۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
ایلام؛ قطب تولید عسل در غرب ایران/ نداشتن برند بزرگترین مشکل زنبورداران
بازار گزارش می دهد؛

ایلام؛ قطب تولید عسل در غرب ایران/ نداشتن برند بزرگترین مشکل زنبورداران

ایلام - در حالی استان ایلام از قطب های اصلی تولید عسل با کیفیت در کشور شناخته می شود، ولی نبود بسته بندی مناسب و برندسازی باعث گمنامی ایلام در این بخش مهم اقتصادی و ارز آور شده است.

بازار-گروه استان ها: استان ایلام دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی است که از این مقدار ۶۶۰ هزار هکتار جنگل و ۱۱۰ هزار هکتار نیز مرتع تشکیل داده است. وجود بیش از یک هزار گونه گیاهی در این استان سبب رونق زنبوداری در این استان شده است.

در سال های گذشته زنبورداری و تولید عسل در بسیاری از مناطق استان روج گرفته و باعث کسب درآمد برای مردم شده است، هرچند در این بین نبود بسته بندی مناسب و برندسازی باعث گمنامی عسل با کیفیت استان شده است.

طبق گفته کارشناسان منابع طبیعی استان بیش از ۵۵۰ گونه گیاهی شهدزا در استان ایلام وجود دارد که همین عامل باعث تولید عسل با کیفیت استان شده است، اما عسل با کیفیت استان نام و نشانی در کشور ندارد.

سالانه یک هزار تن عسل در ایلام تولید می شود

رئیس جهاد  کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار داشت: عسل استان ایلام از دیرباز تاکنون به دلیل وجود مراتع، جنگل ها و گیاهان متعدد استان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای مشتری های زیادی از سراسر کشور است.

سید محمد تراب میری با اشاره به اینکه وی افزود: بیش از دو هزار بهره بردار در زمینه پرورش زنبور عسل در مناطق مختلف استان فعالیت دارند، گفت: سالانه بیش از یک هزار  تن عسل از ۱۷۲ هزار کلونی در استان برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: فروش عسل باعث کسب درآمد بسیاری از خانواده های استان شده و هم اکنون رونق عسل در روستاهای استان بیشتر از سایر مناطق است، همین فروش عسل باعث جلوگیری از مهاجرت مردم روستاها به شهرها شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم عسل بین ۶ تا ۱۰۰ هزار تومان بستگی به نوع کیفیت فروخته می‌شود، افزود: خوشبختانه فروش محصول در استان بسیار خوب است و حتی مورد استقبال مردم دیگر مناطق کشور هم قرار می‌گیرد.

میری بیان داشت: هم اکنون عسل تولیدی در استان ایلام به دلیل تنوع گونه‌های گیاهی در استان، یکی از مرغوب ترین عسل‌های کشور است که دیگر مناطق کشور ارسال می‌شود.

نبود نام و نشان مشکلی اصلی عسل در ایلام

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به مشکلات پیش روی تولید عسل در استان، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات تولید عسل در استان نبود بسته بندی مناسب و بدون نام و نشان است.

وی ادامه داد: برندسازی برای عسل ایلام بسیار حائز اهمیت است چراکه هم اکنون عسلی که از استان خارج می شود با یک بسته بندی بدون و نام و نشان است و به اسم استان های دیگر فروخته می شود.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان به دنبال تکمیل زنجیره‌های تولید این محصول در استان است که قطعاً باعث اشتغالزایی و سود بیشتر برای مردم می‌شود، گفت: این مهم نیازمند واحدهای تولیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

استفاده از ظرفیت تولید عسل برای اشتغال در ایلام

یک کارشناس مسائل اقتصادی در ایلام در گفت و گو با بازار اظهار داشت: قطعا با تکمیل زنجیره تولید عسل در استان یعنی بسته بندی و برندسازی می توان برای خیلی از جوان های بیکار استان شغل ایجاد کرد.

قاسم عبدی افزود:  امروزه زنبورداری و تولید عسل به عنوان یکی از شغل‌های درآمدزای مردم استان در روستاها است و عسل بسیار مرغوب تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

وی عنوان کرد: نکته بسیار مهم اینکه عسل ایلام الان به عنوان یک سوغات در استان شناخته می شود و بسیاری از گردشگران غیر بومی از عسل استان خریداری می کنند و همین عامل نیز می تواند راه بسیار خوبی برای اشتغال و تولید بیشتر باشد.

وی ادامه داد: صنعت بسته بندی و برندسازی عسل در استان نیازمند یک طرح و برنامه ریزی همه جانبه با کار کارشناسی است که این مهم هنوز در استان محقق نمی شود.

وجود طبیعت بی نظیر و گیاهان متوع در ایلام باعث شده این استان یکی از قطب‌های اصلی عسل با کیفیت در غرب کشور باشد، با توجه به گونه‌های گیاهی که در سطح استان وجود دارد و چهار فصل بودن ایلام، بستر مناسبی برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده، نیاز است مسئولان در زمینه فروش محصولات زنبورداران با برندسازی و واحدهای بسته بندی مناسب اقدام کنند.

کد خبر: ۱٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha