۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
آمادگی سامانه بورس برای پذیرش ۴۹ میلیون سهامدار عدالت
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران:

آمادگی سامانه بورس برای پذیرش ۴۹ میلیون سهامدار عدالت

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت:‌ اگر قرار باشد سهام عدالت ۴۹ میلیون ایرانی آزاد شود، آمادگی سامانه بورس برای پذیرش این افراد وجود دارد، اما همه این افراد به یکباره نمی‌توانند خرید فروش سهام انجام دهند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، روح‌الله دهقان در مورد اینکه اگر ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت بخواهند وارد بورس شوند آیا سامانه‌ها اجازه این کار را می‌دهد، گفت: سامانه معاملات بورس در وضع فعلی شاید خیلی امکان پذیرش ۴۹ میلیون سهامدار را نداشته باشد، اما به تناسب تعریف نیازها، ظرفیت سامانه تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر قرار است سهام عدالت وارد بازار سرمایه شود، متناسب با آن باید ظرفیت سامانه معاملات تغییر کند، اما با وضع موجود سامانه کار سختی خواهد بود که البته غیر ممکن نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بر آزادسازی مرحله به مرحله سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر انجام شود یا اینکه معاملات آن از طریق واحدهای صندوق معامله بورسی باشد آیا امکان حضور وجود دارد، بیان داشت: بالاخره راهکاری برای حضور این افراد در بورس پیدا می‌شود که هم سامانه معاملات جواب دهد و هم مردم از مزایای حضور در بورس برخوردار شوند.

دهقان در پاسخ به این پرسش که وقتی عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها انجام می‌شود، در یک روز بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر وارد می‌شوند آیا سامانه کشش بیشتری هم دارد، گفت: سیستم عرضه اولیه جدا است و در سامانه معاملات اصلی مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه در یک فرایند جداگانه متقاضیان عرضه اولیه ثبت می‌شوند، البته وقتی روز چهارشنبه عرضه اولیه صورت می‌گیرد، در روز بعدی کاری یعنی روز شنبه مشتریان عرضه‌های اولیه مشخص و وارد بازار می‌شوند. مثلاً یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامداری که متقاضی عرضه اولیه سهام یک شرکت می‌شوند، در روز بعدی کاری به تبادل سهام می‌پردازند که ممکن است در آن موقع فشاری به سامانه معاملات وارد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سامانه معاملات بورس تهران ایرانی است، افزود: این سامانه ایرانی نیست، بلکه متعلق به فرانسه است که از آنجا خریداری شده و آخرین نسخه‌ای از سامانه معاملات که تحویل گرفته‌ایم، مربوط به سال ۲۰۰۹ یعنی ۱۱ سال پیش است که در سال ۱۳۹۶ این سامانه را تحویل گرفتیم، البته همراه سامانه معاملات کد منبع سامانه هم تحویل ایران شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: یک سامانه نرم‌افزاری وقتی می‌خریم کد منبع هم باید دریافت شود، یعنی کد نرم‌افزاری که براساس آن سامانه تعریف شده است و با توجه به آن کد منبع کارایی سامانه که در ۲-۳ سال گذشته به واسطه آن کد منبع تغییر پیدا کرده است تا بتوانیم نیازهای بازار را پاسخ دهیم.

دهقان در برابر این پرسش که آیا امکان تهیه سامانه ایرانی برای معاملات بورس وجود دارد، اظهار داشت: از یک سال قبل با دانشگاه تهران کار می‌کنیم و آنها قرار است سامانه معاملات ایرانی برای بورس طراحی کنند، البته این موضوع زمان‌بر است و سامانه فعلی معاملات در بورس به راحتی می‌تواند تا چند سال آینده کار کند، اما طراحی سامانه در کوتاه‌مدت به نتیجه نمی‌رسد و امیدواریم در آینده یک سامانه معاملات بورسی با طراحی ایرانی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha