۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی ستاد اجرایی فرمان امام برای واکسیناسیون دام های روستایی و عشایر البرز
مدیرکل دامپزشکی البرز به بازار خبر داد:

کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی ستاد اجرایی فرمان امام برای واکسیناسیون دام های روستایی و عشایر البرز

کرج- مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: با کمک یک میلیارد و۳۰۰ میلیون تومانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای واکسیناسیون رایگان گاو و گوساله های روستایی و عشایری باعث شد تب برفکی در البرز نداشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای واکسیناسیون دام های سنگین روستایی و عشایری البرز، گفت: با واکسیناسیون رایگان گاو و گوساله های روستایی و عشایری، سال گذشته و امسال بیماری تب برفکی را در استان نداشتیم.

غلامرضا توکلی با اشاره به تعامل بین دامپزشکی و سایر دستگاهها از جمله سازمان های جهاد کشاورزی، برنامه و بودجه استان و استانداری تشکر نمود و گفت: با این همکاری درراستای واکسیناسیون دام های استان توانستیم همه دامهای سبک وسنگین روستایی و عشایری استان را صددرصد رایگان انجام دهیم.

توکلی افزود: از ستاد اجرایی فرمان امام سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار ما قرار گرفت و توانستیم گاو و گوساله های روستایی را با وجود اینکه برای واکسیناسیون باید پول پرداخت می کردند، به صورت رایگان واکسینه کنیم که به دلیل رایگان بودن، استقبال خوبی انجام شد و سال گذشته و امسال بیماری تب برفکی را در استان نداشتیم و اگر هم بود، یکی دو کانون بصورت تکی بوده که خیلی سریع مهار شد.

غیر از دو نوع واکسن «تب برفکی و ال اس دی» واکسن های دیگر و انواع تست هابرای دامداری ها رایگان انجام می شود
وی در پاسخ به اظهار برخی دامداران صنعتی که واکسیناسیون دام ها به صورت پولی انجام می شود، گفت: در حال حاضر توسط اداره کل دامپزشکی استان و شهرستان های وابسته در سطح گاوداری های صنعتی و سنتی «روستایی و عشایری» واکسن های شاربن، هاری، آبله، بروسلوز بره و بزغاله، بروسلوز گاو و گوساله، پی پی آر به صورت رایگان انجام می شود و فقط در گاوداری های صنعتی واکسیناسیون تب برفکی و لمپی اسکین بهادارانجام می گردد.

توکلی اضافه کرد: تست سِل و بروسلوز و تست مشمشه در اسب ها جهت پیشگیری همگی بصورت رایگان انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز اظهار کرد: فقط واکسن «تب برفکی و لمپی اسکین یا «ال اس دی» در ارتباط با گاوداری های صنعتی پولی است که خوشبختانه با توجه به بضاعت مالی و فرهنگ و آگاهی دامداری های صنعتی، خودشان برای واکسیناسیون پیش قدم می شوند.

توکلی با اشاره به زیاد شدن کَنه در تابستان که باعث اشاعه بیماریCCHFدر دامها می شود گفت: در فصل تابستان در همه دامداری های سنتی، عشایری، روستایی سم پاشی به صورت رایگان انجام می شود.

وی تاکید کرد: غیر از دو مورد واکسن عنوان شده، انواع واکسیناسیون، تست ها و اقدامات پیشگیرانه در راستای حفظ سلامت دام در همه دامداری های سنتی، روستایی، عشایری و صنعتی توسط دامپزشکی استان و شهرستان ها بصورت رایگان انجام شده است.

بالای ۹۰ درصد واکسن های دامی کشور در البرز تولید می شود
توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تهیه واکسن دام ها در استان با کمبود یا مشکل مواجه هستیم، گفت: هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و بالای۹۰ درصد واکسن های دامی کشور در استان البرز «توسط موسسه رازی و ۴ شرکت دانش بنیان دیگر در بخش خصوصی» تولید می شود که این شرکت های دانش بنیان زیر نظر ما تولید می کنند و واکسنی که تولید می شود توسط مرکز تشخیص ،در تهران کاملا کنترل می شود و هیچ مشکلی در زمینه تامین واکسن نداریم.

مدیرکل دامپزشکی البرز با تاکید بر اینکه سلامت مواد غذایی کاملا وابسته به فعالیت پرسنل دامپزشکی است، افزود: مواد مصرفی در صبحانه، نهار و شام عمدتا" مرتبط با غذاهای دامی است که همگی توسط پرسنل دامپزشکی کنترل و رصد و پایش می شود.

وی ضمن اشاره به بیماری های مشترک مانند تب مالت، شاربن، هاری، سل و غیره که توسط دامپزشکی پیشگیری می شود گفت: تا ۱۵ بهمن سالجاری، واکسن شاربن۴۶۳ هزار و ۳۸۱ راس، تب برفکی دام سبک و سنگین ۷۳۶ هزار و ۷۷۵ راس، لمپی اسکین ۷۱ هزار و ۵۹۷ راس، هاری سگ هفت هزار و ۱۸۸ قلاده انجام شده است.

با پوشش صددرصدی واکسیناسیون در استان امسال مشکل حادی در حیات وحش نداشتیم
وی با اشاره به اهمیت سلامت حیوانات وحش گفت: واکسنPPR نیز ۴۳۰ هزار و ۸۴۱ راس در استان انجام شده است که به دلیل پوشش ۱۰۰ درصدی در استان امسال در ارتباط با حیات وحش مشکل حادی نداشتیم.

مدیرکل دامپزشکی البرز افزود: در ارتباط با سل ۸۷ هزار و ۹۰۰ راس و «بروسلوز پایش» ۱۰۹ هزار و ۴۲۸ راس و مِشمشه که یک بیماری مشترک بین تک سُمی ها و انسان است تعداد سه هزار و ۲۸۰ تست انجام شده است. که این خدمات باعث شد، آمار کانون پی پی آر و هاری، اکتیمای واگیردار در سال ۱۴۰۰ صفر باشد.

توکلی اضافه کرد: امسال توانستیم دام های روستایی و عشایری سنتی را صد درصد رایگان پوشش دهیم و با سم پاشی و ضدعفونی این دام ها قدم های مثبتی برداشته و باعث شد در استان بیماری نداشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha