایی که دارد همیشه مورد توجه طراحان نورپردازی بوده است.

به گزارش بازار، لامپ هالوژن، دقیقاً همان روشنایی جذابی است که با وجود حرارت بالایی که دارد همیشه مورد توجه طراحان نورپردازی بوده است. این لامپ با وجود درخشندگی بالا و کیفیت نور بسیار زیادی که در اختیار کاربران میگذارد، به عنوان یکی از منابع روشنایی طرفداران خاص خود را دارد. لامپ هالوژن روشنایی همانند روشنایی طبیعی و درخشندگی نور خورشید در ابعاد بسیار کوچکتر ایجاد می کند. برای انتخاب منبع نوری، باید بدانیم که این منبع روشنایی در چه دسته بندی از محصولات روشنایی قرار دارد و انواع و کاربری این لامپ به چه صورت است، تا بنوانیم بهترین بازدهی را در فضای مورد نظر خود بدست آوریم.

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن یکی از انواع منابع روشنایی و نوعی فناوری و تکنولوژی روشنایی است، که عملاً زیرمجموعه پیشرفته تری از خانواده لامپ های رشته ای بحساب می آید. لامپ هالوژن، درست همانند لامپ رشته ای، جریان الکتریکی را از طریق سوکت یا سرپیچ، وارد لامپ می کند و این جریان به سمت رشته تنگستن می رود و دقیقاً مشابه لامپ رشته ای، تنگستن را گرم می کند. با این تفاوت که در لامپ هالوژن، رشته تنگستن در یک کپسول از جنس کوارتز که با گازهای ید و برم پر شده قرار گرفته.

لامپ هالوژن

روشنایی لامپ هالوژن

روشنایی لامپ هالوژن به این صورت شکل میگیرد که، در ابتدا جریان الکتریکی چرخه روشنایی لامپ را شروع می کند، به این صورت که ذرات رشته تنگستن سوزانده شده، دوباره توسط گاز هالوژن موجود در داخل کپسول کوارتز، بر روی رشته قرار می گیرند و به این ترتیب امکان استفاده از این ذرات در لامپ را برای همیشه فراهم می کند. کاربرد مجدد ذرات، به لامپ هالوژن کارایی و روشنایی باکیفیت تر و طول عمر بالاتری نسبت به لامپ های رشته ای می دهد و این امر باعث ایجاد روشنایی و درخشندگی متفاوتی در این لامپها می شود. ضمن اینکه لامپ هالوژن بسته به کیفیت تولید، می تواند تا ۲۵۰۰ ساعت طول عمر داشته باشد و دوام بیاورد، در حالی که طول عمر ‌لامپ های رشته ای در بهترین حالت بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت است. همچنین لامپ هالوژن می تواند در دمای بالاتری نسبت به لامپ رشته ای عمل کند. به همین علت است که لامپ های هالوژن تخصصی، با وجود ابعاد بسیار کوچک کاسه و حباب، در توان های بالا و واتی معادل ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ وات هم عرضه می شوند.

لامپ هالوژن

دسته بندی لامپ هالوژن

لامپ هالوژن بر اساس فناوری که طی آن تولید روشنایی صورت می گیرد، طبقه بندی می شود. از آنجایی که لامپ هالوژن، از همان ساختار اصلی لامپ رشته ای تشکیل شده است و فقط فناوری پیشرفته تری از این لامپ دارد، آن‌ را به عنوان یک دسته بندی مجزا در گروه محصولات روشنایی طبقه‌بندی نمی‌کنیم. بلکه آنرا زیر مجموعه ای از لامپ های عمومی و هم خانواده لامپ های رشته ای و تنگستنی می دانیم. به همین دلیل عملکرد لامپ رشته ای را یادآوری میکنیم، تا ایجاد روشنایی در لامپ هالوژن را که مشابه لامپ رشته ای است را بهتر دریابیم. روشنایی لامپ رشته ای و هالوژن به این صورت شکل می گیرد که در ابتدا، جریان الکتریکی دریافتی از منبع برق عبور کرده و با پایه یا همان سرپیچ لامپ تماس پیدا می کند. دقیقاً همانند لامپ های رشته ای، جریان الکتریکی وارد سرپیچ می شود و به سمت رشته تنگستن جریان پیدا می کند و تنگستن را تا حد توان گرم می کند. تنها تفاوت عملکرد روشنایی لامپ رشته ای با لامپ های هالوژن این است که رشته تنگستن در لامپ هالوژن، در کپسول کوارتز پر شده از گاز بی اثر هالوژن، شامل ید و برم محصور شده است.

لامپ هالوژن

هالوژن و معایب آن

با در نظر گرفتن مزایای لامپ های هالوژن، استفاده از این لامپ معایبی هم بهمراه دارد، که مهمترین معایب آن را می توان مصرف انرژی زیاد و ناکارآمدی، در اکثر موارد نیاز به تجهیزات جانبی، محدودیت های کاربری و تجزیه اجزای آن اشاره کرد. حتی با وجود اینکه هالوژن ها نسبت به لامپ های رشته ای کارآمدتر هستند، اما با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی صنایع روشنایی در سالهای اخیر و در مقایسه با منابع روشنایی موجود در بازار، هالوژن ها بازدهی نور بسیار کمتری خواهند داشت. به این صورت که در مقایسه نسبت لومن بر وات منابع روشنایی، و در مقایسه با منابع جدیدتر و لامپ های دیگری مانند ال ای دی، لامپ هالوژن بسیار ناکارآمد هستند. همچنین استفاده از لامپ هالوژن با محدودیت هایی نیز همراه است. مثالاً اگر فضایی مدرن و بسیار شیک باشد، ممکن است به دنبال آن باشید که فضای خود را با استفاده از منابع روشنایی با دمای کلوین بالاتر که نور سردتر و سفید تری از خود ارائه می دهد، برجسته کنید. در این چنین شرایطی، لامپ هالوژن محدودیت های کاربری خاص خود را دارد و نم یتواند رنگ و طیف نور بسیار متفاوت تری از لامپ های رشته ای را به شما ارائه دهد. و در آخر اینکه حباب شیشه ای هالوژن، به چربی های موجود در پوست انسان حساس است، بدین معنی که لمس حباب لامپ هالوژن توسط کاربران، می تواند به طول عمر و کیفیت روشنایی این لامپ آسیب برساند.

لامپ هالوژن

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکومارت با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکومارت در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکومارت در حال حاضر با تامین بیش از ۵۰۰ نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکومارت امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برندهای داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکومارت با تکیه بر سابقه ۴۰ ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

کد خبر: ۱۳۵٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha