۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد| ضرورت مدیریت بازار برای جلوگیری از رشد دوباره ارز!|
گزارش «بازار» از نوسان قیمت ارز

دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد| ضرورت مدیریت بازار برای جلوگیری از رشد دوباره ارز!|

در پی تداوم روند نزولی قیمتها در بازار ارز، نرخ دلار آزاد امروز با یک پله سقوط به کانال ۲۵ هزار تومان آمد، کاهش قیمتی که به گفته کارشناسان در صورت رفع کامل تحریم ها همچنان ادامه دار خواهد بود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت دلار در پی روند مطلوب انجام مذاکرت برجام در وین و معافیت برخی تحریم های بین المللی توسط آمریکا، طی ۲ هفته اخیر روندی کاهشی به خود گرفته تا جایی که طی این مدت قیمت آن بیش از ۲ هزار تومان افت کرده است، البته این افت قیمت فقط مختص به دلار نیست بلکه سایر ارزهای خارجی نیز، این روزها کم و بیش در بازار با سیر نزولی همراه شده اند.
دلاری که درماههای گذشته قیمت آن مرز ۳۰ هزار تومان را در بازار رد کرده بود اما هم اکنون نرخ انواع ارز در سراشیبی قیمت قرار گرفته و همچنان در حال کاهش است، آنگونه که دلار امروز با یک پله افت به کانال ۲۵ هزار تومان سقوط کرد.

سیاست گذاران و تصمیم گیران ارزی در شرایط فعلی بازار ارز باید فرصت را مغتنم بشمارند و با برنامه ریزی دقیق و راهکارهای اصولی کارشناسانه طوری بازار را ساماندهی کنند تا بتوانند حداقل نرخ دلار را در یک محدوده قیمتی منطقی تثبیت نمایند تا پس ازافت قیمت ارز در بازار نرخ این کالای سرنوشت ساز دوباره بر مدار رشد قرار نگیرد

ایجاد راهکاری اصولی برای ساماندهی بازار ارز با کاهش قیمت آن
حال از آنجایی که قیمت ارز این روزها متاثر از جو روانی حاصل از انجام مذاکرات برجام سیر نزولی را می پیماید و این احتمال وجود دارد که با انجام توافق نهایی و رفع تحریم های بین المللی، نرخ دلار و انواع ارز در بازار آزاد همچنان کاهشی و به زیر ۲۵ هزارتومان برسد، بنابراین سیاست گذاران و تصمیم گیران ارزی در چنین شرایطی باید فرصت را مغتنم بشمارند و با برنامه ریزی دقیق و راهکارهای اصولی کارشناسانه طوری بازار را ساماندهی کنند تا بتوانند حداقل نرخ دلار را در این بازار در یک محدوده قیمتی منطقی تثبیت نمایند تا پس از افت قیمت ارز در بازار نرخ این کالای سرنوشت ساز دوباره بر مدار رشد قرار نگیرد.
البته پیش بینی کارشناسان این است که کم توجهی به موضوع مهار نرخ تورم، بی تردید حفظ نرخ دلار در محدوده قیمتی ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان را در بازار سخت می کند. با این وجود تلاش دولت ابتدا باید برمهار نرخ تورم همچنین جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار متمرکز شود، زیرا نرخ تورم هم اکنون حدود ۵۰ درصد است که خیلی ها معتقدند؛ با چنین شرایطی حتی با کاهش مقطعی ارز در بازار احتمال بازگشت قیمت آن پس از چند هفته دور از انتظار نیست، زیرا وجود نرخ تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور با دلار مثلا ۲۵ هزار تومانی همخوانی آنچنانی ندارند.

افت نرخ ارز این روزها به دلیل فضای ملتهب بازار مقطعی و گذرااست، بنابراین به نظر نمی رسد که قیمت دلار حتی با رفع تحریم ها و انجام توافقات برجام بیش از ۲۴ هزار تومان افت کند، چرا که بازار هوشمند بوده و با توجه به نرخ بالای تورم در کشور همچنین احتمال رشد بالای تقاضا برای ارز در روزهای و هفته های آینده این احتمال وجود دارد که قیمت ها دوباره افزایشی شود

کاهش قیمت ارزی که خیلی واقعی نیست
میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با «بازار» درباره عواقب قیمت ها در بازار ارز و چگونگی مدیریت این بازار مهم اقتصادی گفت: قیمت ارز هم اکنون در بازار به دلیل جو روانی ناشی از انجام مذاکرات برجام با نوسان و البته شیب رو به پایین همراه است اما این کاهش قیمت خیلی نمی تواند واقعی باشد.
وی با بیان اینکه افت نرخ ارز این روزها به دلیل فضای ملتهب بازار مقطعی و گذرا است، گفت: به نظر نمی رسد که قیمت دلار حتی با رفع تحریم ها و انجام توافقات برجام بیش از ۲۴ هزار تومان افت کند، چرا که بازارهوشمند بوده و با توجه به نرخ بالای تورم در کشور همچنین احتمال رشد بالای تقاضا برای ارز در روزهای و هفته های آینده، بنابراین پیش بینی می شود در صورت عدم مدیریت بازار و بی ثباتی قیمت ها این احتمال وجود دارد که قیمت ها دوباره با رشدی خزنده رو به بالا همراه شوند.

همچنان باید مواظب بود که مبادا افزایش قیمت ارز پس از افت آن در پی انجام احتمالی توافقات برجام اتفاق بیفتد، چرا که زمینه افزایش احتمالی نرخ ارز در صورت بی توجهی به ساماندهی بازار و یا عدم سیاست گذاریهای درست برای ثبات بخشی آن وجود دارد

ضرورت تلاش برای ساماندهی نرخ ارز در بازار
رادپوراضافه کرد: اکنون که قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومان رسیده است نباید گفت این نرخ در بازار بسیار بالاست چرا که نرخ تورم در بازار بشدت بالاست و از آنجایی که نرخ تعادلی ارز حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان است بنابراین بانک مرکزی و دست اندرکاران بازار باید با برنامه ریزی درست و اصولی اقدامات خود را در راستای ساماندهی بازار ارز به کار گیرند.
وی ادامه داد: البته ما جهش قیمت ارز را در سالهای گذشته تجربه کرده ایم و این پیچ ها را گذرانده ایم اما همچنان باید مواظب بود که مبادا افزایش قیمت ارز پس از افت آن در پی انجام احتمالی توافقات برجام اتفاق بیفتد، چرا که زمینه افزایش احتمالی نرخ ارز در صورت بی توجهی به ساماندهی بازار و یا عدم سیاست گذاریهای درست برای ثبات بخشی آن وجود دارد. البته این ثبات بخشی زمانی احساس می شود که مجموعه اقتصاد کشور در مسیر درست و رشد قرار گیرد و نرخ تورم بر مدار نزول باشد. همچنین فروش نفت و محصولات صادراتی قابل توجه و ارز آوری خاصی نصیب کشورشود.

هر چند قیمت ارز اکنون در پی اخبار مثبت از انجام مذاکرات برجام سیر نزولی به خود گرفته است اما در واقع باید گفت که متوسط نرخ دلار تا پایان سالجاری ۲۶ هزار تومان پیش بینی می شود و معلوم نیست نرخ این کالا سال آینده به چه نرخی برسد

پیش بینی ثبات نرخ ۲۶ هزار تومانی دلار تا پایان سالجاری
پیمان مولوی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش نرخ ارز در بازار و آینده قیمتی این کالای مهم تاثیر گذار بر اقتصاد کشور اظهارداشت: هر چند قیمت ارز اکنون در پی اخبار مثبت از انجام مذاکرات برجام سیر نزولی به خود گرفته است اما در واقع باید گفت که متوسط نرخ دلار تا پایان سال جاری ۲۶ هزار تومان پیش بینی می شود و معلوم نیست نرخ این کالا سال آینده به چه نرخی برسد.
وی با بیان اینکه تا نرخ تورم کنترل و در مسیر کاهش قرار نگیرد، از طرفی ارزآوری در کشور به خوبی حاصل نشود، همچنین رشد اقتصادی قابل توجهی در کشور به دست نیاید، نباید منتظر بود که نرخ ارز زیر ۲۵ هزار تومان باقی بماند، گفت: در چنین شرایطی دولت باید تمام اقدامات خود را برای مهار رشد نقدینگی و نرخ بالای تورم بکارگیرد و ازطرفی برنامه ریزی های طوری صورت گیرد که رشد اقتصادی در کشور حاصل شود، در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که نرخ ارز با رشد بالا همراه نشود.
این عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: البته با توجه به وجود کسری بودجه کشور همچنین رشد نرخ تورم جهانی بخصوص آمریکا، بنابراین در صورتی که اقتصاد کشور به درستی ساماندهی نشود و از طرفی با رفع احتمالی تحریم های بین المللی راهکارهایی خاص کارشناسانه ای برای رشد اقتصاد کشور اتخاذ نشود بی تردید نرخ تعادلی دلار در سال آینده بالا خواهد بود و کنترل قیمت ارز نیز در بازار شاید به راحتی صورت نگیرد.
بنا به این گزارش؛ قیمت دلار امروز در بازار آزاد از کانال ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومان آمد طوری که هر دلار آمریکا در این بازار با سیر نزوالی به ۲۵ هزار ۹۵۰ تومان رسید. همچنین در صرافی‌های بانکی نیز امروز قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۱۱۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۸۶۴ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۵۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۶۷ هزار اعلام شده است، حال با توجه به تداوم روند انجام مذاکرات برجام معلوم نیست نرخ ارز متاثر از نتیجه آن در روزهای آینده چه رقمی شود.

کد خبر: ۱۳۴٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha