۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کمپانی های خارجی خواهان سرمایه گذاری در ایران شدند| امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد در دولت سیزدهم
وزیر نفت:

کمپانی های خارجی خواهان سرمایه گذاری در ایران شدند| امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد در دولت سیزدهم

اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه برای امضای قرارداد منتظر لغو تحریم ها نماندیم، گفت: برخی کمپانی‌ها به ما ایمیل زده و یا وارد مذاکره شده‌اند تا در میادین نفتی و گازی ما سرمایه‌گذاری کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با وجود اینکه هنوز نتیجه قطعی مذاکرات وین شروع نشده اما وزیر نفت از ارائه درخواست هایی برای شروع همکاری با ایران خبر می دهد.
جواد اوجی که امروز در حاشیه نمایشگاه ایران پلاس سخن می گفت، اظهار داشت: برخی کمپانی‌ها به ما ایمیل زده و یا وارد مذاکره شده‌اند تا در میادین نفتی و گازی ما سرمایه‌گذاری کنند.

او می گوید که در زمینه امضای قراردادها منتظر لغو تحریم نبوده‌ایم به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز امضاء شده است. این قراردادها با کنسرسیوم‌های بانکی، هلدینگ‌ها و همچنین شرکت‌های خارجی به امضاء رسید. علاوه بر این ۱۰ تفاهم‌نامه نیز در این زمینه به امضاء رسیده است.

به گفته این عضو کابینه دولت سیزدهم، یکی از محورهای قراردادها افزایش تولید نفت و گاز بوده و بنا بر این است که ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده تفاهم‌نامه‌ها نیز تبدیل به قرارداد شوند.

در زمینه امضای قراردادها منتظر لغو تحریم نبوده‌ایم به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز امضاء شده است

پتروشیمی ها ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند
او با بیان اینکه با دیدن دستاوردها در این نمایشگاه و اینکه فعالان حوزه پتروشیمی ایران اکنون در دنیا پیشتاز شده‌اند، احساس غرور می‌کنم، اظهار کرد: ایران اکنون در مجموع ١۵٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت خام و ۳۳ هزار میلیارد متر مکعب ذخیره گاز طبیعی قابل برداشت دارد.

به گفته او، پیش از انقلاب یک تا دو شهر از نعمت گاز بهره‌مند بودند و اکنون در بخش شهری ۸۵ درصد و در بخش روستایی ۹۵ درصد خانوارها از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌ها کمترین آسیب را در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی وارد کرد، یادآور شد: پتروشیمی‌ها امسال ۱۰ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند که کمک بزرگی به تامین نیاز ارزی صنایع دیگر نیز بوده است.

پتروشیمی در تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت نفت کمترین آسیب را متحمل شده است و امسال شاهد عرضه ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما بوده‌ایم

تولید ۱۴۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در ۱۴۰۴
وزیر نفت با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید در صنعت پتروشیمی شاهد تحولی عظیم باشیم و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را در سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰ میلیون تن برسانیم، گفت: پتروشیمی در تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت نفت کمترین آسیب را متحمل شده است و امسال شاهد عرضه ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما بوده‌ایم.

اوجی با اشاره به روند رشد تقاضای محصولات پتروشیمی در مقایسه با منابع هیدروکربوری بیان کرد: در دنیا میزان تقاضای نفت یک تا ۲ درصد رشد داشته است در حالی که این رقم برای محصولات پتروشیمی ۸ تا ۱۰ درصد است.

او با بیان اینکه ۳۳ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر گازی پشتیبان خوبی برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است، گفت: هیچ حوزه‌ای به اندازه پتروشیمی، اگر زنجیره تکمیل آن اجرا شود اشتغال و سود بالا با هزینه کم نخواهد داشت.

اوجی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خوبی در صنعت پتروشیمی صورت گرفته، اگرچه نامتوازن بوده است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه این صنعت متوازن شود چرا که این صنعت در بخش اشتغالزایی به خصوص زنجیره تکمیل، رتبه اول را داراست و در مناطق کم‌برخوردار، به راحتی امکان احداث دارد.

طی چند سال گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته در حالی که پتروپالایشگاه‌ها، جدای از تامین سوخت، به لحاظ تامین خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین امنیت انرژی دارای اهمیت هستند

سرمایه گذاری اندک در حوزه پتروپالایشگاه
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه سرمایه‌گذاری در حوزه پتروپالایشگاهی بیان کرد: طی چند سال گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته در حالی که پتروپالایشگاه‌ها، جدای از تامین سوخت، به لحاظ تامین خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین امنیت انرژی دارای اهمیت هستند.

او با بیان اینکه اگر پتروپالایشگاه‌ها تاسیس شوند، ۵۰ درصد محصولات اختصاص به خوراک پتروشیمی خواهد داشت، افزود: تاکنون ۱۲ قرارداد احداث پتروپالایشگاه منعقد شده که ۸ مجتمع آن با خوراک نفت خام و ۴ مجتمع گازی خواهد بود.

به گفته او، ما ظرفیت فراوری یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه‌ای را داریم.

اوجی در ادامه به برنامه وزارت نفت برای ساخت یک واحد پتروپالایشی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع بیانگر این است که عزم دولت، افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پاسخ به دغدغه تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha