۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
فعالیت ۷۵۷ گروه بازرسی برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی در کشور
مدیرکل دفتر بهره‌برداری منابع آب ایران مطرح کرد

فعالیت ۷۵۷ گروه بازرسی برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی در کشور

حفاظت از آب‌های زیرزمینی کشور در دستورکار بخش آب وزارت نیرو قرار داشته و از سال ۱۳۸۴ اجرای طرح تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی به صورت منسجم در قالب ۱۲ طرح دنبال می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، جواد حاجیانی مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در این رابطه افزود: اتمام آماربرداری صحرایی سراسری مرحله سوم، فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در سطح مدارس و اجتماع، پیاده‌سازی الگوی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در دشت‌های پایلوت، انسداد ۱۰۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز و نصب ۹۲ هزار دستگاه کنتور هوشمند حجمی روی چاه‌های مجاز از جمله اقدامات انجام گرفته در طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در کشور به‌شمار می‌آید.

‌وی توسعه سامانه‌های فرایند محور (ساماب)، سامانه کنترلی(سامگشت) و سامانه کنترل پروژه (MCDM) را از دیگر اقدامات انجام شده در اجرای این طرح عنوان‌کرد و افزود: در نتیجه اقدامات کنترلی و نظارتی تاکنون ۳.۳۷۸ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی، مدیریت و برداشت آب کنترل شده است.

مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به صورت گسترده و سازمان‌یافته برای صیانت از منابع آب زیرزمینی دنبال می‌شود.

حاجیانی گفت: اجرای این طرح اگرچه تاکنون نتوانسته روند کاهش ذخایر آب‌ زیرزمینی را متوقف کند؛ ولی طبق بررسی داده‌های شبکه‌ پیزومتری کشور، سرعت تخریب آبخوان‌ها و کاهش ذخایر منابع آب زیرزمینی در مقایسه با قبل کاهش داشته است.

وی با اشاره به اجرای برنامه سازگاری با کم آبی برای نجات منابع آب زیرزمینی، تصریح کرد: درصورت اجرای این برنامه که به صورت استانی و با جزئیات دشت به دشت تدوین و ابلاغ شده، در مجموع بالغ بر ۱۴ میلیارد مترمکعب از برداشت فعلی چاه‌های آب با انجام اقدامات همزمان و مهمی نظیر انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز و اصلاح و تعدیل پروانه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی سازگاری با کم‌آبی، احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را نیازمند همراهی، مشارکت جامعه‌ی هدف و همه افراد موثر عنوان کرد و افزود: این کار بجز از طریق مشارکت همه ذی‌نفعان و بدنه‌ی اجتماعی بهره‌برداران آب زیرزمینی، میسر نخواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق آبی ادامه داد: منابع آب زیرزمینی به دلیل وقوع خشکسالی‌های متوالی، اضافه برداشت چاه‌های مجاز به‌ویژه در بخش کشاورزی، حفر و برداشت چاه‌های غیرمجاز، خلا قوانین با بازدارندگی کافی و عدم تحقق کامل تجهیز چاه ها به ابزار اندازه‌گیری مناسب، در شرایط حادی قرار دارد.

به گفته حاجیانی خروج وضعیت آب زیرزمینی از شرایط دشوار فعلی، مستلزم تقویت نگرش فرابخشی و حمایت از ایجاد تشکل‌های آب بران در همه دشت‌های کشور و واگذاری اکثر فعالیت‌های تصدی‌گری به آنها است، به گونه‌ای که تشکل‌های یاد شده با نظارت عالیه دولت، در تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مورد نیاز، دریافت و هزینه کرد حق النظاره‌ها و ساماندهی بازار آب مشارکت فعال داده شوند.

کد خبر: ۱۳۴٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha