۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
پرورش گیاهان دارویی در گلستان جدید است
معاون باغبانی جهاد کشاورزی گلستان:

پرورش گیاهان دارویی در گلستان جدید است

گرگان- فرهانی، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: پرورش گیاهان دارویی، صنعتی نوپا در استان است و در حال حاضر فقط کشاورزان پیشرو به سراغ آن می‌روند.

نوید رضا فراهانی در گفتگو با خبرنگار بازار بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی را شرق گلستان برشمرد و اظهار کرد: در شهرستان‌هایی نظیر کلاله و گالیکش محصول زیره سبز و سیاه دانه کشت می‌شود.

وی ضمن یادآوری این مطلب که زیره سبز و سیاه دانه یک‌ساله هستند، افزود: سایر کشت‌ها مانند نعناع فلفلی، استاخدوس، مریم گلی و گل گاوزبان چند ساله هستند.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به کشت زعفران در روستای وامنان آزادشهر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه زعفران کاران روستا یک تعاونی تشکیل دادند که تمامی مراحل اعم از کشت تا برداشت و بسته بندی را شرکت تعاونی انجام می‌دهد.

فراهانی در توضیح ارائه تسهیلات به باغداران و زارعین، گفت: برای هر پروژه نیاز است تا ۲۰ درصد هزینه را تولیدکننده تقبل کند که در این صورت ۸۰ درصد تسهیلات از سوی دولت به آنها پرداخت خواهد شد؛ بازپرداخت تسهیلات هم یک سال تنفس دارد و پنج ساله باید به حساب دولت واریز شود.

وی با بیان این نکته که درصد سود تسهیلات بسته به نوع اعتبار هرساله متفاوت است، افزود: تاکنون تسهیلات هفت تا ۹ درصدی یا ۱۲ و ۱۴ درصدی داشتیم اما اخیراً از تبصره ۱۸ این تسهیلات بین ۱۰ تا ۱۲ درصد پرداخت می‌شود.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از راه اندازی معاونت بازرگانی در جهاد کشاورزی استان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون حوزه بازرگانی در اختیار جهاد کشاورزی نبود اما اخیراً از سازمان صمت گرفته شده و قرار است به جهاد واگذار شود که پس از آن به موارد اینچنینی هم در بخش بازرگانی سازمان رسیدگی خواهد شد.

وی در خاتمه از نبود اتحادیه فعال در حوزه باغداری و گیاهان دارویی به عنوان یک مشکل یاد کرد و گفت: درحالیکه اتحادیه باغداران کشور در حال حاضر بسیار فعال هستند و بسیاری از مباحث اقتصادی از جمله ذخیره و فروش محصولات توسط فعالان همین صنف انجام می‌شود، در گلستان محصولات باغی شب عید استان از طریق شرکت تعاونی روستایی از باغداران خریداری می‌شود.

کد خبر: ۱۳۴٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha